Apr-16: Klepleggen

Vandaag is de klep voor de tweede Friesebrug op z’n plaats getakeld. Eerlijk gezegd gebeurde dit al vanochtend om een uur of 10, maar tijdens de zomertijd ben ik nooit zo vroeg uit bed te branden. Wat op de foto te zien is, is een kleptest die rond 12 uur het verkeer een aantal keer flink stremde.

De oude en/of het nieuwe klep stond/staat een beetje scheef waardoor beide kleppen (als zij helemaal open staan) elkaar bovenin bijna raken. Dat moet wel op te lossen zijn met een opvulringetje onder de linkeras van de nieuwe brug.


Zelf heb ik vaak meegewerkt aan inbedrijfnames, maar dan van installaties in of bij staalfabrieken. Ook daar moest het allemaal tussen de bedrijven door en kon je met moeite een kwartiertje krijgen om iets te testen waarbij de productie een tijdje stil lag.

Hier bij de brug stond dan ook een aantal keren het verkeer stil. Als dit een staalbedrijf was geweest, dan hadden ze mooi tot de nacht moeten wachten als er veel minder verkeer is.

De laatste tijd ben ik wat vaker bij de Friesebrug te vinden omdat het er levensgevaarlijk is voor de fietsers. Want dat ‘verbouwen met de winkel open’ levert voor hen de minste ruimte en meeste ellende op.

Advertenties

Geplaatst op 2008-04-16, in Alkmaar, Brugmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. Maar het levert wel een paar aardige plaatjes op.

  2. “De laatste tijd ben ik wat vaker bij de Friesebrug te vinden omdat het er levensgevaarlijk is voor de fietsers.”
    Dan zou ik daar in jouw plats juist niet naartoe gaan. Of mis ik iets?

  3. @Dolby: Ik kom er te voet en neem de foto’s die je via de ellende-link kan bekijken. :-)

  4. Leuk om het zo’s eens op foto te zien. Het blijft best boeiend. Maar ook belangrijk, wel willen toch niet dat we door de brug zakken.

  5. Levert inderdaad toch een paar geweldige plaatjes op.
    In Leipzig werd ooit eens een voetgangersbrug over de snelweg aangelegd. Toen was dat ding 2 meter tekort. En het verkeer lag de hele dag plat. Dat was dus net op de dag dat we van Leipzig naar Braunschweig verhuisden. Ik geloof dat mijn man en onze vriend ongeveer 3 uur met de verhuiswagen stil stonden.

  6. @Hette: 2 meter tekort lijkt me wel een enorme fout. Het is wel zo dat zo’n brug voor het autoverkeer veel beter doorgerekend wordt dan iets voor alleen voetgangers of fietsers. Dat wordt domgenoeg minder serieus genomen.

  7. @Marcel: Deze klep zou 160 ton zijn, maar volgens mij is dat met gevuld tegengewicht. Hij is ook zwaarder dan de oude brug die 2 rijbanen heeft en breder is. Je zou verwachten dat de nieuwe brug minder zou wegen, maar tegenwoordig zijn de normen veel strenger en moet een brug meer kunnen dragen.

  8. @Xiwel: De ellende valt best mee, ik zie bijvoorbeeld geen geamputeerde fietsbellen.

  9. Kleppen stellen, dat ken ik wel.

  10. Ik kan bijna niet geloven dat de klus op een gegeven moment echt geklaard is. Het gaat stukje bij beetje en ik vraag me altijd af of iedereen van elkaar nu wel weet wat ie doet.

  11. Lijkt me een geweldig beroep; bruggenophanger. Laatst kwamen ze hier in Amsterdam ook met zo’n brugdeel aanvaren op een ponton. En dan op hun dooie gemakje gaan passen en meten. Fijn om te zien.

  12. @Mack: Gaat dat ook niet gewoon met wat vulringetjes? :-)

  13. @Hanscke: Van mijn werk weet ik dat dat klusklaren voor zoiets groots niet zo scherp te zien is. Vaak zijn het allerlei bedrijven met deelleveringen. Elk bedrijf heeft aparte afspraken bijvoorbeeld over nawerk of garanties. En je kan zo’n brug al gebruiken als nog niet alles klaar is.
    Dit hele project moet eind-2008 afgerond zijn. Dwz er komt links van de brug ook een viaduct waar verkeer onderdoor gaat. Het zal mij niets verwonderen als er in 2009 nog een leuningschilder langskomt om de verfbeschadigingen weg te werken.

  14. @Jowi: Het hangt erg van de verkeersdrukte af of je de tijd krijgt. Deze brug ligt in de hoofdroute voor busverkeer tussen Alkmaar en Heerhugowaard/Purmerend. Connexxion zal dus zeker in de nek hijgen bij die dekleggers.
    Het Noord-Hollandskanaal mocht ook maar een aantal uren gestremd worden, wat de bok die de brug erin hees dan ook deed. Maar misschien is de huur van zo’n bok nog wel de meeste reden om het snel en in 1 keer goed te doen.

  15. Lijkt me leuk om te volgen als zoiets in de buurt gebeurt! Leuk om hier mee te kijken :)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s