Aug-06: 6 Schoonhoven

Ik ben 2 nachten bij mijn zus en zwager gebleven, en heb tussendoor een rondje naar Streefkerk gefietst. Zoals uit de vorige logjes mag blijken, vergeet ik weleens m’n camera uit m’n loopschoen te halen. Dat is de vaste opbergplek als ik een hotel verlaat. In m’n schoen zit ie stevig en heeft ie niet zoveel last van trillingen. Als ik onderweg iets aardigs zie, dan trek ik m’n bagage open en haal ik m’n camera te voorschijn. Daarna verblijft ie doorgaans in de achterzak van m’n fietsshirt. Dus als ik eenmaal foto’s maak dan worden het er vaak een aantal.

Deze dag ook, al was het weer wel wat somberder. Het bleef wel droog. Ik vertrok pas na 2-en en had beloofd voor het avondeten terug te zijn. Onderweg merkte ik meteen dat ik daar niet echt van hou. Zonder tijdsdruk is het veel relexter fietsen. Ik wilde naar Schoonhoven en Kinderijk fietsen en deed dat via een aardige knooppuntroute door Uitweg, Lopik en Cabauw.

Ik was nog nooit in Schoonhoven geweest en wist dat het best een leuk plaatstje is. Dus nu maar meteen er op af gefietst en wat langs de grachten rondgekeken. Het is inderdaad een aardig plaatsje. Het gemeentehuis en een aparte watertoren gingen op de foto. Richting rivier is ook wel een grappig bruggetje dat een binnenhaventje ontsluit, maar de fabrieken op de achtergrond aan de overkant van de rivier zorgden ervoor dat ik daar geen foto van nam.

Na een sorbet fietste ik verder naar Ammerstol en stak ik bij Bergstoep met een pont de Lek over. Bij streefkerk begreep ik dat Kinderdijk niet haalbaar was, dan zou het te laat worden. De lucht richting Rotterdam zag me er ook te donker uit. Ik keerde dus om en had opeens heerlijk voor de wind. Heen viel me de ‘tegenwind’ niet zo op.

Via Groot Ammers kwam ik in Nieuwpoort, wat net als Schoonhoven een klein vestingstadje is. Daarna reed ik nog door het gehucht Waal, vreemd dat die aan de Lek ligt. Na Tienhoven trof ik in Ameide een mooi gemeentehuisje. Inmiddels was het alweer een stuk zonniger.

Bij Sluis nam ik een verkeerde afslag en plots zat ik in Meerkerk waar ik eigenlijk naar Lexmond wilde. Nou is dat niet zo erg, want van Meerkerk is prima via de Merwede naar Lexmond te fietsen. Het ging daar wel een beetje mis. Mijn fiets heeft zo’n broekbeschermschijf en die brak ik 2-en. Dus heb ik die plasticzooi er maar helemaal afgetrokken. Niet veel verder had ik rechts een halve veter, een deel was tussen de ketting en het voortandwiel gekomen. Zo wist ik meteen weer waar die plastic schijf voor diende.

Via Lexmond en de brug van Vianen was ik na 78km toch nog netjes optijd ‘thuis’ voor de warme prak.

(beginRoutekaart met foto’svervolg)

Geplaatst op 2008-08-06, in Zwerfmatig-8a en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Leuke plaatsjes zo te zien aan de foto… en een leuke rit nog voor een dagje toeren…

  2. Goh, ik heb even langs je zwerftocht gebladerd, en vond tot mijn verrassing vel herkenningspunten, waar ik ook geweest ben, sommige ook op fiets! Leuk om dat dan op foto’s terug te zien – alleen zal ik op de meeste van die plaatsen wel niet meer op fiets komen.

  3. Ik heb ene kleine platte fotocamera, die pas uit de tas komt als ik de eerste foto wil maken. Daarna zit die gewoon in mijn broekzak tot ik weer thuis ben of tot het donker wordt.
    Zo’n schermpje heb ik ook op m’n fiets zitten, maar ondanks dat heb ik bij fietstochten een driekwartboek aan of ik rol de pijpen op. Als het daar niet echt weer voor is, dan heb ik een broek met smallere pijpen aan.
    Maar, Xiwel, je kunt toch ok foto’s maken ook al is de achtergrond minder. Achteraf blijken ze dan toch nog mooi te zijn of je gebruikt ze gewoon niet.

  4. Gevleugelde uitspaak: Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt. Dus ja, de lucht betrekt en het gaat regenen boven Rotterdam.

  5. @Hette: Het had die middag zwaar gestort in Rotterdam (en misschien ook Dordt :-). Dat vertelde een vrachtwagenchauffeur, die ik avonds sprak en daar moest lossen.

  6. @Vedat: Ik fietste in korte broek, maar thuis gebruik ik diezelfde fiets ook met een langebroek. Ik heb al geprobeerd om zo’n plastic schijf op de kop te tikken, maar ze zijn allemaal te groot. Deze heeft een redelijk klein buitenblad.

  7. Pech hoort bij fietsen denk ik wel eens…

  8. @Me!: Zo’n plastic-beschermring kost een paar euro (als ik ‘m tenminste los kan kopen) en verder had ik geen enkele panne, dus dan valt het leed te overzien. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

