Jul-10: Eigen schuld, dikke bult!

Voor mij mag het nieuws wel wat duidelijker gebracht worden.
Bij deze een poging.
(Hou de muisaanwijzer boven de teletextpagina.)

Geplaatst op 2008-07-10, in Milieumatig, RTV-matig. Markeer de permalink als favoriet. 21 reacties.

  1. haha leuk gedaan hoor!

  2. Het is inderdaad ongelofelijk hoeveel mensen alleen in de auto zitten.

  3. Ja, —mooi verduidelijkt :) — wij hebben expres gezocht naar een huis vlakbij een station, en een bakfiets gekocht, ik heb eerlijk gezegd niet eens een rijbewijs… (ook wel ns balen hoor, maargoed: ik was er als 18-31jarige gewoon te arm voor en daarna dacht ik: lamaar… :))

  4. als er in elke auto 2 mensen zaten waren er geen files meer; eigenlijk bij 1,7 al volgens de ANWB!!

  5. @Me! en Margriet: In 1992 heb ik eens onderzoek gedaan naar de ‘vulling’ van auto’s in files. Ik reed toen elke dag in de bus naar de Hoogovens. Toen reed 80% alleen in de auto, en maar 1 op de 250 auto’s was gevuld met 4 inzittenden. Het kwam neer op een bezetting van 1,22 mensen per auto.
    Volgens mij is het daarna nooit beter geworden. Als de files te gek worden stapt een deel over naar de trein. Als het mooi weer is gaat een deel fietsen. Als fietsen en OV tegenvalt of er komt nieuw asfalt bij, dan gaan mensen weer in de auto en kruipen daarbij nooit bijelkaar in zo’n ding.
    Als ik lees dat er 10% meer files zijn, dan komt dat niet alleen doordat er meer mensen werken of door de bevolkingsgroei van 0,5% per jaar. Het komt vooral door mensen die dat meerijden toch lastig vinden en dan schijnt de hoge brandstofprijs, de belastingen en/of het milieu geen enkele invloed te hebben.

  6. @Jolie: Ik heb ook nooit tijd gestoken in het behalen van een rijbewijs.
    Ooit kreeg ik na een stage een prachtige baan in Amsterdam-Noord (Shell) aangeboden. Toen (in 1980) nog vreselijk slecht bereikbaar. Ik heb dat afgeslagen en een baan dichtbij huis gezocht. Kon ik mooi op de fiets en het scheelde me 2 uur reistijd per dag.
    Maar er zijn ook telewerkopties die mensen vrijwel niet benutten om minder in de file te staan. Schijnbaar houden die filerijders van elkaar en blijven ze elkaar steeds opzoeken. :-)

  7. Ik werk in Hannover. 70 km van Braunschweig. Zonder auto of trein red ik het niet hoor. En dichterbij is geen optie geweest. Want ik heb niks gevonden.

  8. @Hette: Als je in de trein zit veroorzaak je geen file. Maar als je met de auto gaat heb je er dan ook wel eens over nagedacht om iemand mee te nemen of om zelf met iemand mee te rijden? Braunschweig heeft ruim 100.000 inwoners en een deel daarvan zal toch ook dagelijks naar het nog grotere Hannover gaan. Als je met iemand meerijdt halveer je de file en ben je dus sneller op je werk.

  9. Tja ik kan maar 1 dag per week carpoolen… de andere werkdagen komen mijn werktijden niet overeen met collega’s die dezelfde kant opmoeten…

  10. @Xi: “Als fietsen en OV tegenvalt of er komt nieuw asfalt bij, dan gaan mensen weer in de auto en kruipen daarbij nooit bijelkaar in zo’n ding.” Precies mijn idee en oorzaak van enige verbijstering aan mijn kant toen de minister er die er verstand wordt verondersteld te hebben verkondigde om niet “slechts” op 22 plaatsen maar op 43 plaatsen gebruik te willen maken van soepeler regels om er meer asfalt bij te kunnen gaan leggen. Al in de tijd dat ik nog in de randstad woonde (ruim 30 jaar geleden) was mijn conclusie dat meer asfalt tot meer verkeer leidde en niet to minder files.

  11. Jouw teletekstbericht vind ik meer de realiteit benaderen, al moet ik zeggen, dat de meeste fietser ook alleenzitters zijn.

  12. @Vedat: Dat klopt! Maar aangezien er 12 fietsen op de plek van 1 auto passen, maken die (vooral op de autoweg) minder files. :-)

  13. @Frans54: Ik heb er wat duidelijke praktijk voorbeelden van. Zo was er tot 15 jaar terug alleen de Velsertunnel met de befaamde file die wel lang was, maar toch redelijk snel reed.
    Een stel kennissen reden toen beurtelings met elkaar mee en een ander nam de trein omdat het hem met de auto te lang duurde. Vervolgens werd de Wijkertunnel er niet ver naast aangelegd. De treinreizende kennis nam weer de auto en die meerijders pakten weer alle 4 de eigen auto.
    Nog geen jaar later was de file voor de Velsertunnel weer even lang.

  14. @Aline: Treinen, bussen of fietsen is niet mogelijk?

  15. Altijd weer leuk, deze huisvlijt! ;-)

  16. Erg leuk gedaan! Knap dat je de juiste letters hebt gevonden (of gemaakt). En je hebt gelijk wat betreft het ‘file maken’. Automobilisten doen altijd alsof het hen overkomt, terwijl ze er zelf aan bijdragen. Kennelijk is dat een vrij ingewikkeld inzicht.

  17. @Christiaan: Die letters heb ik gecopieerd uit het bericht zelf.

  18. Ik weet niet hoe je het gedaan hebt, maar ik ga nog harder zoeken naar werk op fietsafstand. Bij mij is dat niet verder dan 10 kilometer van huis. ;)

  19. Briljant, briljant. Opsturen naar de redactie!

  20. @Lucienne: Ik denk niet dat dat nodig is. Ze hebben daar ook internet.

  21. Een prima stuk, Xiwel.
    Natuurlijk is het zo dat filerijders het zichzelf aan doen.
    Overigens: Ik hou van autorijden, en ik heb de pest aan… fietsen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s