Mei-05: Zwerfrondjes 10

De laatste weken is het lekker fietsweer en daar maak ik dan ook gebruik van. Een van de rondjes ging in oostelijke richting. Daar kwam ik dit kerkje tegen.

Update 11 mei:
Niklaswist na wat hints te bedenken dat deze kerk in Benningbroek staat.

Om het gokken iets ‘makkelijker’ te maken had ik er een extra foto bij gezet. Die nam ik op een zuidelijker gelegen station (Wognum-Nibbixwoud). Dat rijtuig reed enkele minuten later op een paar honderd meter langs het kerkje. Het mag duidelijk zijn dat deze wagon niet verder gaat dan Medemblik. Daar ligt geen treinboot klaar die hem naar Kampen verscheept. :-)

Het kerkje staat op zo’n 200 meter van de stoomtramlijn Hoorn-Medemblik. Tegenwoordig ligt Benningbroek in de gemeente Medemblik en heeft het volgens de Medemblikker website 313 huizen. Vooral dat laatste getal scheen Niklas op het goed spoor te zetten.

Die dag fietste ik via Oudorp, Heerhugowaard, Veenhuizen, Hoogwoud, De Gouwe, Sijbekarspel, Benningbroek, Nibbixwoud, Zwaag, Hoorn, De Hulk, De Goorn, Ursem, Rustenburg en Oterleek naar Alkmaar.

Ik trof het op het stationnetje. Daar stonden wat spoorwegbeambten in kledij van rond 1930. Binnen enkele minuten rammelde er een grote stationsbel en begreep ik dat de stoomtram er aan kwam. Rond deze tijd gaat die nog niet zo vaak en zekler niet op een doordeweekse dag.

Ergens in Sijbekarspel had ik nog een jonge automobilist te pakken. Hij (met wat vrienden) scheurde daar lekker door het dorp en wilde voorrang nemen waar ik het had. Een gemiddelde fietser zou uit lijfsbehoud toch maar voorrang geven aan dit soort terroristen. Ik stak er toch maar mijn voorwiel voor en was wel benieuwd hij die uit mijn voorvork wilde botsen. De jonge heer maakte een noodstop en kwamen op de zebra tot stilstand. Er werd zelfs een excuus gemaakt door de chauffeur. Hij wist vast niet dat ik enkele dagen eerder dit rotbericht bij Jenni had gelezen.

Geplaatst op 2008-05-04, in Gokmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. Dat zou voor mij een blinde gok zijn. Ik ben helemaat niet bekend in die buurt.

  2. @Me!: Gewoon Google-maps erbij pakken en maar wat gokken. :-)
    (Als het te lang duurt kom ik net als de vorige keren met wat nuttige hints.)

  3. Moet het per se een “woonplaats” zijn of mag een “plaats” (stad of dorp) ook? Overigens weet ik het sowieso niet, wel heb ik de dvd over de stoomtram van Zutphen naar Emmerik, die zelfs door Doetinchem reed. Als ik van de week richting Zutphen fiets, zal ik eens opletten of ik een witte kerk zie.

  4. @Vedat: Met een woonplaats bedoel ik alle dorpen en steden, maar niet de gemeentes. Deze plaats ligt in een gemeente die een stuk of 20 woonplaatsen bevat, zodoende.
    (En ik zou het niet zo ver zoeken. Ik ben die dag niet verder dan 40km van Alkmaar geweest. :-)

  5. Dat is geen kerk, daar woont een collega van me.

  6. @Hette: Stede Broec is ook een gemeente.. :-) ..met daarin de plaatsen Lutjewinkel, Grootebroek en Bovenkarspel. Maar niets aan de hand, zo ver ben ik met dat rondje niet van huis geweest.

  7. @Mack: Ik bedoel dat witte gebouw achter dat schamele huisje.

  8. Waarom ik mee ga doen met raden vraag ik mezelf wel af, maar goed. Als jij niet zo ver hebt gefietst en als ik dan die foto van de Museumstoomtram Hoorn Medemblik zie, want daar rijdt dat treintje, dan zal het vast en zeker de witte kerk in Hoorn zijn.

  9. Die trein is wel verdwaald zeg! Als ik morgen in Doetinchem kom zal ik eens vragen of ze de aankomst niet gemist hebben.

  10. Ik weet het niet maar tis een protestantse, toch? Hij kijkt namelijk zo streng.

  11. @Vedat: Een tijdje terug vroeg iemand waarom ik geen gokplaatjes meer deed. Nu ik het wat drukker heb, had ik een barre lastige bedacht als vulling.
    Zelf zou ik hem misschien ook niet gevonden hebben. Nu kwam ik er toevallig langs en het is best een afwijkend model, zo loopt de houten ‘toren’ ook wat taps toe.
    Het is idd aan de lijn Hoorn Medemblik. Hoorn is niet goed en in de gemeente Medemblik, wat tegenwoordig ten westen van Hoorn begint, liggen zo’n 20 dorpen.
    Deze hint moet het voor de doorgokkers een stuk makkelijker maken. :-)

  12. @Jowi: Ik denk het wel. Voor een Katholieke kerk is ie te klein, en die hebben in Westfriesland alle kerken in de originele baksteenkleur.

  13. Ik vind het best moeilijk. Ik dacht ook aan Medemblik.

  14. Met de informatie op:
    http://www.medemblik.nl/Smartsite.shtml?id=53267
    kom ik uit op Benningbroek…
    Via de satelieten kwam ik er niet uit, maar dankzij de hints…

  15. @Niklas: Van Harte en je hebt hierbij de eeuwige roem verdiend. :-)
    Deze was idd behoorlijk lastig. Hier istie vanuit de lucht.

  16. Heel knap van Niklas :-)
    En je kunt onderhand een boekje met mooie fietsroutes uitgeven Xiwel!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

