Jan-23: Stoplichten

Ja, ik weet dat die barrels VRI (VerkeersRegelingInstallatie) of verkeerslichten heten. Alleen de rode lamp is een stoplicht. Dankzij grootschalig geëxperimenteer door de gemeente Alkmaar kan ik vaststellen dat zoiets niet werkt en verkeerslichten opstoppingen creëren. Vandaar dat stoplichten toch eigenlijk een beter woord is.

Dit experimenteren begon enkele jaren geleden. Toen werd de verkeerslichtkruising Bergerweg-Oude Hoeverweg omgebouwd naar een verkeerslichtvrije rotonde. Een uitstekend plan, de files zijn daar compleet verdwenen en fietsers voelen zich er een stuk veiliger.

Om te zien of dit geen toeval was werd vrijwel gelijktijdig de Helderseweg voorzien van flink wat verkeerslichten o.a. bij het gerechtshof. Deze weg werd opslag een stuk rustiger. De auto’s weken uit naar overkant van het NH-kanaal, naar de Noorderkade om zo stoplichtvrij bij dezelfde Huiswaarderweg te komen.

Dus nog maar weer een experiment, 2 setjes verkeerslichten in Overstad. Voor 1 daarvan verdween de rotonde (Visual Earth loopt wat achter). Ondanks dat daar nu minder verkeer langs gaat staat het er een stuk vaster.

Bij het andere nieuwe licht op de kruising Noorderkade-Pettemerstraat viel onlangs de eerste dodehoekspiegeldode. Die kruising ligt er al 15 jaar en in die 15 jaar gingen op die plek net zoveel vrachtwagens als nu rechtsaf. Toch was het kort na het plaatsen van deze lichten raak en de chauffeur kreeg en/of nam netjes de schuld.

Dat terwijl er iets flink mis is met deze VRI-kruising. Ik stond vanmiddag te kijken en het bewuste licht bleef ruim 4 minuten (240 seconde) op rood. Het betreft 1 licht voor auto’s en fietsers die rechtdoor en rechtsaf willen. Die lange roodperiode heeft te maken met de spoorbomen iets verderop. Die gingen in die tijd 2 keer dicht en open.

Dat de rechtdoor- en rechtsaf-auto’s hierdoor niet wegkunnen, heeft niets te maken met de fietsers. Zij hadden best een paar keer groen kunnen krijgen en zouden dan gewoon de openingstijden van de spoorbomen kunnen benutten. Maar ja, ze hebben geen eigen licht. Dus stonden er 40 fietsers te wachten en zijn er nog eens 40 door rood gefietst. Sommige slimmerikken gebruikten daarvoor de voetgangersoversteek, die kreeg wel een paar keer groen.

Eigenlijk is er bij deze kruising geen rekening gehouden met rechtsafverkeer richting Pettermerstraat (en eigenlijk Heerhugowaard via de Zeswielen). Er is geen apart opstelvak waardoor deze auto’s moeten wachten op de grote stroom fietsers die binnendoor rechtdoor gaat.

Het laatste experiment is een positievere. De lichten bij de Paternosterstraat-Kanaalkade zijn weggehaald. Dus ook daar geen files meer. Fietsers kunnen er nu gewoon doorfietsen, waar zij vroeger in de Paternosterstraat vrijwel geen wachtplek hadden. Het is helemaal niet vreemd dat dit beter gaat. In dezelfde Kanaalkade zijn nog 2 vergelijkbare kruisingen met vergelijkbaar verkeersaanbod. Die zijn nooit met verkeerslichten uitgevoerd en daar ging de afwikkeling prima.

Maar goed, de volgende fout staat alweer op stapel. Bij de kruising stationsweg-Helderseweg (bij de gesneuvelde kastanjeboom) komt ook een setje lichten. Ik heb daar nog nooit een file gezien, maar dat zal spoedig voorbij zijn.

Of het Alkmaarse ‘onderzoek’ landelijk geldt weet ik niet, maar hier is het maar al te duidelijk. Verkeerslichten:

  • Belemmeren de doorstroming
  • Veroorzaken meer vervuiling
  • Zijn onveiliger voor fietsers
  • Zorgen voor ongewenste sluiproutes

  • Dit onderzoek is trouwens 30 jaar terug ook al eens uitgevoerd. Toen werd aan weerszijde van de Friesebrug verkeerslichten geplaatst. Meteen daarna stond het vast en bleef het vaststaan. De installatie is een aantal keren aangepast, maar de files verdwenen pas toen deze VRI uitgeschakeld werd.

    Advertenties

    Geplaatst op 2008-01-23, in Alkmaar, Fietsen en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

    1. Rotondes in de steden kunnen echter ook problemen opleveren. Bij een rotonde met rondom een fietspad en een oversteek voor voetgangers (zebra) moet je als automobilist goed half achterom kijken naar rechts of er geen fietsers aankomen (lastig als naast je een passasier zit) en vervolgens links EN rechts attent zijn om geen voetgangers omver te rijden. Vervolgens kunnen bij grote aantallen voetgangers lange files ontstaan omdat de voetgangers voorrang hebben.(Een probleem op een van de rotondes in Enschede.)

    2. Dat rotondes een probleem kunnen zijn is duidelijk. Vooral als je Drenthe gewend bent en elders in den lande komt. De voorrangsregels voor fietsers zijn dan precies omgekeerd. Voor de veiligheid van de fietsers, is het argument. Dus voor de Drentse automobilisten is het altijd nadenken waar je bent, omdat je anders elders in den lande fietsers plat rijdt die voorrang hebben. Fietsers van elders lopen het risico te denken voorrang te hebben, en aldus platgereden te worden: goed voor het toerisme…?

    3. @F’slag: Dit logje ging niet specifiek over de voor of nadelen van een rotonde, maar die van wel of geen verkeerslichten. Zo zijn de verkeerslichten op de Paternosterstraat-Kanaalkade weggehaald, maar is er geen rotonde gekomen. Daar is geen ruimte voor. Toch is deze kruising naar mijn indruk beter geworden. Verkeerslichten vind ik inmiddels een slechte oplossing binnen de bebouwde kom, waar ook veel fietsers en voetgangers zijn.
      De kleine rotonde (met fietsstroken) die in Overstad vervangen is door een verkeerslichtenkruising had te maken met een mogelijk capaciteitsgebrek. Het grappige is dat door het aanbrengen van de verkeerslichten veel auto’s verjaagd zijn waardoor er in Overstad geen capaciteitsproleem is ontstaan.
      De grote rotonde in de Bergerweg zet enorm veel verkeer door inclussief gelede bussen. Het stroomt daar prima door. Een kruising verder staat het vast aangezien daar een dubbele verkeerslichtenkruising is. Hier past helaas geen rotonde, maar het is te overwegen om de verkeerslichten een weekje uit te zetten. Volgens mij stroomt dan ook daar alles prima door. :-)

    4. @Niklas: Klopt, Drenthe/Friesland en omgeving wijken af, wat het er niet duidelijker op maakt. In NL is 70% van de rotondes uitgevoerd met fietsers in de voorrang. Het gaat dan om rotondes in de bebouwde kom in de dichtsbevolkte provincies.
      Bij de rotondes met fietsers uit de voorrang moet je als automobilist ook opletten. Veel van deze rotondes zijn niet goed ingericht. Als het fietspad te dicht tegen de rotonde ligt wordt het gezien als een weg die net als de rotonde zelf rechtdoor (in een cirkel) gaat. Rechtdoor gaat voor op afslaand verkeer vanaf de rotonde en een fietser die op een dergelijke rotonde aangereden wordt doet er goed aan om het voor te laten komen.

    5. Naarmate steeds meer lichten geregeld werden door detectielussen in het wegdek ontdekte ik als motorrijder dat stoplicht toch echt de correcte benaming was. Meer dan de helft detecteerd motorfietsen namelijk in het geheel niet – de detectie berust kennelijk op het bewegen van een ijzeren kern langs een spoel – en de meest motorfietsen bevatten kennelijk te weinig ijzer door toepassing van alu, magnesium en kunststof, ik denk dat op een gegeven moment auto’s daar ook problemen mee gaan krijgen door het toenemend verlangen zoveel mogelijk gewicht te besparen om maar een zo gunstig mogelijk label opgedrukt te krijgen.

    6. @Frans54: Ik kan niet voor de groteweg spreken (mag ik niet op ;-) maar alle autolussen hier in deze regio reageren prima op mijn opoefiets en ook hybridefiets (aluminium velgen). Daarbij is het wel zo dat het de laatste 10 jaar erg verbeterd is. Ik neem aan dat het op inductie werkt. In dat geval reageren ze op de meeste metalen en koolstof.

    7. @Xi: waar fietsers rijden gaat het meestal inderdaad goed. Die lussen zijn wel degelijk zodanig in te stellen dat ze ook motorfietsen detecteren, maar op veel plaatsen vertikt men dat omdat hij dan ook reageert op grotere voertuigen in de rijstrook ernaast en dat is zo lastig voor die zielige automobilisten, dan kan je beter een beperktere groep veel ernstiger hinder bezorgen schijnt men te denken.(waar fietsers rijden is het overigens meestal zo dat vlak voor de stopstreep een extra lus voor de fietsers ligt, die oplossing ook voor motorfietsen toepassen is ze kennelijk te duur)

    8. Oh, en dat is niet alleen op de grote weg, maar overal waar het fietspad of fietsstrook gescheiden van de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer ligt.(waarbij dan trouwens vaak voor een paal met drukknop wordt gekozen in plaats van voor een lus voor de fietsers)

    9. @Frans54: zelf kwam ik er een jaar of 10 terug achter dat een lus in een landbouwweg prima op mijn racefiets reageerde. Als ik daarover de voormeldlus reed hoorde ik een relais in de schakelkast klikken en kreeg ik binnen 10 seconde groen. Sindsdien gebruik ik daar de drukknop niet meer.
      In de stad kwam ik er een jaar terug ’s nachts achter dat een fietslus op een fietsstrook het niet deed. Ik en een collega zagen dat ie niet op groen sprong ondanks dat nergens verkeer te bekkennen was. Dus reed ik terug en een keer over de voormeldlus voor de auto’s. We kregen direct groen, ik hoefde niet eens tot de stopstreeplus door te fietsen. Waarschijnlijk zit er daar dus een breuk in de fietslus. Sindsdien heb ik heel wat lussen getest, en ik merkte dat ze allemaal op mijn fietsen reageerden. In een aantal gevallen is dat niet handig, want dat geef ik auto’s rechtsaf groen en moet ik als fietser rechtdoor stoppen. :-)

    Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

    Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

    WordPress.com logo

    Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

    Twitter-afbeelding

    Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

    Facebook foto

    Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

    Google+ photo

    Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

    Verbinden met %s