Aug-05: 5 Land van Maas en Lek

In Nijmegen had ik 2 opties. Bij rotweer kon ik de directe trein naar huis nemen en bij mooi weer ging ik fietsen. Het werd het laatste. Het was droog, alweer redelijk warm en zonnig. In de verte zag ik wel stapelwolken, maar die waren niet angstaanjagend.

Ik stapte dus op de fiets en vertrok zo ongeveer richting Oss. Daar was ik nog nooit geweest. Via wat buitenwijken van Nijmegen kwam ik door een klein natuurgebied en voor ik het wist was ik in Nederasselt. Bij Overasselt ging ik de Maas over om nog maar eens in Grave te kijken. Zulke verstingstadje mag ik graag zien.

Ik dacht op een slimme manier aan de oostkant Grave te verlaten, maar dat ging niet helemaal goed. Via een klein voetpadje kwam ik op een zandweg, die later in vervallen asfalt overging. Dat weggetje ging door Velp en waar een opvallend klooster staat. Daar kwam ik weer op het normale wegennet en bij Reek zag ik weer van die knooppuntborden.

Via een mooi gemeentebos nummerde ik hartje Oss in. Er was 1 stadsmolen te bewonderen en de bekende worstenfabriek. Vanaf hier wilde ik naar het pontje van Alem. Via allerelei ‘rechte’ landwegen kwam ik echter bij een grote nieuwbouwwijk. Het bleek om Rosmalen te gaan. Ook daar kon ik via Empel de Maas over naar Hedel, ik wist dat nog van afgelopen jaar. In Ammerzoden trof ik het eerste terras dat in de schaduw lag.

Inmiddels was het wederom bar warm en benauwd en helaas windstil. Tussen de grote rivieren was qua luchtvochtigheid niet zo’n beste keus. Mijn volgende tussendoel was het pontje van Brakel. Maar door een keer niet af te slaan belandde ik in Nederhemert-Zuid. Daar was een pontje naar Nederhemert-Noord, maar die had op zondagen geen zin. Veel knooppuntfietsers en nog een busjes stonden daar voor nop te wachten.

Dus maar weer een stukje terug en deze keer door het gehucht Bern. Voor Weil de juiste afslag linksaf en nu ging het goed en kwam ik via prachtige rivierdijken en door Aalst in Brakel. Daar stak ik de Waal over om in Leerdam uit te komen. Ook hier was weinig open, behalve een Italiaanse ijsboer die een topdag had.

Via Schoonrewoerd, Vianen en de nieuwe Lekbrug kwam ik in Nieuwegein waar mijn zuster en zwager wonen. Ik had met m’n gedwaal 130km afgelegd en ondanks de benauwde warmte voelde ik me nog redelijk fris. M’n conditie was door de afgelopen dagen dan ook weer aardig op peil.

(beginRoutekaart met foto’svervolg)

Geplaatst op 2008-08-05, in Zwerfmatig-8a en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. Zo zie je per ongeluk ook eens wat anders van de wereld…

  2. Waren je zus en zwager wel op de hoogte dat je kwam?.. en oef wat een gefiets door plaatsen die ik niet ken… en jammer dat pontje zo vaak dicht zijn op zondag… het is me onlangs zelf ook op een zondag gebeurt… en moest toen echt flink om fietsen…

  3. Nog naar de ooievaars gezwaaid?

  4. Je kan zo meedoen aan de Ronde van Nederland, Xiwel.

  5. @Vedat: Als ze ook zo vaak afstappen als ik, dan valt er over te praten. :-)

  6. @Frans54: Ik heb een paar ooievaarsnesten gezien, maar heb niet een ooievaar op honk gezien.

  7. @Aline: Een beetje. Ze hadden gevraagd of ik langskwam en zoals altijd zei ik niet exact wanneer. Ik heb ook geen zin om me te haasten omdat ik een of andere niet-haalbare afspraak maak. Als het me te lang was geworden, dan had ik nog wel ergens onderweg overnacht. Overigens is mijn zwager door een operatie vrijwel niet mobiel en was de kans wel heel erg groot dat ze thuiswaren.

  8. Zo, je hebt wel een flink rondje gefietst. Geen wonder dat het hier een paar dagen zo stil was!

  9. aha, het is zo makkelijk het bezoek te combineren… maar ja als hij niet echt mobiel is dan zullen ze ook nog blij geweest zijn met wat afleiding… ;)

  10. Maar nu heb je ’t mooiste gemist, Mook aan de Maas!

  11. @Möök: Dat had ik al eens eerder bekeken, toen ik over de Mokerhei naar Cuijk veerde. En ik ben een soort ‘Star Trek’-ker; ik wil graag fietsen waar ik nog niet eerder gefietst heb. :-)

  12. Inderdaad, Xiwel, afstanden fietsen is geen kunst, maar leuke, mooie en interessante dingen zien onderweg, dat is wat fietsen aantrekkelijk maakt.

  13. Het land van Maas en Waal ligt aan de overkant van Tiel. Tiel ligt aan de Waal en wij kijken dus naar het land van Maas en Waal.

  14. @Marcel: Ik heb nog even aan Tiel gedacht, maar via die kant ben ik al eens eerder naar Nieuwegein gefietst. Buren vond ik toen wel een aardig stadje.

  15. @Marcel: Voor mij is eigenlijk al het land tussen de Maas en de Waal het Land van Maas en Waal, dus van Nijmegen tot Brakel. Maar nu ik xi dat er een stukje daarbinnen die naam gebruikt en ik daar net omheen gefietst ben, leek het me beter om de titel een beetje aan te passen. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

