Dec-08: Verspilde Energie

Dat ik aan energiebesparen doe, mag inmiddels wel bekend zijn. Helaas zit ik een beetje aan het eind wat de mogelijkheden betreft. 800 kWh en 800 m3 gas per jaar is redelijk laag voor iemand die vaak de hele dag in een oude hoekwoning achter een PC zit.

Laatst bedacht ik dat er misschien iets te doen is met de tijd wanneer ik naar en uit bed ga. Oorspronkelijk is ooit de zomertijd (‘Daylight Saving Time’) bedacht om energie te besparen op electrische verlichting. Bij mij heeft dat nooit gewerkt en nu ik maar 27 kWh (6 euro) per jaar aan verlichting gebruik valt daar bitter weinig op te verbeteren.

Mijn indruk was dat het overdag warmer is dan ’s nachts. Ik zou dus kunnen besparen door tijdens de warmste dagperiode uit bed te zijn en tijdens de koudste periode (met de verwarming lager) in bed. Aangezien ik geen baas heb kan ik moeiteloos mijn dag verschuiven.

Dus ging ik na wanneer het buiten het koudst en het warmst is. Ik deed dat voor de eerste 4 dagen van December. Op 1 december was het om 05:00 uur ’s ochtends het warmst en rond 23:30 het koudst. Ik had die dag om 03:00 moeten opstaan. Niet erg aantrekkelijk, dus bekeek ik ook maar 2 december. Die dag was het tussen 17 en 20 uur het warmst. Uiteindelijk nog 2 dagen bekeken en daar maar eens het gemiddelde van genomen:

Conclussie: Als je in Alkmaar woont is er ’s winters vrijwel geen verschil in dag- en nacht-temperatuur. Mijn uitzoekerij was dus duidelijk een verspilling van energie.

Geplaatst op 2007-12-08, in Klimatig, Milieumatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 20 reacties.

  1. Je legt hem voor , dus kop ik hem in…..
    De energie van dit logje tikken ook ?
    Aan de andere kant is natuurlijk de verwarming van Alkmaar, waar natuurlijk veel logjes worden geschreven en gelezen, door al die PC’s en laptops daar ook debet aan….

  2. Zelfs je conclusie is verspilde energie.
    *Trekt dikke trui aan tegen de bittere kou*

  3. 27 Kwh per jaar aan verlichting is dus 76 Watt per dag. Ik vraag me af of je het energieverbruik van je beeldscherm wel als verlichting hebt meegetelt of valt dit onder electrische ver(w)arming??

  4. @F’slag: Is gemiddeld 81Wh per dag, want ik ben niet alle dagen van het jaar thuis. Gemiddeld heb ik dus 11 watt aan. Mijn beeldscherm neemt overigens 3,5 Watt, maar die valt binnen het PC-verbruik.

  5. @Xiwel: Met een gemiddeld verbruik van 11 Watt per dag moet jij een nazaat van Dracula zijn, kan niet anders.

  6. @Dolby: Valt wel mee, ik heb alleen een spaarlamp aan waar ik ben. De rest wordt verlicht door 10 straatlantaarns die de hele nacht mijn huis met licht vervuilen.

  7. Xiwel, ik zat vandaag te denken over wat jij wel eens zei over dat je kon stoppen met werken door je kosten omlaag te brengen.
    Hoe doe je dat? Ik zit me namelijk af te vragen wat mijn inkomstenbron zou zijn als ik nu zou stoppen met werken. Vergeef me mijn nieuwsgierigheid.

  8. @Mack: Als je geen uitgaven hebt, dan heb je toch geen inkomstenbron nodig? :-)
    Natuurlijk zit het iets complexer in elkaar, zo helpt het dat ik geen kinderen heb, geen auto en niet rook. Ik hield daar al langer geld van over en dat kan je investeren in een woning. Ik heb daardoor geen woonkosten. Virtueel is dat zelfs negatief omdat woningen zo’n 6% per jaar in waarde stijgen. Die 6% (ca 9000 euro) kan je elk jaar uit je woning halen. Verder krijgt iedereen 2000 euro per jaar van de belastingdienst en 420 euro korting op de ziektekosten.
    Als je bedenkt dat 8000 euro overeenkomt met wat je eigenlijk per jaar zou mogen uitgeven (anders belast je de aarde teveel), dan zit je daar met 11420 al ruim boven.

  9. Xiwel, jij bent in mijn ogen een bijzonder mens. Dat je zelfs maar overweegt om in het kader van energiebesparing de dag anders te beginnen. Dat zou nooit in mij opkomen! Petje af voor jou, maar ik wil je wel meegeven dat je moet oppassen niet te ver door te schieten.

  10. Xiwel, jij bent in mijn ogen een bijzonder mens. Dat je zelfs maar overweegt om in het kader van energiebesparing de dag anders te beginnen. Dat zou nooit in mij opkomen! Petje af voor jou, maar ik wil je wel meegeven dat je moet oppassen niet te ver door te schieten. Want het moet wel rendement opleveren in relatie tot de activiteit die je er voor moet doen of laten.

  11. Grappig, ik heb ook ( bijna) nooit licht aan in de keuken, vanwege het licht op de galerij dat voldoende licht geeft. En verder ook alleen maar daar waar ik het echt nodig heb. Stoppen met werken kan (nog) niet, maar met 28 uur per week verdien ik voldoende om rond te komen samen met de kinderen. Consuminderen blijft leuk én goed voor het millieu!!!!

  12. @Marcel: je mag uit m’n logje begrijpen dat het met een flinke knipoog geschreven is. Ik hou van statistiek en vind het dus wel leuk om zoiets te onderzoeken.
    Daarnaast heb ik een half jaar op TaiWan gewerkt en een deel van hn bevolking kiest er voor om overdag te slapen en ’s nachts te werken. Gewoon vanwege de warmte en omdat de helft van de winkels ook ’s nachts open zijn. Je hebt dan ook minder last van verkeer, wat daar 4x zo druk is als in NL.

  13. heel goed… altijd proberen te besparen is heel positief…

  14. @Liz: Ik zit hier bij het ziekenhuis en al die lantaarns moeten een sociaal veilig gevoel geven. Nadeel is dat dieven zelf geen lantaarn mee hoeven te nemen, ze hebben hier prima licht op hun werk. :-)

  15. Ik sta versteld maar 800 m3 gas verstookt? Ik verstook het driedubbele, maar mijn slogan is ook “Mens durf te leven” ik mag gebruik maken van dat wat er is en geloof me ik houd niet van verspilling, dat dan ook weer niet.

  16. @Hanscke: als je leef (= beweeg) heb je veel minder warmte nodig dan wanneer je stilzit. :-)

  17. 10 straatlantaarns?? Woon jij aan een oprijlaan Xiwel?

  18. Wat voor Alkmaar geldt, zal ongetwijfeld ook voor Doetnchem gelden, denk ik.

  19. @Vedat: Hier langs de kust hebben we last (waar het de schaatsers betreft) van de grote accu met de naam Noordzee. Die zorgt bij westenwind dat het ’s nachts warm blijft en overdag niet warm wil worden.
    Doetinchem zal mogelijk meer temperatuurvariatie hebben tussen dag en nacht.

  20. Wat goed van je dat je zo milieu bewust bent, alleen maar lof er over en nog kwader word ik als ik zo iets leer : IJssculpturenfestival in Eindhoven verbruiken in ’n maand bijna 600.000 KWh en dat is het verbruik van 200 GEZINNEN in een JAAR.
    http://www.ed.nl/edbinnenland/2180826/IJssculpturen-verbruiken-in-n-maand-bijna-600000-KWh.ece

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

