Mrt-16: Haarlemse Omgang

Afgelopen vrijdag ben ik weer eens bezig geweest met wat genealogisch-gedoe. Via m’n website had ik uit Zuid-Afrika een tip gekregen over een onbekende familietak. Vrijdag ben ik dat eens na gaan kijken in het Provinciaal Archief te Haarlem. Om kort te gaan; het betrof een 11-jarig kind dat onze achternaam heeft gekregen nadat zijn moeder in 1882 trouwde met een voormalige achternaamgenoot van mij. Tot die tijd had het kind de naam van de moeder.

Interressanter was mijn zonzon-manier van het navigeren door hartje Haarlem. Zo rond 10 voor 13 stapte ik uit de trein en liep in een rechte streep op het archief af. Niet zo moeilijk, 3 jaar terug was ik er ook al eens geweest. Deze dag was het zelfs nog wat eenvoudiger door het zeer zonnige weer.

Ik stak dus schuin het busstation over en liep een stukje Jansstraat. Als ik haast had gehad, dan was ik die autostraat helemaal uitgelopen tot de Grote kerk. Het weer was daar te mooi voor, en ik zocht wat leukere autoluwe straatjes op.

Ik dook dan ook rechtsaf de Ridder-straat in. Daarnas linksaf de Korte Wijngaardstraat en daar liep ik weer met mijn neus richting zon. (Denk niet dat ik me al die straatjes nog wist te herinneren, die heb ik even nagezocht op de Google-kaart.)

Ietsje verder ging ik door een klein parkje van de Morinnesteeg naar de Zuider Schoolsteeg. Daarna nog een stukje Grote Markt en daar liep ik netjes aan de westkant langs de Grote Kerk. Vandaar was het eenvoudig rechtdoor via de Warmoesstraat, Schagchelstraat en het Groot Heiligland waar het Frans Halsmuseum aan ligt.

Helaas kon ik niet direct het water over en ging dus 50 meter linksaf naar de Korte Houtweg. Een mooi looptochtje. Bij het archief mocht ik niet door de mooie voordeur. Overal hingen A4-tjes die me naar een achteringang verwezen. Binnen zag ik maar een paar mensen. Een daarvan zat achter een soort balie dus die sprak ik maar aan.

Het bleek dat het genealogische deel een jaar terug verhuisd was naar de Jansstraat. “Weet u waar dat is?” werd me nog gevraagd. “Ik geloof van wel, lijkt mij tussen de kerk en het station.” Ik besloot nu maar de kortste route te nemen via de Kleine Houtstraat en de oostkant van de Grote Kerk.

Na 2,5 km was ik op de juiste plek. Een plek die maar 500 meter van het station ligt. Maar goed, ik wou graag lopen en het was mooi weer. Dus vond ik het niet erg dat ik thuis niet nagekeken had of het archief niet plotseling verhuisd was.

Zoals bovenin getikt vond ik wat ik zocht. Daarna nog even rondgekeken op een tentoonstelling over de verkeershistorie in Noord-Holland. Die was in hetzelfde voormalige klooster.

Op de weg terug liep ik met een vrouw uit Haarlem mee die op de fiets was. We waren aan de praat geraakt, over het genealogische zoekwerk. Zij liep met de fiets de achteruitgang uit en ik liep dus maar even mee de Korte Wijngaartstraat in. Juist; dat straatje waar ik op de heenweg doorgelopen was.

Toen dacht ik nog: “Wat een grappige kerk met een mooi moderne deur. Daar zal wel een of ander museum in gevestigd zijn.” Dat bleek dus het gewenste archief.

Op dat moment dacht ik heel eventjes: “Hadden ze daar nou niet een bordje op kunnen hangen met ‘Provinciaal Archief Noord-Holland’?”

Geplaatst op 2008-03-16, in NH-matig, Overmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Haarlem is zo mooi.

  2. Je verwacht ook niet dat archieven plotseling verhuizen. Dat hoort niet echt, met zoveel ballast.

  3. Haarlem, moet ik op een dag met fraai weer ook eens heen om wat foto’s te schieten.
    Bij de weg, mooie winterse prent van de Kneppelbrug die je in je kopfoto verstopt hebt.

  4. Haarlem is een mooie stad. Ik ben er een keer geweest als toerist. Mijn broertje verhuist binnenkort ook naar Haarlem, dus ik verwacht er wel wat vaker te komen. Van dat bordje klopt wel. Was zeker te veel moeite.

  5. Mooie stad, helaas leven er te veel fietsbellen.
    (En nu maar hopen dat Ploertert mijn reactie niet ziet)

  6. Haarlem is voor mij de stad waar ik als kind over moest stappen op de trein naar Driehuis. Tussen Den Haag en Haarlem reden toen nog echte stoomlocomotieven. In de voorste treinen waren dan ook meestal de raampjes dicht.
    Haarlem is voor mij ook de stad waar men er prat op ging ABN te spreken. Vuilnisemmer in plaats van asbak en meer van dat, maar wel een leuke stad.

  7. Ik moet nodig ook weer eens in Haarlem gaan kijken. Ik ben er wel eens geweest, maar ik ken de stad niet goed. En dat terwijl ik erg van oude steden hou! Ik heb de afgelopen jaren redelijk wat van de wereld gezien, maar qua schoonheid horen de historische Nederlandse binnensteden wat mij betreft tot de wereldtop.
    Ik denk alleen niet dat ik de wandeling die ik t.z.t. door Haarlem maak zal intekenen in een kaart van Google Maps. Die tijd steek ik liever in het bezoeken van weer een andere stad.
    Afgelopen weekend was ik trouwens in Abcoude. Niet zo groot, niet zo monumentaal, maar wel een mooi plaatsje!

  8. @Christiaan: Dat Google-plaatje was alleen om aan te geven dat ik op 5 meter langs het beoogde doel liep. Zoiets frunnik ik in een minuut of 10 in elkaar.

  9. @Vedat: Op de terugweg zag ik de lijn naar IJmuiden nog liggen. :-)

  10. @Allen: Ik vind Haarlem zeker een aparte stad met leuke winkeltjes. Toch is er naar mijn smaak te weinig autovrijgebied en echte winkelstraten vind ik er ook niet zo. Steden als Amersfoort, Alkmaar, Zutphen en Leiden vind ik toch net wat mooier. Maar dat deed er niet zo toe, het is gewoon leuk om eens ergens anders te lopen.
    Ze hebben wel een heel mooi stationsgebouw en de wachtkamer tussen de perrons is ook uniek.

  11. Haarlem, Alkmaar, Amstelveen, Amsterdam, Veendam…ik hou het allemaal niet meer uit elkaar.

  12. Haarlem? Ik ben er nog nooit geweest. Maar ik heb ook geen familie in Afrika wonen. Zelfs geen verre!

  13. Tien minuten? Mij kost het waarschijnlijk tien uur. In ieder geval lang genoeg om een andere stad vrij uitgebreid te bezoeken ;-)

  14. Haarlem heeft mooie plekjes maar wat Xiwel al zei, teveel autovol gebied.
    En een fiets veilig neerzetten gaat er ook al niet,ik ben in ca. 6 jaar 12 fietsen kwijtgeraakt….
    Vraag mij nog steeds af waarom het witte fietsenplan niet van de grond is gekomen.
    Was ideaal geweest.
    Het stationsgebouw is inderdaad heel mooi, oudste station van Nederland.
    Ooit heb ik een oefensessie van Mathilde Santing bijgewoond, toevalstreffer toen ik met een vriendin daar was en echt onwijs mooi!

  15. @Kaat: Overal is fietsendiefstal de laatste jaren afgenomen. Mijn indruk is dat dat zelfs iets meer is in Haarlem. Daar was het dan ook erg beroerd.
    Als mensen gewoon ‘doorlenen’ is dat een vorm van een wittefietsenplan. In heel veel gevallen gaat het om ‘kettinglenerij’. Iemand mist z’n fiets bij het station of winkel en pakt een andere fiets die niet goed op slot staat. Het ‘slachtoffer’ van deze lener leent op zijn of haar beurt weer een volgende fiets.
    Betere rekken met aanbindmogelijkheid en betere sloten op de nieuwe fietsen beginnen dergelijk doorlenen aardig in te dammen.

  16. @ Kaat; Omdat die witte fietsen dan waarschijnlijk binnen no-time grotendeels zijn doorverkocht richting Oost-Europa?

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

