Jul-31: 2a Dronten-Kampen

De volgende dag wilde ik het kort maken, hooguit 80km, om niet opnieuw last te krijgen van kramp. Via Swifterbant en de Ketelbrug kwam ik in de Noordoostpolder. Ik wilde nog even in Urk kijken, maar ook vanaf deze kant werd dat tegengewerkt. Het fietspad er naartoe was afgesloten.

De Urkers moeten er wel een bende van gemaakt hebben om mij zo stuctureel de toegang tot hun dorp te ontnemen. Dan toch maar direct via Nagele naar Emmeloord. Hier was ik nog nooit geweest en zo te zien was dat geen gemis. Mijn neef was stratenmaker, maar ik kon hem helaas niet op z’n kop geven voor de belabberde straten en dito betegelde fietspaden. Hij en zijn vrouw waren op vakantie. Niet dat dat zo erg is, zo heb ik een mooie reden om nog eens een keer langs te gaan als de boot naar Urk weer in de vaart is.

Via Marknesse reed ik Flevoland uit en Overijssel in. Meteen nam ook het aantal fietsers flink toe. Het was wederom schitterend en heet weer en Blokzijl bleek een heel aardig plaatsje te zijn. Hier trof ik ook weer de knooppuntroutebordjes die ik in Flevoland niet gezien heb.

Ook Vollenhove ziet er leuk uit, net als Zwartsluis, Genemuiden en Hasselt. Ik deed het rustig aan en slingerde wat over de oude dijken. In Hasselt hadden ze een handige oplossing bedacht om een kerktoren wat beter op de foto te krijgen. Ik heb er een kleine siësta gehouden en bedacht of ik naar Zwolle of Kampen zou gaan.

Zwolle was inmiddels dichterbij, maar naar naar Kampen zou ik de wind in de rug hebben. Die laatste optie won, ik had al genoeg tegenwind gehad. Het laatste rechte stuk door Mastenbroek ging dan ook met 40km/h. Ik bedacht er maar de weg te nemen, zoals de brommers moeten/mogen. Daarbij was de prachtige weg leeg en het smalle hobbelige fietspadje vol met fietsers die schijnbaar niet voor de wind hadden.

108km later was ik dus alsnog in Kampen. Volgens mij had dat korter gekund, maar zeker niet mooier.

(beginRoutekaart met foto’svervolg)

Geplaatst op 2008-07-31, in Zwerfmatig-8a en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Jee, wat een tocht langst de meest vreselijke plekken van Nederland! Nou ja, behalve dan die oude plaatsjes aan het eind. Bij Swifterbant moet ik altijd denken aan een nachtelijke radio-uitzending een jaar of 25 geleden, waar dat dorp werd uitgeroepen tot saaiste van Nederland. Ik vermoed dat het in de tussentijd niet gezelliger is geworden.
    In Emmeloord ben ik een keer vrijwillig geweest na een etentje in het (wel mooie) Blokzijl. We wilden graag naar een koopavond en dat werd dus Emmeloord. Geen leuke stad nee, maar qua koopavond viel het me niet tegen. Na afloop nog lekkere tiramisu gegeten bij een Italiaan ;-)
    In de Tour de France zou je fietstocht overigens de boeken ingaan als een redelijk vlakke etappe, denk ik.

  2. Ik ben een paar keer voor mijn werk in Emmeloord geweest… vond dat met de auto al een flink rit…
    Wederom een flink stuk… wel leuk lijkt om door al die dorpjes heen te rijden… en voor de wind fietst altijd lekkerder… ;)

  3. dat was een aardig stukje meer dan gepland. maar het weer maakt veel goed en alles ziet er dan een stuk mooier uit.

  4. Hoi Xiwel, in Blokzeil hebben Urs en ik heeele goede herinneringen,;-) daar hebben wij in de binnenhaven met de boot gelegen, is nog een echt zuiderzeestadje.
    Mannoman wat maak jij kilometers….maar je doet het graag.
    Love Joanna

  5. Niet in Kraggenburg geweest? Daar heb ik wat oude kennissen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

