Jun-03: Pijlbesluit

Zo eerst maar eens beginnen met een berg voorbeelden. Ik heb begrepen dat de pijlen boven de Nederlandse autowegen voor rechtdoor omgedraaid worden. Die wezen omlaag en gaan vanaf nu omhoog wijzen. Volgens de kundigen moet dat duidelijker zijn en beter werken.

En als je in het rechter rijtje kijkt xi je dat in Duitsland de pijlen al jaren omhoog wijzen. Misschien is het nog wel belangrijker dat andere pijlen op Nederlandse verkeersborden ook omhoog wijzen, zoals rechts een blauw bord met voorsorteerpijlen laat zien.

Maar waarom wijzen de pijlen boven o.a. de Amerikaanse, Canadese, Franse, Ierse, Britse, Braziliaanse, Chinese, Begische, Zwitserse en Italiaanse wegen naar beneden? Snappen die het (nog) niet? De verklaring is simpel. Het groene bordje onderaan hangt boven een nooduitgang en wijst ook naar beneden. Die wijst namelijk naar de deur er onder, waar je door naar buiten kan. In tegenstelling tot de autowegen betreft het hier een internationale afspraak, dus overal zelfde kleur en zelfde vorm. Bij veel snelwegen hangen die grote borden ook boven het hoofd, zodat je er onderdoor gaat richting verder. Met deze korte pijlen worden de rijbanen aangewezen die je moet nemen. De gewone verkeersborden met de pijlen omhoog staan langs de weg. Je gaat daar niet echt onderdoor.

Toch ben ik wel voor een wat harmonsatie. Nederland heeft zich dus aangepast aan Duitsland. Maar moeten we nu ook alle nooduitgangbordjes omdraaien? En moeten Ierland, Frankrijk, Italië en nog een heel setje EU-landen zich ook aan Duitsland gaan aanpassen?

Update:

Ik had aanvankelijk in Groot-Brittannië ook een pijl omhoog gevonden, maar die had niet met een specifiek baanvak te maken. Waar dat wel het geval is, staan ook daar de pijlen naar beneden.

Geplaatst op 2008-06-03, in Overmatig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 26 reacties.

  1. Ik heb het ook gelezen en vond de reden eerlijk gezegd wel aanspreken. Die bordjes boven de deuren mogen wat mij betref ook omgedraaid worden. De pijl is immers omringd door wat een ruimte moet voorstellen en die ruimte kun je verlaten. Dat is een andere benadering en volgens mij ook een juistere, Xiwel.

  2. Mij maakt het niet uit, ik vind beide wel wat hebben. Als het maar consequent wordt toegepast.

  3. Goh, nooit bij nagedacht (al zou dat zeker iets zijn geweest voor mij om wél over na te denken’. Het verschil lijkt me inderdaad, zoals je zelf ook zegt, dat een pijl omhoog ‘rechtdoor’ betekent, en een pijl omlaag ‘deze baan nemen’ of ‘onder deze pijl door gaan’. Dat vind ik best een relevant onderscheid. Als ik op de snelweg naar Eindhoven zit, ligt het voor de hand dat Eindhoven rechtdoor is, maar dan wil ik wel graag weten welke banen daarvoor bestemd zijn.
    Nou zal het best snel wennen als de pijlen allemaal naar boven wijzen, en dan begrijp ik ook best dat op bepaalde borden die pijlen met rijbanen corresponderen. Maar ik vind het wel veel gedoe om dat allemaal te veranderen!

  4. Toen ik het hoorde heb ik er ook over nagedacht. het is altijd even wenne in het buitenland hoe het bedoeld is, maar dat is vind ik nu net een beetje de charme om over de grens te gaan

  5. @Allen: Op Google heb ik nog wat andere voorbeelden gevonden. In Ierland, België, Italië en Zwitsersland wijzen de pijlen ook naar beneden. Dat lijkt een meerderheid te zijn. Dat Ierland van het VK afwijkt is opvallend. Op dat eiland heb je dus systemen (Omlaag in de Ierse republiek en omhoog in Noord-Ierland.)

  6. @Vedat: Ik denk dat het tot verwarring leidt als die bordjes omgedraaid worden. Mensen kunnen dan denken dat na de deur een noodtrap omhoog gaat. In de meeste gevallen is dat niet zo.
    Die nieuwe borden bij de tunnels lijken me ook geen succes. Misschien denken mensen wel dat dat een alternatieve overlangsroute met een rug aangeeft. :-)

  7. @Me!: Van die consequentheid is binnen Europa nog zeker geen sprake. Overigens voegen die pijlen voor rechtdoor weinig toe. Ze kunnen ook weggelaten worden zoals vaak het geval is in Noord-Amerika. De Britten wijken trouwens sterk af. Zij hebben een andere vorm pijl en die pijlen zijn soms 4 meter hoog met daarnaast alle plaatsnamen die in het verschiet liggen.

  8. Ierland is natuurlijk Groot Brittannie niet. En wat was de reden ook alweer? Betere doorstroming?

  9. @Hette: Ik neem aan dat je op m’n reaxi van 10:29 doelde. Die had ik wat snel neergekwakt. Zaten ook aardig wat tikfouten in. Ik heb die reaxi aangepast en er VK en zo van gemaakt. :-)
    Dat van die doorstroming is een beetje een vreemd argument. Dat zou inhouden dat de nooduitgangbordjes niet op doorstroming bedacht zijn.
    Overigens moet er nog meer aangepast worden dan alleen de pijlen. Ook moet de volgorde van plaatsnamen veranderen. Met pijlen naar beneden hoort de grootste plaats die het verste weg ligt onderaan en met pijlen omhoog hoort die juist bovenaan. Ben wel benieuwd of dat ook allemaal aangepast wordt. En of al die andere Europese landen daar ook in meegaan.

  10. Hoe gaat dat in de praktijk? Schroefje los, pijl een halve slag draaien, schroefje weer vast?

  11. @Mack: Niet dus, zoals vlak boven je reaxi te lezen valt. Volgens mij moet dan ook de plaatsnaamvolgorde aangepast worden. (Zelf dacht ik nog even aan omstickeren. :-)

  12. Ik sta een paar keer in de week in de file ( a9 of de A8 ) en eerlijk gezegd maakt het mij niets uit, ik wil gewoon naar huis, en weet waar dat ligt…………
    Greetz, Kees
    ps, zag ik een foto van jou in het AC ?

  13. Inmiddels heb ik in GB ook een bord gevonden met de pijlen naar beneden. Dwz ook een bord boven een snelweg, waarbij de rijbaan aangewezen wordt. Bij het eerder gevonden bord was dat niet zo. Die wees niet specifiek naar een rijbaan, maar gaf een rijrichting aan. Ik merkte dat dat in Brazilië ook gebruikelijk is. Die hebben ook beide pijlen.
    Daarmee is Duitsland 1 van de weinige landen die voor de rijbaanaanduiding de pijlen omhoog laat wijzen. Ik kon nog geen vergelijkbare foto’s in andere landen vinden.
    Zelf was het me nog nooit opgevallen, maar ik ben dan ook hooguit een halfuurtje per jaar op een autoweg te vinden en zit dan ook nog eens achterin. Nu ik de functie van dit soort pijlen weet, lijkt het me dat Duitsland het niet erg snapt. De ‘kundige’ Nederlanders die die Duitse-methode willen volgen snappen het volgens mij nog minder.

  14. @Brownie: PS2: 600km/maand fietsen is duidelijk te kort om mijn voorkomen te voorkomen. :-)

  15. LOl, vooral omdat ik jou niet op de fiets zag ….

  16. Nooit op gelet, ik zal je binnenkort berichten welke kant de pijlen hier op wijzen (mogelijk in mijn eigen blog, maar dan zal ik zeker naar je verwijzen).

  17. Inderdaad, je heb wel gelijk, Xiwel. Vandaag zag ik in Duitsland boven een deur een bord hangen, precies zoals jij boven hebt staan. Het was de uitgang en… Juist, de pijl wees omlaag.

  18. @Lucienne: Je kan ook even op Google zoeken, en daar kwam ik beide soorten tegen op de Pacific Highway.

  19. Toch vind ik naar beneden wijzende pijlen duidelijker, ze horen immers de weg aan te wijzen en niet de lucht.

  20. De pijlen geven aan dat je in die rijbaan rechtdoor moet rijden om de daarboven vermelde steden te bereiken. Dus ‘deze rijbaan blijven volgen’ Ik vind dit veel logischer dan de pijlen naar beneden.
    Dat de pijl bij een nooduitgang naar beneden wijst is volgens mij logisch. Je bent al waar je zijn wilt namelijk de deur onder de pijl.

  21. Dit is beneden alle peil!

  22. Ik vind die doorstroming en filebestrijding wel een legitiem argument. Als ik er zo naar staar – de oude borden waarop de pijlen neerwaarts dalen – dan bekruipt mij het gevoel of het het tanden zijn die mij willen gaan bijten. Het bevreemdt mij dan ook niet dat asfaltdieren daardoor de hakken in het zand zetten of zullen gaan steigeren. De symboliek en de subtiele impact, anders dan woorden, wordt doorgaans onderschat. Geuren, kleuren en vormen, het gaat er niet om wat je communiceert, maar het hoe is wat ons onbewust bestuurt.

  23. @Witlof: Dat pijlen naar beneden enige weerzin opwekken kan ook door dit bord => komen.
    Bij zo’n bord betekent de naarbenedenpijl verkeer dat van de andere kant komt. Ofwel je zou dus bij zo’n pijl achteruit moeten rijden. Wat dat betreft ben ik dus wel voor die USA-borden waar vaak geen pijl op staat, alleen de plaatsnamen die bij het wegvak horen. Waarom pijlen plaatsen als die tot verwarring kunnen leiden?

  24. “Waarom pijlen…” Omdat ze de vorm van de weg voorspellen. Het is inderdaad een weerzinwekkend bord, geaccentueerd met bloedrood, geeft het een komende clash weer.

  25. Mij maakt het niet uit welke kant ze uitwijzen. Dat is gewoon een kwestie van wennen. Als je het consequent toepast maakt het niet uit.

  26. @Sjoerd: Leuk dat je hier opeens weer reageert en dat je reaxi weinig verschilt met 3 jaar eerder hierboven.

    Waarschijnlijk ben je gepinged of iets dergelijks toen ik net de link naar het plaatje heb aangepast. In mijn RSS-feed zag ik dat niet. Sterker nog als ik nog een paar 1000 fotolinken aanpas, dan maakt je programma die dat doet je helemaal tureluurs.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

