Jan-25: Nuonzin

Een week terug kreeg ik, net als vorig jaar, een Nuon-meteropnemer aan de deur. De jaren daarvoor mocht ik zelf mijn meterstanden insturen. Nu ik 40% minder gas verstook (door dubbelglas, een nieuwe HR-ketel en zachte winters), vertrouwen ze me niet meer en sturen ze dus de opnemer langs.

Je zou dan denken dat ik bij de Nuon in de boeken sta als barklein-verbruiker. Maar niets is minder waar. Ik kreeg vandaag een persoonlijk brief toegestuurd van de commercieel directeur van de Nuon. Of ik niet een HR-ketel bij hen wilde aanschaffen, dat zou met ‘mijn gemiddelde gasverbruik’ van 2000 kubieke meter 250 euro aan gas besparen.

Nou zal dat moeilijk gaan. Ik neem maar 800 kubieke meter af, dus de mogelijke besparing is hooguit 100 euro. En ik heb een ketel met een minstens zo hoog rendement, waardoor er van die besparing dus niets terecht gaat komen. O ja, en mijn onderhoudsvrijere ketel kostte ook nog eens de helft aangezien Nuon belachelijk hoge aanschafprijzen rekent.

Geplaatst op 2008-01-25, in Milieumatig, Overmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Maar een HRM ketel scheelt enorm. dit was het eerste hele jaar van ‘m We kregen een paar honderd euro terug. wow.

  2. @Hanscke: Ik schreef ook dat ik minder gas had verstookt met mijn HR-ketel die iets beter is dan de ketel die de Nuon aanbood. Simpelweg win je er altijd 100 m3 (57 euro) omdat de waakvlam er niet meer is. Verder verdien ik er 50 m3 (28 euro) mee omdat het rendement hoger is. Dat komt omdat mijn totaal ook lager ligt bij een hoger verbruik win je dus meer terug. Ik won echter afgelopen jaar ook 100 m3 omdat de ‘winter’ een stuk warmer was. Ook dat effect is groter als je meer stookt. Dus de 2000 m3 verbruikers hadden afgelopen winter zeker 250 m3 minder door het warme weer wat neerkomt op 140 euro.

  3. NUON is een klantgericht bedrijf. Misschien dachten ze wel dat je niet wist hoe je de meterstand moet opschrijven?

  4. Een ketel gebruik ik niet, gaswinning laat ik aan Plurk over.

  5. @Dolby: Plurk wordt elke dag gevuld met de juiste verhouding van chili sin carne en uien? :-)

  6. Hihi, misschien moet je die ketel jùist aanschaffen, om er energie mee te kunnen opwekken: 800-2000=+1200 ;-))
    Neehoor geintje, ik vind het heeeel goed dat je dit beschrijft, ik kan me voorstellen dat een hoop argeloze mensen (Hoe goed onze HR-Vaillant-ketel is zou ik ook niet weten, maar) dit leert me wel er even 3 x over na te denken en het goed te ondezoeken..

  7. @Jolie: De nieuwere HR-ketels verschillen niet zo. Voor 800 euro heb je AWB’s, Intergassen en Vailanten die 107% zijn qua verwarmen en 85% op tapwater. Dat laatste is overigens niet zo belangrijk, het leeuwendeel wordt verstookt vanwege verwarmen. Daarbij komt dat een waakvlam erg duur is (100 m3 per waakvlam), en bij de HR is die vertrokken. Een ketel van 2000 euro is niet beter, alleen duurder.
    Zoals ik bij Hanscke aangaf moet je ook rekening houden met de gemiddelde wintertemperatuur. Afgelopen winter was erg warm en dat bespaarde meer stookkosten dan welke nieuwe ketel ook.

  8. Bij mij willen ze niet eens een HR ketel plaatsen omdat de schoorsteen te hoog is. Dan komt er condens terug de ketel in. Overigens verbruik ik ook maar 1300 m3 per jaar met mijn vr ketel en drie etages te stoken…

  9. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat ook bij Nuon een directeur er vooral voor zichzelf zit

  10. @Me!: Als je VR zonder waakvlam is en de pomp een nadraaischakeling heeft, dan ga je er met een HR niet erg op vooruit.
    HR is idd kritisch met afvoer. Zijuitvoer kan niet?
    Zelf heb ik verliezen met een 13 meter lange buitenmuur en een houtenvloer naar de bovenburen. Als ik stop met stoken, moeten zij zeker 200 m3 meer stoken om het even warm te krijgen. Ik zal ze eens een rekening sturen. :-)

  11. welnee heeft niets met vertrouwen te maken… maar regel en wetgeving… de Staat eist dat elk huishouden 1 keer per 3 jaar door Nuon zelf wordt opgenomen… omdat resultaat te behalen komen ze elke keer zelf weer langs… ik heb het werk zelf een paar jaar gedaan… en het is best leuk om te doen…

  12. @Aline: Vandaag zag ik weer zo’n Nuonner bij de overburen. Hun razzia’s beperken zich zeker niet alleen tot mijn pand. :-)

  13. Ze proberen ook geregeld mij ertoe te bewegen mijn huidige ketel te vervangen door een HR exemplaar. Als ze even in de bestanden van de gasservice kijken weten ze dat ik helemaal geen ketel heb. (OK de gasservice is tegenwoordig in een apart bedrijf ondergebracht, maar dit gebeurde ook al toen het nog onderdeel van NUON zelf was en de connectie schijnt er toch nog steeds te zijn, ik krijg wel reclame van NUON terwijl ik die helemaal niet meer als energieboer heb)

  14. Nuon is degene die alle meterstanden moet opnemen… ongeacht wie de leverancier van het stroom is… dit omdat de overheid wil dat er maar 1 persoon in de wijk loopt en niet vele verschillende op hetzelfde moment… dus Nuon heeft daardoor wel iets van info maar niet alle…

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

