Jul-06: Blokrozen

De laatste weken staat de stad weer vol met stokrozen. Ik vind dat wel een vrolijk gezicht. Naar mijn indruk worden zijn ze niet echt geplant, maar schieten ze her en der zomaar uit de grond. Een mooi voorbeeld hierboven, waar zo’n stokroos gedeeltelijk een voordeur blokkeert.

Geplaatst op 2008-07-06, in Alkmaar en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Het ziet er in ieder geval gezellig uit, Xiwel.

  2. Prachtige blommen, ik kan ze zelfs ruiken.

  3. De stokroos is een tweejarige plant en zaait zichzelf uit. Als je ze ergens neerzet kom je er heel moeilijk weer vanaf. maar met zulke mooie bloemen wil je dat ook helemaal niet.

  4. Typisch een gevalletje van even opbinden, maar dan is het huisnummer niet meer zichtbaar. Misschien vindt de bewoner dat wel erger dan dat hij zijn huis niet ongehinderd in en uit kan. Je zou maar vereenzamen doordat de blokroos je huisnummer uit het zicht ontneemt, met als gevolg dat al je bezoek (en de postbode) je huis voorbij loopt…

  5. Rozen heel mooi… alleen trekken ze wel slakken aan…

  6. maar mooi is het zeker…

  7. Wat me ook opvalt is dat die stokrozen helemaal geen tuin nodig hebben. Ze schieten gewoon tussen de straatstenen of tegels omhoog. De huizen aan het bovenstaande straatje hebben dan ook geen tuin en het ziet er toch fleurig uit.
    Zal het trouwens ook met de ondergrond te maken hebben? Ik zie ze vooral op plekken waar het wat hogere zandgrond (geestgrond) betreft. Je vind daar ook veel klaprozen. Ik zal nog eens opletten, maar volgens mij zijn ze niet te vinden bij de huizen op kleigrond.

  8. Mooi geveltuintje!
    Dat van die grond kan wel eens kloppen, in noord zie je ze niet. Allemaal nieuwbouw op weiland daarzo.

  9. @Woordenaar: Volgens Wikipedia groeien ze vooral goed op kleigrond en worden ze 1 to 1,5 meter hoog.
    Laat ik nu denken dat die dingen hierboven zeker niet op kleigrond staan en eerder 2,5 meter hoog zijn. :-)

  10. In mijn vorige tuin had ik er jaarlijks hele bossen van, geweldig! Met name die hele diep donkerrode. Ik zou niet weten wat voor grond dat was trouwens.

  11. @Xiwel: zijn het wel stokrozen dan? :-)

  12. @Pauline en Woordenaar: Waarschijnlijk doet die grondsoort er niet zo toe. Ik vond daar iets over in een forum waarbij de de ene mooie exemplaren had op kleigrond en een ander weer op zandgrond. In de Engels wiki staat er trouwens niets over die grondsoort.

  13. Schitterend, stokrozen. Vroeger vnl in Engeland te bewonderen, nu bijna overal. Zou ze hier ook wel willen hebben, maar ze vallen ongetwijfeld onder de ‘pests’, dus stuur maar geen zaden. ;-)

  14. Ik ken iig één grondsoort waar ze het niet best op doen: die in mijn tuin: daar verdwenen ze steeds binnen een paar jaar zonder zich ooit uit te zaaien.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

