Nov-23: 0900-Moezelvallei

Alken is een typisch touristisch Moezelstadje, met op de achtergrond een berg met kasteel. En natuurlijk op de bergwand een handige ondertiteling. Als plaats stelt het weinig voor. Langs de Moezel een grote ‘voorstraat’ 2 huizenrijen verder een onbeduidend ‘achterstraatje’ met daartussen een 5-tal steegjes.

Ik heb nog even gezocht naar een slaapplaats aan dat achterstraatje. Dat leek me slimmer. Geen verkeer en een extra rij huizen die het treinlawaai van de overkant tegenhoudt. Ik trof er wat B&B-bordjes, maar deze Bed&Breakfasters hadden geen trek in een eennachtse zwerffietser. Dus werd het maar een van de 6 hotels langs de voorstraat. De kamer zelf was niet aan de straatkant en mijn angst voor lawaai bleek (achteraf) duidelijk ongegegrond.

Buiteneten zat er deze avond niet in, daarvoor werd het al vroeg te koud. Het werd een knus en behagelijk restaurantje. Toen ik na het eten de deur uitstapte bleek er nog eens 5 graden zoek te zijn. Bij een graadje of 11 vluchtte ik dan ook terug richting hotel.

Nou was dat maar 6 panden verder en ik maakte die vlucht niet af. Halverwege zag ik een ander hotel met een groot overdekt terras, of beter een soort inpandig terras, met terrasverwarming. Er zaten maar enkele mensen en je had er een mooi uitzicht op de rivier. Dus maar een half litertje bier besteld en eens gekeken of de terrasverwarming goed werkte.

Het was er eerder te warm dan te koud en ik schoof 1 tafeltje op om niet al m’n haar binnen een kwartiertje weg te laten schroeien. Niet veel later stroomde het terras langzaam vol. Ik raakte aan de praat met een stel, die de Moezel prachtig vonden.

Opvallend was dat ik mijn internationale woorden als bijvoorbeeld ‘genealogie’ niet hoefde om te wandelen in ‘ahnenforsung’. De vrouw was oorspronkelijk Française en de man Italiaan. Ze woonden inmiddels een jaar of 3 in Berlijn. Af en toe werd ons gesprek onderbroken door een goederentrein die aan de overkant voorbij denderde. Dat gedender herhaalde zich ongeveer elk kwartier. De schepen die langsvoeren hoorde je niet, eigenlijk is dat toch veel mooier.

Rond een uur of 11 waren de goederentreinen op en bleef het stil. Ik heb dan ook prima geslapen.

De volgende morgen fietste ik met de Moezel mee stroomafwaarts, richting Koblenz. Toen ik onderweg aan de overkant een leuk doorrijdbaar kasteeltje (slot Gondorf) zag, bedacht ik dat ik gisteren helemaal vergeten was om dat Alkener bergkasteel te bezoeken.

Het zonnetje scheen en het was gelukkig niet meer zo koud. Koblenz ligt maar op 25km van Alken en met een uurtje had ik het hoofdstation gevonden. Zoals eerder getikt wilde ik maar 10 dagen wegblijven vanwege een afspraak op 1 september. Het was inmiddels 29 Augustus, dus werd het tijd om werk te maken van mijn terugtocht. Een dik uur later reed ik in de trein door Bonn richting Emmerich, dus dat schoot lekker op.

Begin met Kaart | Vervolg

Geplaatst op 2007-11-23, in Zwerfmatig-7 en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Mooie streek is dat daar, vind je niet, Xiwel?

  2. @Vedat: Langs de gehele Moezel is het prachtig, dat weet ik ook uit voorgaande jaren. Het is echter ook een enorme slingerrivier die 3x langer is dan hemelsbreed. Langs de Moezel wordt erg veel gefietst aan weerszijde. Op dit stukje had ik daar geen last van, maar op andere delen werd ik er wel eens moe van. Dus een stukje van 20 en 40km vond ik dit jaar leuk zat. :-)
    Langs de Enz, Saar, Lahn, Sieg, Donau, Weser, Fulda, Main, Ems, Loire, Maas, Sambre, Ourthe, Oise en nog wat rivieren is het ook prachtig fietsen.

  3. Ik zou op die tochtjes van jouw best willen meereizen. Maar dan achter op de bagagedrager!

  4. @F’slag: Je fietst maar mooi zelf en liefst een dag of 3 achter of voor me. :-)

  5. Xiwel: Ik zie bij jou wel gewoon een reclamebalk hoor! Ligt dat aan mijn windows 98?

  6. @Mack: Dat ligt aan je FireFox. Ik haal de balk alleen weg voor Internet Explorer. Opera laat standaard die balk niet zien. De FireFoxers kunnen ABP toevoegen en die haalt bij iedereen de balk en andere reclames weg. Als iemand FireFox met ABP heeft en ik haal vervolgens ook nog een stukje van de bovenkant, dan zien die mensen opeens een halve kopfoto. Dat lijkt me ook niet alles. :-)

  7. Ontzettend mooi gebied
    Ps: Ahnenforschung..

  8. @Hette: Klopt, goed dat ik met die mensen geen schriftelijk gesprek had. :-)

  9. ziet er mooi uit…
    … enne mijn webloggie is weer helemaal terug, kan het toch niet laten hoor. Te verslavend…

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

