Mei-17: Overbelicht?

Het valt me de laatste weken op dat de 5 gebouw-aanlichtingslampen van het nieuwe SNS-verzekeringen-gebouw nacht en dag branden. Een timer om zoiets uit te schakelen tussen 06 en 21 uur (dus bij voldoende daglicht), is schijnbaar te duur. Handmatig een knop om draaien is natuurlijk ook onbegonnen werk en die lampen zullen wel een enorme startstroom hebben en/of gigantisch slijten bij het uit- en aanschakelen. (En het kan gewoon vergeetachtigheid en/of ongeïnteresseerdheid zijn.)

De oranje kleur doet verraden dat het om natriumlampen gaat. Ik schat het vermogen op 150 watt per stuk. (Dat kan ook 250 zijn, die bestaan ook.) Als ze het hele jaar aan blijven, dan gaat het om ruim 3500 kWh per jaar tijdens daglicht. Dan heb je er dus niets aan. Dat is 850 euro of 4,5x het totale jaarverbruik (o.m. verlichting, PC, wasmachine en koelkast) van Xiwels woning. Bij 250 watt lampen is het zelfs 7,5x ofwel ruim 1420 euro.

Waar heel Nederland een beetje CO2 (door minder stroomverbruik) probeert te besparen, wordt het hier onnodig verspild.


Nou stelt dit echter niets voor vergeleken met de TL-bak genaamd ‘Karperton’-parkeergarage. In dit lelijkste gebouw van Alkmaar branden dag en nacht zo’n 500 TL’s van elk 58 watt = 254.000 kWh/jr = 61.000 euro. Per dag wordt daar mijn totale jaarverbruik verstookt. Dat terwijl hele tijden niemand in zo’n garage te vinden is, en er vaak maar maar 100 auto’s (maximaal 430) in staan.

En ja, dan zeurt te Provincie over een paar (in totaal 2 x 15 stuks) kleine 18 watt fietspad-lantaarns langs hoofdfietsroutes tussen Egmond en Alkmaar en tussen Egmond en Bergen. Dat terwijl juist daar verlichting mensen uit de auto en op de fiets kan lokken zodat er een veelvoud bespaard wordt op verbranding van aardolie en CO2.

Want jawel, de Provincie heeft wel een beleid om zoveel mogelijk CO2 te besparen .. ..op fietspaden. Langs de ‘naastliggende’ rijbaan voor auto’s zijn namelijk wel straatlantaarns te vinden. Overigens ook niet veel en voor de fietsers zijn ze nutteloos.Zo ligt het fietspad tussen Bergen en Egmond tot 30 meter van de rijbaan, staan er veel bomen en struiken tussen en moet de fiets soms 7 meter hoger rijden dan de auto waardoor je alleen de bovenkant van een lantaarn verderop kan zien. (Hier een duidelijkere foto.

Zo’n lantaarn werkt dus niet om aan te geven hoe het heuvelige en slingerende fietspad loopt. Koplampen laten het in dergelijke situaties ook afweten, die gaan niet opeens omhoog schijnen als het fietspad sterk stijgt. Op het vlakke fietspad langs de Hoeverweg tussen Egmond en Alkmaar staan geen bomen, maar daar kan je juist door verblinding van de naastrijdende auto’s geen hand voor ogen zien. Goede belijning (dus ook langs de kanten) zal al veel oplossen en een soort scherm of heg tegen de autolichten zal een vooruitgang zijn.

Maar ook voor zoiets is de laatste 30 jaar geen cent uitgegeven. Het is dus niet zo dat de Provincie weinig aan verlichting wil doen, nee ze willen gewoon heel weinig doen voor de fietsers in het algemeen. En dat staat natuurlijk haaks op hun verbale beleid om het fietsverkeer te stimuleren.

Advertenties

Geplaatst op 2008-05-17, in Alkmaar, Fietsen, Milieumatig, NH-matig, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. De verlichting voor fietsers laat inderdaad vaak te wensen over. Als je dan nog eens een slecht fietspad hebt, door kuilen, gaten en wortels van bomen, kun je lelijk vallen. Hier in de buurt wil ik nog weleens met donker door het bos fietsen, zeker als de weg korter is. Ik doe het, omdat ik de vaste obstakels wel zo’n beetje ken. Voor iemand, die niet bekend is, kan het levensgevaarlijk zijn. Wat mij soms opvalt is, dat de gemeentes meer bezig zijn met toeristische fietspaden dan met fietspaden voor het woon-, werkverkeer. zelf heb ik daar niet zo’n bezwaar tegen, maar het weerhoudt velen er wel van om met de fiets naar het werk te gaan.

  2. Fietsen is voor bikkels. Die hebben toch geen licht nodig?

  3. Ik kan me helemaal in je betoog vinden. Auto’s hebben sowieso voldoende licht van zichzelf bij zich.

  4. Kan het niet zo zijn dat de verlichting brandt om inbraak te voorkomen?

  5. @Marcel, ehm, bij voldoende daglicht?? ;-))
    Helemaal eens met je pleidooi Xiwel.. ik hoop dat er mensen meelezen “die erover gaan.”!

  6. Lijkt me een geval van er op af stappen en vragen waarom.

  7. @Marcel: Bij de bovenste foto niet, bij die van de parkeergarage mogelijk wel. Toch zouden in die parkeergarage met veel minder licht toe kunnen dmv bewegingsmelders. Met een beter ontwerp had er meer gebruik gemaakt kunnen worden van daglicht. En er is een slim regiem te bedenken met bewonersparkeren onderin (die gaan ’s avonds mogelijk met hun auto weg) en vrij parkeren daarboven, omdat dat alleen overdag tijdens winkeltijden is. Zo kan je na winkeltijden de verlichting van de bovenste 3 of 4 verdiepingen uitlaten.

  8. @Jolie: Misschien leest er iemand mee, want de verlichting bij het SNS-gebouw was afgelopen middag voor het eerst uit. :-)

  9. @Erik: Als blijkt dat die SNS-verlichting vaker aan blijft, dan stop ik daar wel een verzoekje in de brievenbus. Met die parkeergarage (waar erg veel valt te besparen) ligt het lastiger. Aan de mensen die er zitten heb je niet veel en als er een slim parkeerbeleid komt, dan moet dat afgestemd worden met de gemeente en gebruikers/omwonenden. Dat speel ik wel een keer via een antilichthinderclub die een afdeling in alkmaar heeft.

  10. En dat terwijl de verlichting in NL zo goed geregeld is. Ga maar eens buiten het centrum van Leipzig fietsen. Geen enkel lampje. We zijn er al een keer door verdwaald!

  11. @Hette: De verlichting in NL is eigenlijk alleen goed geregeld door de gemeentes. Dat verschilt wel wat per gemeente, maar is in het algemeen goed. In bepaalde gemeentes zijn echter fietspaden langs provinciale wegen de hoofd- en zelfs de enige fietsroute, zoals tussen Bergen en Egmond. In dat geval is de gemeente afhankeljk van de Provinicie en die doet dus bitter weinig.
    Naast die onverlichte provinciale fietspaden in Bergen mist ook verlichting langs het (zeer drukke) fietspad langs de Nollenweg tussen Alkmaar en Heerhugowaard. De Nollenweg is ook een provinciale weg en tussen het fietspad en de goed verlichte weg zit 10 meter dichte struiken. Daar is het dus voor de fietsers ook niet goed te zien waar zij fietsen. Gemeente Alkmaar heeft plannen om dan zelf maar fietsverlichting aan te brengen, maar ook dat moet met toestemming van de Provincie en die is er nog steeds niet.

  12. Dat is inderdaad iets om razend van te worden…

  13. De overheid ziet inderdaad wel de splinter bij de burgers maar niet de balk bij hun eigen gebouwen. En wat de fietspaden betreft, ze willen rendement, als ze het verplicht zouden kunnen stellen dan zouden ze willen dat er om de zoveel tijd een fietser van het fietspad gebruik maakt. Dan laten ze er een formule op los en zeggen ze, het kan uit. Een hele domme redenering dus.

  14. @Hanscke: De fietspaden die ik hierboven noem zijn zeer druk en voldoen ruim aan de norm voor fietspadverlichting. Als de gemeente de wegbeheerder was, dan had er al jaren verlichting gestaan. Helaas is de Provincie de wegbeheerder en daardoor gebeurt er niets.

  15. Dat is dan inderdaad erg slecht geregeld.
    Bij ons in Fryslân let ik er ook op en ik moet zeggen dat het me opvalt dat er hier een stuk beter over nagedacht is. In Groningen vind ik de verlichting ronduit slecht, zelfs op de autowegen en het onderhoud van de belijning is ook minimaal waardoor je echt moet turen, iets wat zeer vermoeiend werkt bij het rijden.
    Je hebt een goed punt, er zou veel serieuzer mee omgegaan moeten worden. Misschien wordt het tijd om de verantwoordelijken eens wakker te schudden?

  16. Gek hoor, dat zo’n parkeergarage inderdaad geen bewegingsmelders heeft. Dat een beheerder van zo’n gebouw blijkbaar niet nadenkt.
    Maar blijkbaar is dat moeilijk voor organisaties, nadenken. Als je ze dát zou kunnen leren, dán gaan we pas energie besparen :)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s