Jun-14: OV-Tour

Een maand terug heb ik een dagje getreind naar Overijssel. De NS had me voor de 2de keer opgeroepen om toch maar een pasfoto te sturen, zodat zij mijn dalurenkaart konden verlengen. Maar eigenlijk zag ik dat niet zo zitten. Ik trein tekort om voordeel uit die voordeelurenkaart te halen. Dat werd dus opzeggen.

Met de oude kaart had ik nog een maand te gaan en het leek me dus wel wat om een dagje te gaan treinen. De vraag: ‘waar naar toe?’ was niet zo moeilijk. Dat moest Enschede worden. De enige grote plaats in Nederland waarvan ik het centrum nog nooit bekeken had. Ik ben wel ooit een stukje door die gemeente gefietst tussen Glanerbrug en Buurse.


De heenreis verliep prima. Bij Hengelo gekomen ging ‘mijn’ internationale trein niet verder, omdat er een probleem was bij De Lutte. Daar had ik geen last van en ik haalde maar net mijn overstap op de trein Zwolle->Enschede.

Zoals verwacht stelde het centrum niet zoveel voor, ondanks het schitterende en bloedhete weer. Ik heb het ‘gehele’ autovrije centrum bekeken en wat delen er omheen. Daar vond ik nog een aparte synagoge bij de Waldeckstraat. Het trok me niet om verder te kijken, bijvoorbeeld richting Balengebouw. Wat dat betreft zat het warme weer duidelijk tegen.

Na een terrasbezoek treinde ik een stuckje terug naar Almelo. Ook daar was ik nog nooit in het centrum geweest. Op het station van Enschede werd omgeroepen dat er van alles mis was vanwege een probleem bij Vriezenveen. Dat bleek niet mijn probleem en met een kwartiertje was ik in Almelo.

Dat is duidelijk een kleiner stadje. Ik vond het centrum een stuk aantrekkelijker en het deed wat dorps aan. Met meer bomen (en vooral minder gebouwen) was het er iets koeler (27 graden) en heb ik daar een flinke stadswandeling gemaakt. Al helemaal in het begin kwam ik dit restaurant met schoorsteen tegen. Vroeger lag die waarschijnlijk aan het kanaal Almelo-Nordhorn.

Dicht bij het station zag ik een spelling van Twenthe die me meer aanspreekt dan de h-loze versie. Later begreep ik dat die op een watertoren staat.

 

 

Ik had vooraf bedacht om ook naar Apeldoorn te gaan, maar toen ik daar op de heenweg langskwam liet ik dat plan snel varen. (Zag er te kantorig uit.) Vanuit Almelo ging ik daarom eerst nog maar eens naar Deventer. Ik was daar een paar jaar terug doorgefietst en weet dat het een mooi stadje is.

Deze keer nam ik er wat andere straatjes en kwam zo langs de Bergkerk die ik de vorige keer gemist had. Deze keer trof ik ook nog een oude Ringers-reclame bekend van deze brug bij de voormalige Ringersfabriek.

 

Het was rond 5 uur. In plaats van deelname aan de avondspits leek het me beter om lekker in Deventer op een terras wat te eten. Een paar uur later viel het best mee met de drukte in de trein.

Deze keer trof ik een trein met een hele maffe indeling. Het was me duidelijk dat er een oude treinwagon met van die 6-persoonscoupeetje omgebouwd was. Tussen 2 van die voormalige coupeetjes was het tussenschot weg. Er kon nu een ploeg van 11 personen zitten in en 3-2-3-3-opstelling. De stoelen stonden wat verschoven van elkaar. Langs het raam waren 2 klapstoeltjes voor de reserves. Een leuk probeerseltje van Johan van Basten. De klaverjastafel is best handig, maar toch heb ik liever de standaard-opstelling of die ouderwetse coupeetjes.

In Amsterdam had ik deze dag voor het eerst een slechte aansluiting. Dwz de intercity vanaf Deventer had geen goede aansluiting op de intercity naar Alkmaar. Gelukkig stond de stoptrein naar Alkmaar nog langs het perron. Die was 5 minuten te laat en in de drukte vond ik nog een plekje.

Na 15 minuten wachten kwam het hoge woord eruit. De machinist voor deze trein was niet op komen dagen en mensen naar Krommenie e.d. mochten op de volgende stoptrein wachten. Zelf kon ik wat eerder weg met de intercity naar Alkmaar. Die reed wel gewoon op tijd.

Overigens nam iedereen het wachten er laconiek op. Het was nog altijd lekker weer en op CS was het rond 9 uur nog tropisch warm.

Advertenties

Geplaatst op 2008-06-14, in OV-matig en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Dat was me het rond-ritje wel dan. Lijkt me ook wel een leuk om te doen, en dan bij ieder groot station even uitstappen en rondkijken.

  2. De voordeelurenkaart is pas echt leuk als je 60 jaar bent, Xiwel. Je hebt dan zeven keuzedagen. Voor 2 euro kun je kriskras door Nederland treinen en dan heb je die kaart er heel snel uit.
    Als stad vind ik Enschede ook niet zo aantrekkelijk, hoewel het centrum wel aardig is, vooral op dinsdag en zaterdag, als er markt is.
    Jammer trouwens, dat je Apeldoorn niet hebt aangedaan. Het is de grootste stad van Gelderland, maar het doet heel dorps aan in het centrum. Het is daar echt gezellig.

  3. @Vedat: Dan ga ik de volgende keer toch nog eens naar Apeldoorn. De laatste keer dat ik daar was, was ruim 20 jaar terug. Ik kan me alleen een oude zwarte locomotief langs het Apeldoornskanaal te herinneren.

  4. Apeldoorn moet je doen, daar is van alles te zien op de Triennale.
    Valt me mee van NS, bij mij hebben ze ongevraagd afgeschreven.

  5. Ziet er eerder uit als een Duitse coupe. In de IC Braunschweig-Hannover is ook altijd een treinwagon met deze indeling.

  6. @Hette: Dat zou heel goed kunnen. Op de heenweg had ik ook een trein naar Polen. Moest nog door plaatsen als Rheine, Osnabrück, Prenzlau en Pasewalk, die ik van mijn fietsvakanties ken. (O ja en natuurlijk Hannover en Berlin :-)
    In Duitsland hebben ze erg veel van de oude coupedingen gehad. Boven in het plafond was de middenscheiding nog te zien. Ik had dit tuig nog niet eerder meegemaakt. Maar zoals je begrepen hebt, spoor ik sporadisch. :-)

  7. @Fialas: Dat ongevraagd verlengen hadden ze bij mij een jaar eerder gedaan. Daar was ik toen niet zo blij mee. Nu kon dat schijnbaar niet meer, omdat er een foto op moet en mijn kaart zonder foto is.

  8. Als je bij die oude zwarte locomotief bent, dan ben je wel heel ver van het centrum af, Xiwel.

  9. Volgens mij was mijn vorige (?) voordeelurenkaart 5 jaar geldig, en tenzij je x-tijd voor verlenging opzegde werd automatisch het volgende jaar afgeschreven. Er is inderdaad weer eens iets veranderd.

  10. @Vedat: Ik heb nog even een oud fotoalbum erbij gepakt. In 1982 heb ik in een jeugdherberg van Apaledoorn overnacht en die trein stond bij een sloper ‘Van Uffelen‘ op een klein stukje rail voor de deur. Zo ver ik na kan gaan is dat een meter of 700 van het centrum, dus dat valt wel mee.

  11. @Niklas: De vorige keer dat ik die kaart bestelde ging nog al maf via zo’n callporteur. Ik had ‘m begin 2006 opgezegd en werd toen gebeld met de vraag: ‘Waarom?’ Ook toen zei ik: ‘Ik haal ‘m d’r niet uit’. Daarop werd voorgesteld dat ik de kaart als aanbieding voor 39 euro per jaar kreeg. Dat vond ik het proberen waard. Nix ingevulgd, nergens kruisjes gezet. Op de kaart die ik kreeg stond echter dat ie 2 jaar houdbaar was en het volgende jaar werd zonder enige vraag 55 euro afgeboekt. Ik vond dat niet correct, maar heb er toen geen werk van gemaakt.

  12. Nou Xiwel, volgens mij heb je aan Apeldoorn niet zoveel gemist. Je kunt er wel aardig winkelen, maar ik geloof niet dat je daar het type voor bent. Het Raadhuisplein vind ik wel mooi, maar verder is Apeldoorn niet zo bijzonder. Met Deventer heb je een veel betere keus gemaakt.
    Grappig dat je in Almelo weer zo’n oude fabrieksschoorsteen hebt gefotografeerd… jij hebt wat met die dingen, hè? ;-)

  13. @Christiaan: Die schoorsteenfoto is een test om te zien of oplettende bezoekers de inhoud van mijn logjes echt onthouden of na ongeveer 5 minuten vergeten zijn. (En je bent tot nu toe als enige geslaagd. :-)

  14. Haha, schoorstenen onthoud ik wel! Kerken, bruggetjes en andere trivia die je tijdens je (fiets-) tochten tegenkomt, ben ik meestal zo weer vergeten.
    Overigens deed die schoorsteen een specifiek belletje rinkelen, omdat de schoorsteen die je laatst in Utrecht ontdekte, in de straat staat waar mijn schoonzusje en haar vriend wonen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s