Nov-18: Legofiets

Ik had al eens eerder gelogd over aardige en aparte winkeltjes in Alkmaar. Onlangs kwam ik voor het eerst in het Legowinkeltje, dat is verstopt is in de Breedstraat. Eigenlijk is dat de meest centrale straat van Alkmaar, tussen de Langestraat en Laat. De Breedstraat is veel minder bekend omdat het eigenlijk geen echte winkelstraat is.

In het zaakje is vooral veel technisch lego te vinden. Zelf vond ik hun hun fleurige fiets er leuk uitzien. Zoals ik al eerder logde, zijn reclamefietsen (of zijn het bedrijfsfietsen?) niet meer uit Alkmaar weg te denken.

Zelf legode ik in een tijd ver voordat het woord ‘technisch lego’ bedacht werd. Wij mochten het doen met blokjes, plaatjes, wieltjes en draaigevalletjes. Ruim de helft was trouwens van Montini; een zachtplastic uitvoering dat stukken goedkoper was en het achteraf gezien langer vol heeft gehouden. Raampjes en dakpannen waren er ook, maar zoiets was flut en onbruikbaar in het eigen ontwerp vrachtwagen.

Die draaischijven waren een uitkomst. Zo kon je er heel mooi mee sturen, wat met de Dinky Toys nooit goed lukte. Ik zal wat achteruit ingeparkeerd hebben. Als kind hoorde je mij ook niet klagen over de Jabo. Ik had het te doen met vriendjes die thuis hoogpolig tapijt hadden, dat reed voor geen meter.

Geplaatst op 2007-11-18, in Alkmaar, Rijwielmatig, Shopmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Inderdaad mooi in stijl! Ik mis alleen wat noppen.
    Wel grappig, een winkel met alleen maar Lego. Zo te zien een klein winkeltje, wat bij mij de vraagt oproept of ze een groter Lego-assortiment hebben dan de gemiddelde (grote) speelgoedwinkel.

  2. @Christiaan: Van het populaire lego is meer te vinden bij het dozengeweld van Toys-R-US(A). Als het om technisch lego en aanvullingen gaat is er in dit kleine winkeltje meer te vinden.

  3. In Hamburg zit een hele grote lego winkel. Daar kun je alles uit het assortiment vinden. Heerlijk om weer even in de blokjes te graaien. Mijn ouders hebben ook nog een hoop op zolder liggen. Dat spul gaat gewoon nooit kapot! (Mijn legohoogtepunt was uiteraard een bezoekje aan Legoland in Billund als klein kind).

  4. @Hette: Ik schreef in de aanvulling al dat de goedkopere Montinistenen langer meegaan. Het originele (45jaar oude) Lego begint inmiddels bros te worden en te breken.
    Zelf ben ik pas op m’n 27ste voor het eerst in Legoland geweest. Ook toen vond ik het nog erg mooi. Naast het Madurodamwerk vond ik vooral de 4 meter hoge spaceshuttle erg mooi.

  5. Deze is mooi! Ik bouwde altijd huizen op zo’n groene onderplaat. Daar woonden poppetjes in. Mijn oudste dochter deed het anders: die legde alle stukken in een zo groot mogelijk vierkant en ging daar dan in zitten. Had ze een huis voor zichzelf gebouwd.

  6. @Marina: Da’s het leuke van lego, er zijn erg veel mogelijkheden. Vooral met het meest originele spul.

  7. Wat gaaf dat je de winkel van Rene van Dijk op deze manier promoot!!! Hier kun je nog Lego vinden die je in andere ( Toy’s etc. )niet meer vindt….

  8. @Liz: Ik had ook al eens gelogd over de NL-zaak en Radio Elco/Ton Smorenberg. En heb nog een heel rijtje waar ik wel eens een keer over ga loggen. Zulke winkeltjes vind ik de krenten in de pap. Al die schoenen- en modewinkels vind ik weinig aan.
    Deze legowinkel drong opeens voor omdat ik iets van lego zocht voor een jarige. Toen ik naar buitenstapte stond opeens die fiets voor de deur en zoiets vraagt om een logje. Ze weten trouwens zelf niet dat ik over ze log. :-)

  9. Ja, ook dat stukje had ik gelezen. En over fietsen: de foto van de fiets van Jeroen de Vries die ooit in je log stond, was ook leuk!!! Ook ik houd niet van “winkelketenwinkels”, daar zijn er zoveel van helaas. Wat dat betreft ben ik blij met mijn stadje Alkmaar die nog zoveel aparte winkeltjes te bieden heeft. Is het je trouwens opgevallen dat er steeds meer transportfietsen rondrijden hier? Er staat bij de Praxis een speciale Praxisfiets in de hal; die we hebben gewonnen met een energie en dervingswedstrijd. 4 stuks maar liefst !!! Benieuwd wanneer we daar mee over straat mogen…. :-)

  10. @Liz: Er zit ook al een heel tijdje een logje in m’n hoofd over de transport/bakfietsenrage(/plaag?) in Alkmaar. Daar zal ik ook zeker een keer over loggen.
    Zelf heb ik een redelijk positief beeld over Alkmaar, maar zit ook in een bevoorrechte positie: Ik gebruik geen auto en woon tegen de autovrije binnenstad aan. Mensen die elke dag van Alkmaar-Noord of Oudorp over de weg naar de Hoogovens moeten denken vast heel anders over Alkmaar. :-)
    Als het om de verscheidenheid van winkels gaat, dan denk ik dat Alkmaar het prima doet.

  11. Mijn overgrootvader had een dergelijke fiets. Als kind vond ik het prachtig om voorop te mogen zitten; heerlijke tijd was dat, waaraan ik met weemoed terug denk. *Snik*

  12. Dat is wel leuk zo’n legofiets. Alkmaar is trouwens een leuke stad.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

