Jul-30: 1 Zwerfweek

De afgelopen week heb ik een rondje gefietst om een kennis en wat familie te bezoeken. Het weer zou weer beter worden en ik nam het maar op de koop toe dat het hoogseizoen is en dat de zon me eigenlijk te sterk is rond deze tijd van het jaar. Het weer werd inderdaad beter dan de voorafgaande regenachtige week.

Mijn eerste bestemming was Kampen, om van daaruit een neef in Emmeloord te bezoeken. Ik fietste dus naar Enkhuizen om daar te ontdekken dat de veerpont naar Urk het hele jaar buiten gebruik was. Met wat verzamelde moed dus maar de dijk naar Lelystad genomen. Ondanks de wind en m’n niet al te beste conditie ging dat redelijk goed.

In Lelystad ook nog maar eens even bij de Batavia gekeken. De laaste keer dat ik die zag was een jaar of 15 terug en toen was ie nog in aanbouw. Hij ziet er nu prachtig uit, dat in tegenstelling tot de verkeerspuinhoop er omheen. Niet alleen een waardeloos wegdek, maar als je de fietsbordjes volgde kwam je daar niet meer weg, behalve naar Enkhuizen. De andere richtingen liepen vast op wegen waar geen fiets op mocht of op bouwhekken van 2 meter hoog.

Vol goede moed fietste ik dus maar een doodlopende dijk op en wist ik een paar kilometer verder via een voetgangersviaduct uit dit rampgebied te onstsnappen. Maar toen werd het dan ook meteen een stuk beter, en ging ik door een mooi bosgebied aan de noordkant van Lelystad. Dat dorp zelf heb ik eigenlijk niet gezien en daar had ik ook niet zo’n behoefte aan.

In Flevoland was het trouwens knap warm; zo rond de 26 graden. In Noord-Holland en op de dijk was het een graad of 5 koeler. De zon was ook fel en ik vond het dan ook jammer dat er een eind kwam aan het bosgebied. Via wat landwegen kwam ik in Dronten. Ongeveer op de dorpsgrens kreeg ik met flinke krampen te kampen en zag ik Kampen niet meer zo zitten.

In het nieuwe winkelcentrum van Dronten ontdekte ik zowaar een VVV en die verwees me naar een hotel aan de overkant van de straat. Dat was niet te moeilijk, ze blijken daar maar 1 hotel te hebben. Precies wat ik nodig had. De kramp kwam trouwens niet meer terug en ik heb lekker gegeten aan het grote plein voor de Meerpaal. 107km was ook best veel voor een eerste fietsdag. Dit jaar was mijn dagafstand nog niet verder dan 84 gekomen.

(Routekaart met foto’s | vervolg)

Geplaatst op 2008-07-30, in Fietsen, Zwerfmatig, Zwerfmatig-8a en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Wow… ik dacht de Batiava al herkend te hebben maar dacht daar is hij niet heen gefietst… maar wel dus… flink stukkie dijk 32 km… ken het gebied redelijk goed… heb bijna 11 jaar in Bovenkarspel gewoond en ging de dijk vaak over naar Almere toe…
    Petje af voor zo’n flinke rit… is voor mij nog iets te ver…

  2. Dat is van hieruit een ietwat te ver om te fietsen. Toch een heerlijke prestatie.

  3. Hoe kun jij nou niet zo’n beste conditie hebben?

  4. @Mack: Een paar weken eerder merkte ik dat, toen ik naar Den Helder fietste. Ik had toen niet de puf om terug te fietsen en heb sinds die tijd maar kleine stukjes gefietst. Ik keek dan ook niet zo vreemd op van die kramp.

  5. @Me!: In Zuid-Limburg zijn ook veel leuke/mooie dingen binnen fietsafstand.

  6. @Aline: Ik ben nog nooit in Almere geweest. Ooit heb ik wel de dijk van Lelystad naar Muiden gefietst, maar toen was Almere er nog niet.

  7. Ik dacht al! Het is hier zo stil. Die is vast een rondje aan het fietsen!

  8. Had je niet de boot naar Friesland kunnen nemen? (Niet dat je daar nou zo veel mee op zou schieten, maar dan had ik hier ook eens iets gelezen over mij bekendere grond ;) )

  9. @Frans54: Dat was nog verder fietsen om in Kampen te komen. Daarbij heb ik dat pontje vaker genomen dan de Houtribdijk.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

