Dec-06: 0946 Ulft

Ik treinde verder huiswaarts. In Keulen kon ik niet zo snel een trein vinden naar Emmerich, dus werd het er eentje richting Essen. Die reed lekker door en nogal oostelijk en op flinke afstand van de Rijn. Van een medereiziger begreep ik dat ik kon blijven zitten tot Düsseldorf-centraal. Vanaf daar had ik een boemeltje naar Emmerich.

Emmerich was dus duidelijk een mindere keuze van me. Toch mocht ik niet mopperen, ik heb ik Keulen en Dusseldorf maar hooguit 5 minuten op een trein gewacht. Het was ook veel vroeger dan ik verwacht had, en het weer was prima. Dus waarom niet wat haltes eerder uitstappen en een langer stukje fietsen?


Kortom even na 2 uur ’s middags stapte voortijdig uit in Empel en fietste eerst maar eens naar Isselburg. Een aardig plaatsje aan de oorspronkelijke IJssel. Vroeger ontsprong de IJssel hier zo ongeveer en liep ie via Doesburg naar het Ijsselmeer. Later is er waarschijnlijk een doorbraak geforceerd waardoor de IJssel een zijrivier werd van de Rijn.

Maar goed die Oude IJssel is er nog en loopt dus door Isselburg. Als ex staalfabriekbezoeker sprak me hun ‘waterval‘ wel aan. Bij thuiskomst zag ik dat Vedat die gietbeker ook op z’n log had staan. Ik heb mijn foto genomen op 29 augustus om 14:35 (handig die digitale foto’s). Vedat nam de zijne schijnbaar 1 dag later. Had ik hem zowat getroffen in Isselburg.

Ik zat nu duidelijk in Vedat’s fietsgebied. Via Demming reed ik op Suderwick af. Dat plaatsje en hun dorpsgrens met het Nederlandse Dinxperlo wilde ik vanwege een Vedat-verhaal ook wel eens zien. Eerst nog snel even een loedergroot ijsje in Suderwick genuttigd. Ik was niet de enige, het terras van de Italiaan zat bomvol met Nederlanders.

Honderd meter verder viel me op dat ik Noorwegen binnen fietste. Kijk, zo kom je nog eens ergens.

Van Dinxperlo zwierf ik over een grensweg via Genderingen naar Ulft. Daar trof ik nog een oude hefbrug. Ben wel benieuwd wanneer die voor het laatst geopend is. Ik dwaalde op een alternatieve manier Ulft uit, waarbij ik door Varsselder Veldhunten kwam. Ik waande me daar aan het eind van de wereld, maar belande nog geen 100 meter verder op een grote weg, de Berghseweg. Nou wilde ik naar ‘s-Heerenbergh, dus zo gek was dat niet. Die weg was daarbij niet erg druk en had een prima fietspad.

Begin met Kaart | Vervolg

Geplaatst op 2007-12-06, in Brugmatig, Zwerfmatig-7 en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Leuk om in Het onverwachte Nederland fietsen, vind je niet, Xiwel. Lag het eerst aan de grens, nu ligt het centraal in Europa. Maar je had wel net het saaiste hoekje te pakken. Veldhunten is wel druk, maar dan met Huntenpop. Overigens dacht ik, dat die hefbrug nog gewoon in gebruik is, al moet je wel een dag tevoren bellen. Ik zal het voor de zekerheid een keer navragen, Xiwel.

  2. @Vedat: Al die andere hoekjes had ik al eens gezien. Ik vond trouwens alleen de laatste 8km saai, maar daar kon ik dan weer lekker hard fietsen.
    Ik heb me daar vroeger ook nooit aan grenzen gestoord. Voor fietsers viel dat erg mee. Het meest opvallende waren de Polizeibusjes aan de Duitse kant. Ik heb nog wel eens in zo’n ding gezeten. Wilden ze alles van je weten. Nou had ik toen ook al niets te verbergen en ervoer ik het als een soort folklore. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

