Aug-02: 3 Richting Achterhoek

De volgende dag bedacht ik in een iets rechtere lijn te fietsen richting Zeddam, naar een kennis die altijd thuis is. Door de zuidoostelijke stadspoort fietste ik de Kampense binnenstad uit en ik bleek meteen een prachtig breed fietspad door de buitenwijken te treffen. Via mooie een mooie slingerdijk kwam ik in Kamperveen en daar stonden de handige overzichtskaarten alweer langs de weg.

Met die knooppuntborden kon ik de kaart mooi achter in de fietstas laten en nummerde ik via Zuideinde en ’t Harde de Veluwe in. Af en toe week ik daar wat van af zoals bij Tongeren. Om een of andere reden ging ik ook door Vaassen om er mooi kasteeltje op de foto te zetten.

Op een bankje had ik nog een heel gesprek met een 74-jarige zwerffietser uit Eindhoven. Hij reed ook zo’n 100km per dag, maar gebruikte daar een racefiets voor en liet zijn bagage achter in een pensionnetje.

Bij Teuge was ik nogal in de weer, na De Vecht (een gehucht) werd ik op een wel heel ruime manier om dit vliegveld geleid. Via Google-maps begrijp ik dat dat te maken heeft met de aanstaande verlenging van de startbaan. Ik probeerde om Apeldoorn te fietsen en op zo’n manier lukt dat wel.

Daarna kwam ik door Wilp-Achterhoek wat volgens mij buiten de Achterhoek ligt. Via Voorst en Brummen ging ik wel de Achterhoek in en kwam ik voor het eerst door het plaatsje Bronkhorst. In de gemeente Bronckhorst had ik al vaker gefietst. Dit bleek een zeer schilderachtig plaatsje te zijn met oude boerderijen en kasseien. Andere fietsers wisten dat schijnbaar ook en het lukt me niet om ze voor mijn camera weg te jagen. Duidelijk een nadeel van het hoogseizoen en het mooie fietsweer, dan maar geen foto.

Ik heb ook nog even in Doesburg rondgekeken. Dat viel me wat tegen. Ik was er al eens eerder geweest, maar dit tochtje was ik duidelijk verwend door Blokzijl en Kampen. Het kan ook zijn dat ik het te warm vond om door het stadje te slenteren. Fietsen gaat met dit warme weer eigenlijk beter: Hoe harder ik fiets, des te meer ik airco.

Na Nieuw Wehl en Wehl ging ik rechtdoor op Zeddam af waar ik zo terecht kon in het hotel met de oudste uitbater. Tensmiste dat denk ik. Deze fiere man is midden-80 en vervult zijn vak nog met verve. Alleen al daarom ga ik er graag naartoe. De oude kennis die ik wil bezoeken woont er dichtbij en heeft zo ongeveer dezelfde leeftijd. Toch wil ik haar de overlast niet bezorgen om bij haar te overnachten. Inmiddels is ze daar ook echt te zwak voor.

O ja en ondanks mijn meer ‘directe’ aanpak had ik toch nog 124km afgelegd. Ik had nergens last van, en voelde me inmiddels goed ingefietst.

(beginRoutekaart met foto’svervolg)

Geplaatst op 2008-08-02, in Zwerfmatig-8a en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Dat is zogezegd een juweel van een kasteel…

  2. Inderdaad een mooi kasteel… Apeldoorn daar heb ik ook een paar gefiest… één maal toen ik jong was met school en een paar maal toen ik met mijn ex in de caravan van mijn schoonouders in voorthuizen verbleef… een super mooie omgeving daar om te fietsen…

  3. Hee Vaassen, eindelijk! Ik snap wel waarom je daarlangs bent gegaan. De kasteelgrachten zijn wel in onderhoud, dus dat is jammer voor de foto.
    Het Kersendijkje nog gezien?
    foto
    Die omleiding om Teuge is een mooie rallybaan vind ik. En Brockhorst zal wel Bronckhorst moeten zijn, de kleinste stad van Nederland.

  4. @Mack: Die n heb ik er snel tussen gezet. :-)
    En als je goed kijkt heb ik dat kasteeltje vanaf de Kersendijk genomen. Wat een breed ding, ik wist er zelfs een kinderwagen te lappen. :-)

  5. bekende en prachtige omgeving daar…

  6. Je hebt een knap end gefietst, Xiwel, petje af hoor. Maar even over de Achterhoek. De Achterhoek ligt tussen de IJssel, vanaf Zutphen naar Doesburg, dan langs de Oude IJssel, via Doetinchem naar de duitse grens tot aan Megchelen en Netterden. De bovengrens ligt tegen Twente en Salland aan. Wilp-Achterhoek is geen Achterhoek, maar volgens mij Salland. Voorst en Brummen liggen ook niet in de Achterhoek en zelfs Wehl is officieel geen Achterhoek, hoewel het nu bij de gemeente Doetinchem hoort.
    Het oudste stadje heet Bronkhorst, Xiwel. De gemeente heet Bronckhorst, dus met een ‘c’ in de naam.

  7. @Vedat: Ik heb het aangepast. Mal dat een gemeente die naar een oud plaatsje vernoemd is een nog oudere schrijfwijze hanteerd. :-)
    Het deel ten zuiden van Doetinchem heet toch iets van Liemers?

  8. Tja, Xiwel, ik heb me er ook over verbaasd. De gemeente is genoemd naar de heer Bronckhorst.
    Ten zuiden van Doetinchem is inderdaad de Liemers. Dat is het gebied waar Didam ook bijgerekend werd. De Liemers is de bovengrens van de Rijn tot aan Westervoort. Didam hoort nu bij Montferland, dat weer bij de Achterhoek is getrokken. Wehl werd altijd al wel als achterhoek beschouwd, maar het hoorde vroeger bij het Land van Kleef.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

