Jul-12: Lastige Britten

Via het Tourcommentaar hoorde ik dat er een Manxman meefietst, dus iemand van het Eiland Man. Toen ik het nazocht bleek het om Mark Cavendish te gaan. En net wat ik dacht, die staat op Teletekst als inwoner van het Verenigd Koningkrijk te boek. Dat wil zeggen GB of GBR staat in de sport niet voor Groot-Brittannië, maar voor het Verenigd Koningkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland.

Zoals te zien is vond ik nog 2 verdachte ‘Britten’; Chris Froome en David Millar. Over Chris Froome kan ik kort zijn, dat is een Keniaan (KEN) en geen GBR’der. (Bij Telesport staat dat wel goed en bij de Duitse ZDF ook niet.)

Diezelfde ZDF snapt het wel waar het Mark Cavendish betreft. Naast zijn naam staat keurig de vlag van het Eiland Man (Echt iets voor fietsers: drie benen die in de rondte trappen.) en als sportcode (moet je de muis boven de vlag houden) IOM wat de internationale sportcode voor dat vrijwel onafhankelijke eiland is.

Duitse media zijn al een tijdje internationaler in de weer dan Nederland. Zij gebruiken dus netjes de 3-letter afkorting ‘GER’ als het om Duitsland gaat en niet ‘Dui’ zoals vaak in de Nederlandse media te vinden is.

Verder vond ik dus nog David Millar die uit Schotland komt. Op Teletekst met ‘Sch’ aangeduid, bij de ZDF als SCO en in de Telegraaf als GB. Bij de ZDF staat er netjes de Schotse vlag, en in de Telegraaf de Engelse vlag. Dus niet de Britse of de Schotse en dat zal deze Schot vast niet leuk vinden.

Het is ook vreemd dat zowel Schotland als Groot-Brittannië in een zelfde lijst voorkomen. Schotland is namelijk een deel van GBR net als England, Wales en Noord-Ierland. Bij de meeste sporten is GBR te vinden als land en daardoor doen SCO, ENG, WAL en NIR niet mee. Voor enkele sporten zijn daar uitzonderingen op, zoals bij voetbal. Daar doet nooit GBR mee, maar kan wel Engeland of Schotland deelnemen.

Man heeft daar geen last van, zij vallen niet binnen GBR en zijn net zo ‘zelfstandig’ als de Kanaal eilanden, Gibraltar en voorheen HongKong. En dat verschilt maar weinig van Canada en Australië die ook gebruik maken van hetzelfde staatshoofd. Dat mens heeft dus nogal wat bijbaantjes.

Hiernaast een klein overzichtje met de juiste vlaggen, waarbij Noord-Ierland sinds 1972 geen officiële vlag meer heeft.

Toegevoegd Overzichtje per 2008-07-12 20:00

NOS
-TT
NOS
-SS
Telesport ZDF TdF UCI Team Xiwel
Cavendish GB IOM GBR/ENG IOM GBR GBR IOM/GBR IOM
Froome GB GBR KEN KEN KEN GBR KEN KEN
Millar Sch SCO GBR/ENG SCO GBR GBR SCO GBR
Geplaatst op 2008-07-12, in RTV-matig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 24 reacties.

  1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het als Britse zelf ook nogal vreemd vind, al die verschillende “landen”. Je loopt toch allemaal met hetzelfde paspoort rond? Ik heb ook het gevoel dat het aan de versnippering ligt dat geen enkel deel van de voetballende natie het EK gehaald heeft. Als ze nou eens allemaal samen 1 groot sterk team zouden maken, hadden ze veel meer kans gehad.

  2. Het was mij ook al eens opgevallen dat vooral in sportverslagen/uitslagen een hoop media de inwoners van Groot Brittanië allemaal eng vinden.

  3. Dit staat er op de website van wikipedia (maar goed, het is wikipedia, weet niet in hoeverre je dat natuurlijk moet geloven):
    Citizenship is covered by UK law, and Manx people are classed as British citizens, although those without a grandparent born in the UK (or who have not lived continuously for a period of five or more years in the UK) do not have the same rights as other British citizens with regard to employment and establishment in the European Union.
    Dus toch Britten.
    Ook is de regering in Londen verantwoordelijk voor buitenlandse zaken en defensie.

  4. Oef, wat een uizoekerij… en erg lastig vor iedereen… maar dat het zo tegenstriijdig wordt aan gegeven…
    En erg raar dat Noord Ierland al sinds mijn geboortejaar zonder vlag zit… dacht altijd dat ieder land een vlag had…

  5. De UCI, internationale wielerbond, schrijft renners in naar nationaliteit. Brits dus, eigenlijk horen ze allemaal de union jack als vlaggetje bij hun naam te hebben. Maar de diverse media zijn het zelf die het onderscheid maken.

  6. @Natascha: Volgens mij kunnen Schotten en Engelsen helemaal niet in 1 11tal, die gaan eerder tegen elkaar voetballen dan met elkaar. :-)

  7. @Hette: Dat deel had ik ook gelezen en Wikipedia valt best mee aangezien fouten nogal snel aangepakt worden.
    Man staat zelfs nog wat losser van GBR dan de Nederlandse Antillen (AHO en ARU) van Nederland. AHO en ARU vallen niet alleen binnen de Nederlandse defensie maar vallen ook nog eens onder het ministerie BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties).
    De regering van GBR (VK) heeft nagenoeg geen zeggenschap over IOM. Ze hebben natuurlijk wel zeggenschap over de diensten (verdediging e.d.) die ze aan IOM leveren. Overigens is de officiële site van Man (http://www.gov.im ook duidelijk: “Status: An internally self-governing dependent territory of the Crown which is not part of the United Kingdom.”
    Maar om kort te gaan, IOM mag net als AHO en ARU meedoen met de Olympische Spelen en SCO, WAL, ENG en NIR mogen alleen meedoen binnen GBR.

  8. @Mark: Daar zit idd het probleem. Neemt niet weg dat een inwoner van Kenia gewoon een Keniaan is en geen Brit. Ook de lijst van de Tour de France is daar duidelijk over.
    Het zal aan Millar liggen dat ie zichzelf vaak voorstelt als Schot. Bij de TdF staat ie netjes als GBR met een GBR vlag. Cavendish staat daar ook als GBR maar dat zou nmm IOM moeten zijn. Inwoners van ARU en AHO zet we ook niet in de lijst als NED.

  9. @Aline: Dat uitzoeken valt wel mee. Het is idd opvallend dat de media niet gewoon gegevens van elkaar overnemen, zodat het wat consequenter over komt. Zo heeft geen van de 3 media (NOS, Telegraaf en ZDF) de aangeleverde gegevens van de Tour de France gebruikt. Alle 3 schijnen ze het dus zelf beter te weten. Wat duidelijk niet echt het geval is.
    Ik heb maar 3 media nagetrokken, maar neem aan dat het bij de rest (RTL, AD of wie dan ook) niet veel beter zal zijn.

  10. Ik ben blij dat ik niet voor teletekst-sport werk ;-)

  11. Ik heb zojuist mijn sportcollega’s op deze log geattendeerd!

  12. @Christiaan: Ik heb ook nog even bij Studio Sport gekeken. Ik dacht namelijk dat Teletekst daar de info van overnam. Dat blijkt niet het geval. Bij SS wordt wel de internationale sportafkortingen gebruikt en heeft Cavendish netjes IOM naast zijn naam. Maar ook daar is Froome plotseling verandert van een Keniaan in een Brit en is Millar geen Brit maar een Schot.
    Meer sportmedia ga ik er niet op nakijken. Ik word gek van alle veriaties. :-)

  13. Hierbij het antwoord van mijn collega’s van Teletekst Sport:
    “We hebben Cavendish inderdaad al eens vermeld (in het verslag) als inwoner van het eiland Man en weten ook dat dat eiland een, zeg maar, status aparte heeft. Navraag leert dat hij in elk geval onder Britse vlag deel gaat nemen aan de Spelen. Bovendien schijnt hij ook een dubbel paspoort te hebben en wordt hij op de site van de Tour (letour.com) ook als Brit neergezet. En ook Froome, die inderdaad in Kenia geboren is, heeft een dubbel paspoort. Hij doet als Brit mee aan de Tour, niet als Keniaan. Kennelijk is er in Kenia geen licentie te krijgen. Wij gaan dus vooralsnog uit van de nationaliteit zoals die door de Tour zelf wordt gehanteerd.”

  14. @Christiaan: Maar Froome staat dus op de site van Le Tour als Keniaan te boek.
    Cavendish staat bij Studio Sport als IOM. Zie het tabelletje dat ik toegevoegd heb. Het zou toch op z’n minst handig zijn als de info van NOS Studio Sport en NOS Teletekst overeenkomen?

  15. De Tour de France is een wedstrijd van wielerploegen. Weliswaar rijdt iedere renner voor zich, maar een renner kan alleen nooit met de Tour meedoen. Ik snap dan ook de vermelding van de nationaliteit niet, hoewel ik natuurlijk altijd voor een Nederlander ben. Maar, dat vermelden van de nationaliteit heeft ook nadelen. Ik ben dan wel voor de Raboploeg, maar of Mentjov wint of verliest, daar wordt ik niet koud of warm van. Als ze het alleen bij ploegen hadden gehouden, dan zou het mogelijk anders zijn geweest. Dan zou ik er tegenaan hebben gekeken zoals ik naar de buitenlandse spelers bij bijvoorbeeld Ajax kijk. Het maakt niet uit wat hij is, hij is een Ajaxspeler.

  16. Manxman. Weer wat geleerd. Volgens mij was Nigel Mansell er ook een. (voormalig tourwinnaar)

  17. Tsja, in principe moet de NOS bij alles één lijn trekken. Maar in zo’n grote organisatie gaan theorie en praktijk niet altijd hand in hand. Dat geldt ook voor Teletekst Nieuws en het tv-Journaal; daar gebeurt het ook wel eens dat een bomaanslag volgens het ene medium 30 levens heeft geëist en volgens het andere medium 31.

  18. @Christiaan: Ik heb eindelijk 2x hetzelfde gevonden. ZDF-TxT is het eens met NOS-Studio Sport. :-) (En dus niet met de gewone ZDF Sportafdeling.)

  19. Aha, als hij een dubbele nationaliteit heeft, dan kan hij toch makkelijk als Brit uitkomen? Ik zie dan het probleem niet zo hoor. En als hij met zijn Britse paspoort de Tour rijdt, dan is ie dus gewoon Brit.

  20. @Hette: Dat van die dubbele nationaliteit kon ik bij Cavendish nergens terugvinden. Volgens mij staan er op de site van zijn Amerikaanse ploeg een paar fouten. Zo staat er op de ene pagina “Isle of Man, United Kingdom” en op een andere “Isle of Man, Great-Brittain”. Daarmee zijn ze vast in de veronderstelling dat IOM bij GBR hoort en misschien wordt dat opgevat als een dubbele nationaliteit. Bij Man hebben de inwoners gewoon een Brits paspoort net als dat inwoner van de Antillen een paspoort hebben van “Het Koninkrijk der Nederlanden”. Dan is er weinig kans op een dubbele nationaliteit.
    Het zal zeker kunnen zijn dat Man (nog) geen partij is voor de UCI en dat ie dus via een GBR-licentie bij de UCI is ingeschreven.
    Maar ja, als iemand die op de Antillen geboren is, zich via de Nederlandse wielerbond in laat schrijven bij de UCI, dan vind ik dat nog steeds een Antiliaan en geen Nederlander.
    Volgens mij zijn Cavendish en Froome ook van die postbusbritten. Froome is geboren en getogen in Kenia en woont nu in Zuid-Afrika. Hij is waarschijnlijk alleen in GBR geweest voor wat wielerwedstrijden. Op de website van Froome’s ploeg staat dat het een Keniaan is.
    Toch doet het niets af aan het feit dat al die media niet eenduidig zijn waar het deze 3 betreft. De vraag is daarbij, wat is de juiste bron: de UCI die alleen naar de inschrijfformuliertjes kijkt, de Tour de France die het organiseert of de eigen ploeg? Want zelfs die 3 zijn het niet met elkaar eens.

  21. Ach, dan zijn de media toch gewoon NIET eenduidig? Zo ernstig is dat nou ook weer niet… zeker niet bij sporters die nou eenmaal meerdere achtergronden hebben en dus onder meerdere noemers te vangen zijn.

  22. Maar sprinten kan Cavendish! Of het nu een Brit is of niet. Hij komt in ieder geval van het eiland Man

  23. @Marcel: Vandaag sprintte hij achteruit, hij werd laatste. :-)

  24. Ik heb sinds vandaag ook een mening over Mark Cavendish in Bang voor de Bergen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

