Jun-10: ADSL-Overstap

Begin deze maand ben ik overgestapt van Wanadoo Orange-family naar ADSL van FOL. De overstap ging prima. Ik heb niet gemerkt dat ik een tijdje verbindingsloos was. Het spul was een week van tevoren in huis en de overstap zou op 30 mei plaatsvinden.

Aan het begin van 30 mei deed mijn Orange het nog, die ik ’s nachts rond een uur of 2 gebruikte. Toen ik de volgende morgen even keek of er nog post was, deed deze verbinding het niet meer. De Livebox bleef knipperen wat voor mij het teken was om maar eens het spul van FOL uit de doos te halen.

Tien minuten later was alles uitgepakt, aangesloten, geïnstalleerd en had ik een goede verbinding via FOL. Tot nu toe is dat nog steeds zo en ik hoop dan ook dat het zo blijft.


Ik heb nog een tijdje de kat uit de boom gekeken, omdat FOL (Free OnLine) een erg kleine provider is. Dat ze een stuk goedkoper zijn en blijven (13,95 per maand) was zeker niet de enige reden voor de overstap. Met Wanadoo (want zo noem ik maar even die club, die inmiddels ingelijfd is door T-Mobile) heb ik altijd een haat-liefde verhouding gehad.

Zo begon ik met internetten bij Myweb. Een goedkope, snelle inbelverbinding met een goede website service (eigen subdomein). Myweb werd rond 2002 opgekocht door Wanadoo, die gaf geen subdomeinen en het inbellen werd meteen 50% duurder.

Ik besloot toen over te stappen naar FOL. Die had net als Myweb wel subdomeinen en was uiteindelijk nog wat goedkoper met inbellen. FOL had daarnaast geen datalimiet op websiteverkeer. Dat was toen voor mij gunstig. Inmiddels trok m’n website 3 GByte/maand wat het dubbele was dat andere providers als Wanadoo en Planet accepteren.

FOL bood later wel ADSL aan, maar die was redelijk duur. Wanadoo kwam 3 jaar terug met hun ‘family’ van 4 Mbps (megabit per seconde) en binnen 6 maanden werd dit ADSL2 met 20Mbps. Ze waren daarmee erg goedkoop en ik besloot dus toch maar via hen te gaan ADSL’en.

Die eerste 6 maanden gingen prima, ik haalde 4Mbps. Toen dit verhoogd werd naar 20Mbps, zakte bij mij de snelheid naar 2. Dat leek mij niet de bedoeling en ik heb flink wat gemaild met Wanadoo. Ik vroeg daarbij of het aan mijn USB-aansluiting kon liggen. (Mijn oude laptop had geen ethernet.) Volgens de helpdeskers was dat absoluut niet het geval.

Vanaf dat moment nam ook plotseling de hoeveelheid spam toe, van een paar mailtjes naar zo’n 80 mailtjes per dag. Ik leerde daar mee leven. Kon die mailtjes in een paar minuten controleren en afvoeren. Met die lagere snelheid kon ik ook wel overweg, ik ben geen film- of muziekdownloader.

Uiteindelijk gaf de Livebox de geest en kreeg ik een nieuwe van Orange. In die handleiding stond duidelijk dat USB-1 (wat ik dus had) niet geschikt was voor de Livebox. Wat ik dus al tig keer aan Wanadoo gevraagd had stond nu eindelijk zwart op wit.

Twee jaar terug was mijn oude laptop scharniermatig versleten en besloot ik een nieuwe te kopen met daarin standaard een ethernetpoort. En jawel opeens had ik 20Mbps.

Toch bleef de spam, en dat werd nog erger toen een Canadese kennis mijn mails niet meer mocht ontvangen. Zijn provider had Wanadoo op de zwarte lijst gezet en knikkerde alle mails via Wanadoo direct in de prullebak. Dat stond me niet echt aan en ik kreeg dat ook niet goed.

Ik vond inmiddels die 20Mbps ver over de top en wilde wel weer terug naar 4 of 8, maar dan wat goedkoper en niet bij Wanadoo. 12Move had ik een tijdje op het oog, maar die ging via Tiscali mee naar de KPN. Dus ging ik maar gewoon verder met wat ik had.

Tot ik bij toeval een dikke maand terug een aanbod zag van FOL. Ik heb altijd mijn oude FOL-website aangehouden en kon ook de mail van FOL gewoon blijven ophalen via Wanadoo. Langs dat mailadres kreeg ik ook nooit spam, terwijl ie al 6 jaar leesbaar en aanklikbaar op m’n website staat.

Via diezelfde mail kreeg ik niet te horen dat FOL nu een veel gunstigere ADSL-verbinding aanbied. Waarschijnlijk omdat ik de optie ‘stuur me geen FOL-mailtjes’ ooit heb aangevinkt. Maar goed deze aanbieding was dus zo’n 10 euro goedkoper dan de Wanadoo-family. Het betreft dan geen tijdelijk iets, als de eerste 6 maanden, maar is gewoon het normale maandbedrag.

Dergelijke prijsstelling waardeerde ik ook al bij 12Move en dat was ook de reden dat ik liever niet iets heb van de KPN-dochters. Daarbij was de snelheid van FOL hoger en kan je er per maand opzeggen. Met mijn gunstige ervaringen bij FOL durfde ik die gok wel te wagen.

En nu doet ie het dus al een dikke week prima. De snelheid is iets hoger dan Wanadoo-family. Naar een testserver in Frankfurt scoor ik nu 16,2Mbps download en 0,92Mbps upload. Bij Wanadoo was dat 14,8 om 0,86. Naar de USA gaat het echter veel sneller. Nu is dat 8 naar New York en 5 naar Los Angeles. Bij Wanadoo kwam ik niet verder dan 5 naar New York en 3 maar Los Angeles.

Maar zoals geschreven was snelheid zeker niet het belangrijkste argument. Ik ben er qua webruimte ook behoorlijk op vooruit gegaan. Bij Wanadoo was dat 20MB (megabyte en max 1,5MB/maand dataverkeer) en nu is dat 1000MB met onbeperkt dataverkeer.

Van de spam ben ik dus geheel verlost en ik begrijp nu pas waarom. Bij deze verbinding zit standaard een spamfiltering, die ingesteld staat op ‘normaal’. Ik kan dat wijzigen, maar laat ‘m mooi zo staan. Wanadoo vraagt (net als veel andere providers) extra maandgeld voor spamfiltering. Misschien was dat wel de reden dat ik via hen opeens zoveel spam kreeg. Je moet toch iets ondernemen om mensen naar een betaald spamfiltertje te verleiden.

O ja, en in de prijs van FOL zit ook nog een gratis VoIP-verbinding. Dwz je betaald wel een telefoontikkentarief dat wat gunstiger is dan de KPN. Ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen. Ik gebruik al jaren CPS waardoor ik met VoIP weinig winst ga behalen.

Als ik al die zaken (verbinding, spamfiltering en VoIP) via Wanadoo/Orange zou hebben, dan kost me dat 32 euro/maand. Dan is 13,95 toch een stuk voordeliger. En hoe FOL dat kan weet ik niet. Maar hoe FOL het de laatste 6 jaar met die goedkope inbelverbinding en webruimte kon, heb ik ook nooit geweten.

Advertenties

Geplaatst op 2008-06-10, in Webmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Dat lijkt me het overwegen waard, ik heb ook ADSL van Orange…

  2. @Me!: En dan te bedenken dat Orange zeker geen dure provider is. Toch kan ik deze afweging voor mezelf wel maken, maar anderen ga ik zeker niet aansporen. Die bedenken het zelf maar. Zo vind ik reclameloze webruimte best handig en een ander kan daar niets mee hebben. In een bepaald geval kan Orange gunstiger zijn als je erg veel belt en dat bij hen voor 5 euro per maand afkoopt. Bij mij gaat dat zeker niet op. Daar ga ik nog eens apart over loggen.

  3. In Duitsland is het echt slecht geregeld. Wij moesten bijna 3 maanden wachten voordat er internet werd geinstalleerd (voordat de kabel werd aangelegd in dit geval) en binnenkort gaan we waarschijnlijk verhuizen en moeten we vast weer 3 maanden wachten. Ik hou mijn hart vast!

  4. Dat is vlot geregeld. Je hoor zo vaak over problemen. Bij mij gaat het altijd met problemen, maar goed ik zit bij KPN.

  5. Orange verandert deze maand van kleur. De kleur wordt groen en de naam wordt Online. Ik ben wel tevreden met Wanadoo/Orange en als ik rondneus, dan kom ik uiteindelijk overal zo’n beetje hetzelfde uit. Ik geloof dat je keuze dient te maken op basis van je surf- en belgedrag. Alleen op die manier kun je geld besparen. Dat besparen geldt dan ook alleen maar voor jou.

  6. @Vedat: Dat had ik een beetje in de 2de link verstopt. T-Mobile zit een beetje met Orange. Ze hebben geprobeerd het door te verkopen, maar dat wilde niet lukken. Ze gaan het Online noemen en niet T-Online zoals in Duitsland. Het zijn namelijk 2 verschillende producten.

  7. @Hette: Hier in NL kan het ook lang duren door foutjes of gezeur tussen de providers. De werkelijke ingreep; ‘1 draadje in de centrale omprikken’ duurt 15 minuten (inclussief koffiepauze).
    Als je een provider hebt die nog geen glasvezelaansluiten op jullie centrale heeft, dan kan dat erg lang duren. Eigenlijk mogen ze dan niet zeggen dat zij bij jullie ADSL leveren.

  8. Wij hebbenr hie in Beieren ook geen A-DSL maar DSL (schijnt net even iets anders te zijn). Wij krijgen dat via de telefoonkabel, maar betalen wel een vast maandbedrag. Hoe dat allemaal zit, weet ik niet precies, maar het werkt en het is redelijk snel en de gasten en wij zijn er tevreden mee…

  9. Het meeste DSL (Digital Subscriber Line) is ADSL (Asymmetrical DSL). Bij ADSL is er een verschil in down en uploadsnelheid. De meeste mensen hebben niet zo’n hoge uploadsnelheid nodig (alleen handig om foto’s of muziek te versturen) en dat komt dan ten goede aan de download snelheid. De andere DSL is SDSL Symmetric Dig.Subscriber Line.

  10. @Natascha: Ik heb even moeten spieken bij T-Online.
    Hun Comfort 16.000 is ook ADSL:
    16000 download en 1024 upload. Zelf heb ik
    24000 download en 1024 upload. Die snelheid kon ik nog niet bij T-Online vinden.

  11. *grinnik* Xiwel, 16.000 is in deze uithoek van het land echt niet verkrijgbaar. Wij zijn al blij met onze 3000, want in de ene buurgemeente hebben ze slechts 1500 en in de andere buurgemeente helemaal geen DSL.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s