Dec-32: Voorneemtip

Twee jaar eerder schreef ik al eens een voorneemtip en vandaag gaat die aangepast in de herhaling. Als je het zat bent om maar steeds met roken en teveel (vlees) eten te stoppen, denk er dan eens aan om juist met fietsen te starten.

Dat wil zeggen meer fietsen en meer wandelen mag natuurlijk ook. Veel fietsers hoef ik niet over de streep te trekken. Die snappen best dat zoiets handig is tegen bewegingsarmoede, overgewicht, parkeeroverlast en CO2-uitstoot. Daarbij kan je flink besparen op brandsof- en sportschoolkosten.

Twee jaar terug was er een actie ‘Fiets naar je werk’. Die actie heeft nu de naam ‘Fietsen Scoort!‘, en je kan nu ook meedoen als je geen werk hebt. Inmiddels mag je alle (dus ook recreatieve) fietskilometers doorgeven en valt daar een aardige prijs mee te winnen.

Ik doe al een jaartje mee en kwam op 3300 km. Dat is meer dan het gemiddelde van 900, maar een stuk minder dan voorgaande jaren die tussen 4 en 12 Mm lagen. Aan mij hebben de organisators niet zoveel. Ze zullen het leuk vinden dat ik 660 kg CO2-uitstoot heb vermeden en dat er derhalve geen 33 bomen geplaatst moeten worden om dat te compenseren. Nee, ze willen ook graag dat bedrijven meedoen en meesponsoren aan fietsprojecten in de 3de wereld.

Zelf fiets ik liever 100km, dan dat ik een boom moet planten. Dat laatste lijkt me veel meer werk. Overigens is die uitstootvermijding in mijn geval ook niet van toepassing. Als ik niet fiets, dan loop ik. Tot nu toe was ik te lui om een rijbewijs te halen en een auto aan te schaffen. Steeds bij een tankstation langsgaan lijkt me ook nix, om maar te zwijgen over ramenkrabben.

(De beste wensen voor 2008.)

Geplaatst op 2007-12-31, in Fietsen, Milieumatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 33 reacties.

  1. Vandaag is fietsen er voor mij niet bij. Het vuurwerk vliegt je om de oren. Naast de gigantische hoop vuurwerkafval die nu al in de straten ligt zal mi.i. ook het percentage fijnstof in de atmosfeer aanzienlijk gestegen zijn. Daar is trouwens niet tegen te fietsen!

  2. @F’slag: M’n voorneemtip is dan ook voor het komende jaar. Dit jaar heeft het niet zoveel nut meer. :-)

  3. Dan zal ik de huisfiets weer eens van stal halen en afstoffen.

  4. Mijn lief heeft mijn fiets net opgehangen zodat de auto ook weer in de garage kan, maar het ophangsysteem is zodanig, dat de fiets makkelijk inzetbaar is. Ik ga mijn best doen denk ik, of ik ga eerst nog een jaar genieten van de status “niet roker” Ik ben nu twee jaar gestopt en nu mag ik mij zo noemen. Ik zie wel

  5. @Dolby: Hebben jullie een stal én een huis?

  6. @Hanscke: Laat je lief een lastig ophangsysteem voor de auto bedenken. :-)
    Mijn buurman heeft zijn fiets meestal gewoon aan de straat tegen het hekje staan. Da’s ook erg praktisch.

  7. Tuurlijk, Xiwel, anders zeg ik dat niet.

  8. Wij hebben met enig leedvermaak toegekeken hoe men elkaar klemreed op de parkeerplaats bij de supermarkt, terwijl wij ons fietsje voor de deur zetten.
    NOg een voordeel van de fiets: in de tassen passen niet van die mega-hoeveelheden drank en zoutjes, je wordt kritischer met boodschappen doen.

  9. Ik zal het allemaal in overweging nemen. Maar straks ga ik toch eerst met de auto door de mist van mijn werk naar huis!

  10. Dat besparen of niet vervuilen, net hoe je het noemen wilt, dat vind ik een beetje flauwekul. Natuurlijk, als ik fiets, dan produceer ik geen CO2, als ik loop ook niet, maar wat ik met de fiets doe, dat kan een automobilist niet eens.

  11. heel goed fietsen dus…
    … en de beste wensen voor een mooi nieuw jaar nog…

  12. Lokkich Nijjier!

  13. @Vedat: Ik gaf al aan dat ik fietsers niet hoef te overtuigen. :-) Zelf xi ik ook een berg andere voordelen.

  14. @Christiaan: Fietsen zijn ook nog eens zijraamvrij. :-)

  15. @Aargh: Mijn leedvermaak is nog erger. Ik ga te voet naar de super, en hoef dus ook geen vrij stalplaatsje te zoeken.

  16. @Allemaal: De beste wensen voor dit jaar!

  17. Heel goed Xiwel. Ik neem me voor vaker dan in 2007 met de fiets naar mijn werk te gaan.
    Gelukkig nieuwjaar.

  18. Ik wens jou een goed 2008 toe!

  19. Da’s waar Xiwel, van je fiets kunnen geen zijruitjes worden ingetikt. Maar fietsen hebben wel de vervelende neiging dat ze vaker dan auto’s in hun geheel worden gejat. Maar ik heb goed nieuws: straks ga ik op de fiets de stad in voor een afspraak met een vriend.

  20. Nog even een reactie, ik las bij Mike Wolters over trappen naar de baas. Misschien ga ik dat wel doen..

  21. En als ik nou straks een bij dat tankstation aan het werk ben?
    Ik heb namelijk een nieuwe baan gekregen bij Texaco. Vanaf 12 januari ga ik aan de bak. Lekker hoor, zo’n goed begin van 2008.
    Ik wens je een heel goed/ gelukkig & vooral gezond 2008 toe.

  22. @Ellen: Volgens mij is dat tankstaton prima op de fiets te bereiken en valt de afstand erg mee. Dus succes en een gezond 2008! :-)

  23. @Hanscke: Ik heb even je linken aangepast, je kan op dit log standaard html gebruiken.
    Ik wist niet eens dat die actie nog bestond en dacht dat fietsen naar je werk daar een opvolger van was. Nou kan ik er niet aan meedoen, dan moet ik eerst een baas zoeken. Volgens mij is het ook mogelijk om aan beide mee te doen, ik denk niet dat het elkaar bijt.

  24. Ik heb mij trouwens wel aangemeld op de site Fietsen Scoort! Xiwel. Is leuk, bedankt.

  25. Ik ga ook lopend naar de supermarkt en fiets niet half Europa door voor mijn vakantie, maar met minimaal twintig minuten per dag, en zomers vaak een uur) kom ik meestal ook ongeveer op jouw afstand (en nog het nodige op de hometrainer als het slecht weer is- wat het afgelopen zomer wat vaak was en mijn afstand ook wat gedrukt heeft, kom over 2007 op 2720 kilometer + een paar ritjes waarbij ik de fietscomputer vergeten was in zijn houder te schuiven).

  26. Ga vandaag een mountainbike kopen. Mijn racefiets vraagt te veel om snelheid, ik heb geen zin meer in dat gejakker, word er te oud voor. Gelukkig kan ik hem inruilen, het is een klassiek Italiaans model, nauwelijks versleten. Mijn Hollandse stadsfiets (Union) vind ik onderhand te sloom voor mijn ritjes door de duinen. Het is erg stil deze dagen, men vindt het doorgaans te koud om te fietsen. Het is een hele tour om mensen enthousiast te maken voor de fiets, vooral automobilisten zijn erg lui, maar ik ben blij dat je een poging deed. Beste wensen voor 2008!

  27. @Alfred: Ik heb nu 4 jaar een 2e hands hybridefiets die rond de 10 of 12 jaar oud is. Vaak stap ik echter op m’n 1 versnellings opoefiets, die net zo snel (20-25km/h) gaat, maar waar ik lekker met de armen op het stuur kan liggen.
    Afgelopen zondag fietste ik door de Schoorlse Duinen. Veel minder fietsers dan hier in de stad. Ik zag er alleen veel mountainbiker op het parcour en een berg voetgangers die hun auto in Bergen en Schoorl geparkeerd hadden. Als je iets verder van de ingangen komt is het dan ook een stuk rustiger. Met het weer vind ik het meevallen, een dikke jas en handschoenen doen wonderen.

  28. @Vedat: Graag gedaan.

  29. @Frans54: Ik zou ook naar de supermarkt kunnen fietsen, dan komt er op jaarbasis zo’n 1000km bij. Nadeel is dat ik dan meer aankom aangezien lopen er kilometer veel meer energievreet. Eigenlijk best een vreemd dilemma. Ze zouden ook iets als ‘Lopen scoort! moeten verzinnen. :-)

  30. Lopen naar de supermarkt is voor mij gewoon handiger, de hoeveelheid energie die ermee verbruikt wordt maakt me met mijn gewicht niet zo veel uit. Lopend kan ik echter binnendoor terwijl ik op de fiets een stuk om het winkelcentrum moet fietsen waardoor het twee keer zo ver wordt.

  31. Xiwel, ja zo’n gewone fiets is inderdaad lekker, maar toen ik zo-even op mijn gloednieuwe mountainbike terug naar huis reed van de winkel, ervaarde ik het genot van voorvering. Luxe! Ik heb er ook van die zijbeugels op, zodat ik een beetje kan hangen. Ben ik eenmaal gewend, dan laat ik er zo’n ligstuurtje op zetten, dan kun je lekker suffend tuffen. Ik haal jouw snelheden nog niet, althans geen uren achtereen, jij hebt zoveel kilometers in de benen, maar ik ben ook minder xiwel ;-)

  32. Dec-32???????????? Heb ik zomaar een dag gemist!!!

  33. @Trui: Het was gewoon een hele late voorneemtip. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

