Jan-21: SiSo

Afgelopen weekend heb ik flink wat getreind naar een nieuwjaarsborrel (en vergadering) en 2 verjaardagen. En dan heb je wel eens het idee dat het logistieker kan. Rob H ‘ergerde’ zich aan de instappers die voorrang nemen op de uitstappers. Dat hoeft totaal geen probleem te zijn met een kleine SiSo-aanpassing.

Dus geen LiFo (Last-In, First-Out), beter bekend uit de Bijbel als: “De laatsten zullen de eersten zijn”, maar Smart-In & Smart-Out. Waarom elkaar in de weg gaan staan en lopen als dat helemaal niet hoeft? Het idee is simpel, in de trein komt 1-richting verkeer. Uitstappen gebeurt bij de oneven rode deuren en instappen bij de even groene deuren. Op het perron komt een groen wachtvlak aan het eind van de trap naar het perron.

De trein stopt met de groene deuren voor deze groene vlakken en als de groene deuren open gaan kan iedereen direct naar binnenrennen. Achter de deze deur bevinden zich namelijk geen uitstappers, die houden zich immers allemaal op bij de rode deuren. Deze passagiers kunnen tegelijk uitstappen als de groenen instappen, want het perron achter de rode deur is compleet leeg. Heerlijk, er staat geen hond (nemen ze af en toe ook in de trein mee) in de weg. Je kan ook zo doorlopen naar de aansluitende trap die je van het perron helpt.

Naast de gekleurde deuren en de pijlen op de vloer van het perron en de trein, worden ook de openknoppen aan de binnenkant van de groene deuren en aan de buitenkant van de rode deuren weggehaald. Behalve het elkaar niet meer voor de voeten lopen, gaat het in- en uitladen ook nog eens dubbel zo snel en hoeven de treinen minder lang in de stations te bivakkeren.

Het kan ook toegepast worden bij de metro. Bij bussen gebeurt dit al. Daar is het (doorgaans) de bedoeling dat je voor bij de chauffeur instapt en halverwege/achter de bus uitstapt.

Geplaatst op 2008-01-21, in OV-matig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Prachtig plan, Xiwel. Op papier dan. In de praktijk zijn we veel te eigenwijs om ons eraan te houden. In de bus lukt het alleen maar omdat de chauffeur erop toeziet en je zonodig tot de orde roept.
    Je plan zou in Groot-Brittannië prima werken; daar gaan mensen op de roltrap ook keurig aan één kant staan, zodat mensen die haast hebben erlangs kunnen lopen. In Nederland staat iedereen pontificaal in het midden of met z’n tweeën naast elkaar. Probeer die mensen maar eens uit te leggen dat ze het Siso-systeem moeten toepassen. Onbegonnen werk!

  2. Grappig dat Christiaan over The UK begont… Daar zat ik ook al aan te denken.. In .NL maken we van het in/uitstappen een vreselijke bende, ik ben met mijn 1m62 best klein, en heb, ruim op tijd gearriveerd, zo wel eens een trein gemist door simpleweg niet te kunnen instappen door de strakke kude uitgestapten die op het perron niet wilde wijken. Een beetje systeem èn beleefdheid zou hier een wereld van verschil kunnen maken..
    Trouwens…. Er klopt iets niet… :-} ik heb geen mail ontvangen dat je een nieuwe posting op je site gedaan hebt…? Heb je het systeem ‘uitgezet’, of zou het mailtje in een spamfilter kunnen vastraken?

  3. (zorry voor de typo’s: kude=kudde en begon t = begon.. en en en ;-])

  4. @Jolie: Je was 1 uur en 9 minuten te vroeg, dat mailtje wordt rond 03:30 vertuurd.

  5. Ja, ik kreeg vannacht ook weer de melding van een blog die ik al gelezen had. Het systeem heeft tot dusverre een hoog ‘mosterd na de maaltijd’-gehalte. Dat komt doordat ik geen updates krijg van nieuwe reacties, waardoor ik toch elke dag uit mezelf langskom om te kijken of er nog gereageerd is. Nieuwe blogs zie ik dan ook. Maar goed, laat ik het systeem nog even aanzien…

  6. @Christiaan en Jolie: Ik heb weinig trein (en geen Metro)-ervaring in GB. Dwz de treinen waren allemaal behoorlijk leeg omdat ik ook daar buiten de spits reis.
    Ik heb wel spitservaringen met de vliegdiensten op Newcastle en nog wat andere regionale luchthavens. Dat was een ware ramp. De hele meute Britten stond al voorin bij de deur voordat de landing werd ingezet. Door dat gedoe werd de neus topzwaar en werd het vliegtuig gedwongen om te landen. :-)
    Het had echter totaal geen nut, want later moesten ze toch een half uur op hun koffers wachten. Ik bleef dan ook gewoon zitten tot die gekken weg waren. Ik had er echter wel voor gezorgd dat mijn koffer zo ongeveer als laatste aan boord ging en daardoor had ik hem dus het eerste (duidelijk gevalletje LiFo) en was ik uiteindelijk het eerst uit de luchthaven.
    Ik xi nog wel een mogelijkheid voor de Japanners, die zijn meer gediciplineerd en het is daar ook drukker in het OV. Mogelijk passen ze het al toe in bijvoorbeeld de metro. Helaas ben ik er nog nooit geweest, dus kan ik het volledig mis hebben.

  7. @Jolie: Dat in de weg staan gaat van 2 kanten. Eerst blijven de instappers te dicht bij de deur staan waardoor de uitstappers vastlopen. Dat zorgt dan weer dat de instappers er niet in kunnen.
    Bij het instappen moet de vitale jeugd overigens het eerste en zij moeten zover mogelijk de trein inlopen. Meestal gaat dat goed. Toch xi ik het ook dat wel eens fout gaan en dan probeert een wankel grootmoedertje een dubbelloopskinderwagen door de deur te proppen. Gevolg: Na 5 minuten klooien heeft nog geen enkele ander passagier kunnen instappen.

  8. Als doorgewinterd treinreiziger zeg ik: allemaal onzin, gewoon lekker houden die folklore met in en uitstappen. Een trein is ook geen bus, die heeft heel overzichtelijk maar één ingang en een uitgang, treinen zijn een beetje langer. Ik moet er toch niet aan denken dat je alleen bij bepaalde deuren in mag stappen, dan sta je verkeerd voorgesorteerd met je koffer of je rollator, moet je helemaal omlopen. Nee we redden ons wel zonder verkeersregels in de trein, proppend en dringend en af en toe met wat hoofse beleefdheid. Als er dan toch regeltjes bij moeten dan graag een boete op tassen op de schaarse zitplaatsen!

  9. Ik vind het een goed idee. Zo is duidelijk waar je moet instappen en uitstappen. Het gaat dan ook sneller!

  10. Ik ben ook voor… die paar keer dat ik met de trein ga… lijkt mij makkelijker…
    enne veel sneller… dus tijd winst…

  11. Komt er ook nog een plekje voor de uitzwaaiers?
    En hoe zit het met mensen die treinvrees hebben?
    En trainspotters?
    Ik bemerk een licht discriminerende oplossing.

  12. ha, daar hebben we het weer, het wankele grootmoedertje…..het oude vrouwtje, het angstige omaatje.
    Ik zie op reis alleen maar resolute ouwe wijven, die hun wazige wankele opaatje naar zijn plaats leiden.
    verder ben ik het helemaal eens met visie van aargh.

  13. @Xiwel, ja, dat zijn de Be-elleboogde instappers, die dichtbij de deur gaan staan.. Daar hoor ik niet toe hoor… ;-) Ik sta meer op een afstand tot het tumult is opgelost, en stap dàn in.. Als de trein niet weg is ;-}
    Dus… ik ben helemaal voor je oplossing! Morgen invoeren graag!
    En ik zag het (vanochtend ps): ik was 1 uur en 9 minuten te vroeg.. Dacht dat de notifcation stante pede verstuurd werd :-)

  14. @Fialas: Zoals je kon lezen ging het om ouder iemand die een kinderwagen naar binnen wil prakken. Grootvadertjes mogen dat helemaal niet, die worden in zo’n geval opgepakt. :-)
    Met dat punt wilde ik ook aangeven dat het met de huidige treinen helemaal niet kan. Ik vind het dan ook erg grappig dat ik ‘bijval’ krijg.
    Ik xi dus al zo’n brede kinderwagen op z’n kant door het gangpad gaan omdat die er bij een volgende deur uitmoet. Idem voor rolstoelen en fietsen. Dus bij zo’n idee moet ook daarvoor een oplossing worden gevonden.
    Verder zijn er 3x zoveel trappen en gangen nodig als dat er nu in Amsterdam CS te vinden zijn. Voor Amsterdam CS lijkt me dat al lastig, laat staan voor de kleinere stations. Bij die kleinere stations stappen ook veel minder mensen in en uit en zullen mensen dit ‘gedoe’ als onzin ervaren.
    Er wordt ook met verschillend materieel gereden, waarbij de afstanden en het aantal deuren per trein erg verschillen. Voor de metro zou zoiets nog wel kunnen, maar voor onze treinen wordt het wel erg lastig.

  15. @Fruttekoek: Qua discrimineren is de huidige situatie erger. Nu moeten de mensen die buiten staan wachten op de mensen die uit de trein komen. Waarom zijn die treinzitters zoveel belangrijker dan die wachtstaanders? :-)

  16. Oplossing á la Efteling; aan beide zijkanten een perron.
    Aan een zijde instappen en aan de andere zijde uitstappen.
    (en een beugel die automagisch omlaag gaat voor het geval de trein een looping maakt.

  17. @Fruttekoek: Bedankt voor je No-How. De laatste keer dat ik in de Efteling was, (ca 40 jaar geleden) waren er nog geen beugels en moest je nog gewoon zelf loopen. Ik heb meer verstand van de Eftaling.

  18. @Xiwel: Als je destijds nog helemaal zelf moest loopen in de oude spelling, dan was het vast langer dan 40 jaar geleden.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s