Aug-07: 7a Kinderdijk

De volgende dag besloot ik om toch maar weer alles in te pakken. Als het aan mijn zwager en zuster lag, dan kon ik best nog wel een paar dagen blijven. Zelf had ik meer zin om in mijn eigen huis te slapen. Daar is het altijd een stuk koeler en na al die warme dagen begon ik daar naar terug te verlangen.

Terwijl mijn zwager en zuster voor de zoveelste keer naar het UMC gingen, vertrok ik dus naar huis. (Overigens was hun bezoek voor het aanhoren van uitslagen en die waren deze keer goed.) Het weer begon nog somberder dan gisteren en de voorspellingen waren ook slechter. Maar het was droog en ik zou wel zien hoe ver ik kwam.

Via IJsselstein en Polsbroek fietste ik op Bergambacht af. Net voor ik weer bij het pontje was trof ik een paar minuten regen. Ik schuilde nog niet wel en goed in een bushokje of de regen hield er alweer mee op. Net als gisteren was ik onderweg naar Kinderdijk. Zover ik weet ben ik daar nog nooit geweest, en wilde ik dat wel eens zien.

Ook deze keer ging ik door Streefkerk en nu ook door Nieuw Lekkerland. Nu pas realiseerde ik me dat het land langs de Lek betrof en niet iets snoepgoederigs, zoals ik tot dan altijd gedacht heb. Vanuit die plaats ging ik via een autovrij weggetje naar zuiden om zo mooi tussen de molens van Kinderdijk door te fietsen. Hier wat foto’s.

Pas toen ik de meeste molens gezien had, zag ik wat touristen en een soort informatiehuisje met een rij mensen ervoor. Onderweg had ik mensen gezien met een kleurige landkaart. En daar ik gek ben op aparte kaarten wilde ik er ook wel een. Nou wist ik niet zeker of die kaarten uit dat infohuisje kwamen en aansluiten in een rij zag ik dan ook niet zo zitten.

Om de hoek zag ik een parkeerwachter die het wel heel erg rustig had. Ik vroeg dus hoe dat zat met die kaarten. Hij liep naar achteren en gaf me er een. Als parkeerwachter mocht hij die dingen aan de parkeerders uitreiken. Mij scheelde dat een halfuurtje geschuifel in een rij.

Deze man was zelf ook fietser en we raakten een beetje aan de praat. Zo vertelde ik dat ik via Kampen en Montferland gefietst was. Waarop hij zei dat Dronten ook wel een aardige plaats is. Daar wist ik van mee te praten, ik had er 5 dagen terug in het centrum overnacht. De eigenaar van dat hotel bleek een oude schoolvriend van hem te zijn. Met dit toeval realiseerde ik me weer eens hoe klein de wereld is.

De molens zelf vond ik niet zo bezienswaardig, nogal veel van hetzelfde. Dan zie ik toch liever de grote houtzaagmolens op de Zaansche Schans of in Woltersum.


Aanvulling:

Ik heb nog een beetje gezocht en vond o.a. de reden waarom er zoveel molens in Kinderdijk staan. Eigenlijk is dit Unesco-werelderfgoed door 2 grote ontwerpfouten ontstaan. Het eerste is het inklinken van de grond door het uitwateren. De molens hebben het land meters laten zakken, waardoor er meer molens nodig waren om droge voeten te houden. Ik heb daar een half jaar terug al eens over gelogd. Eigenlijk was het beter geweest als er minder was gemalen en meer was geaccepteerd dat het land zo nu en dan onderliep. Onderlopen heeft het voordeel dat de rivier grond aanvoert en dus aanvult. Een methode die de Chinezen in hun rivierdelta’s beter toepassen en waardoor hun delta’s niet zo zakken.

Het andere is het soort molen. Het zijn 2 setjes van 8 molens, die met wind een scheprad aandrijven. Schepraderen hebben een slecht rendement. De uitwatermolens rond Alkmaar zijn allemaal omgebouwd, hun scheprad heeft plaatsgemaakt voor een vijzel. Die hebben een hoger rendement en je kan er een grotere opvoerhoogte mee halen. Dat verklaard dat er in de Schermer maar setjes van 3 molens nodig zijn en niet 8 zoals bij Kinderdijk.

(beginRoutekaart met foto’svervolg)

Geplaatst op 2008-08-07, in Zwerfmatig-8a en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Was het de moeite waard, die landkaart…

  2. Mooie foto’s… met name degene die onder “Hier” staat vind ik prachtig…

  3. @Me!: Het is een soort 3D-overzicht van het gebied en de molens en een beschrijving. Dus zeker een aardig ding voor m’n eindelioze collectie.

  4. @Aline: Ik heb alle 3 foto’s een klein beetje opgekrikt qua helderheid. In werkelijkheid was het weer iets somberder. Eigenlijk had ik voor die ‘hier’-foto een trappetje nodig gehad om wat beter boven het riet uit te komen.

  5. Ik heb heerlijk met je meegezworven. Vooral het begin sprak me erg aan, ik heb ooit in Kampen gewoond. Na Brummen werd alles wat onbekender voor mij, maar niet minder boeiend. Wat is Nederland toch mooi.

  6. Leuk, Xiwel, maar acht molens bij elkaar is toch leuker dan drie, vind ik. :)

  7. In vind hem super mooi zo als die nu is… ;)

  8. Aan de Rotte staan ook 3 vijzelmolens maar dat is lang niet zo’n spectaculair gezicht als 8 molens. Ik ga graag met buitenlanders even in de kijkmolen. Alleen de reacties zijn al geweldig!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

