Aug-09: 7b Delft

In Kinderdijk werd het al wat zonniger en dat ging gestaag door. Ik veerde over naar Krimpen aan de Lek waar ik op de Lekdijk bleef fietsen. Aan de groene hectometerbordjes te zien was dit een N-weg, maar daar merkte ik weinig van. Er was bijzonder weinig verkeer op deze dijk. Door die dijk te volgen reed ik plots langs de Hollandsche IJssel.

Nou ging ik dus een beetje terug richting Gouda en dat was niet echt de bedoeling. Bij Oudekerk aan den IJssel lag een schattig fietspontje klaar, die me meteen als enige naar de overkant bracht. Een heel verschil met de Bergstoepse pont van gisteren, die een half uur wachtte om zijn pont gevuld te krijgen.

Achter de dijk aan de overkant bleek niets te liggen dan weiland. Ik wilde richting west en gokte er maar op dat ik wel iets zou vinden als ik eerst wat noordwaarts ging. Dat bleek een goede gok, via een mooi landelijk fietspad fietste ik Nieuwerkerk aan de IJssel in. Niet dat ik dat wist, er was geen kombord te bekennen. Dus vroeg ik het maar even in een winkel waar ik wat frisdrank scoorde.

Vanaf daar rommelde ik wat verder westwaarts en fietste ik opeens onder een onbewolkte hemel. Van veraf zag ik dat het gebied rond Rotterdam geheel wolkvrij was. Dat leek aantrekkelijk, maar het werd meteen ook weer zo heet. 28 graden is me toch een beetje teveel van het goede. Ik kwam door Oud Verlaat en bij Rotte stak ik de Rotte over. Zo rot was het daar overigens niet. Het betrof een mooi groengebied tussen alle verstedelijking.

Via Rodenrijs kwam ik in Pijnakker waar ik niet alleen de nieuwe HSL-lijn zag maar ook voor het eerst een fietsbordje richting Delft. 30 jaar terug heb ik stage gelopen in Delft en daarna ben ik er nooit meer geweest. Ik kwam nu via de oostkant de stad in en zag voor het eerst de fraaie Oostpoort. Andere delen van Delft kwamen bekender over, maar het was er wel enorm veranderd. Het was er gezelliger met een veel volle terrasjes. Zo kende ik Delft niet, maar dat kan natuurlijk komen omdat ik er in de winter stage liep.

Ik heb er een uurtje rondgezwalkt. Delft is een bezienswaardige stad en veel touristen snapten dat. Inmiddel was het 4 uur en heb ik de trein naar huis gepakt. Ook deze dag had ik bijna 100km gefietst. En ja, in Alkmaar was het een graad of 4 koeler en er stond een lekker windje. Wat een verademing. Het is dat ik wel eens een andere omgeving wil zien, maar anders… :-)

(beginRoutekaart met foto’s)

Geplaatst op 2008-08-09, in Zwerfmatig-8a en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Delft heeft ook weer bijzonder mooie foto’s opgeleverd… en na het bekijken er van is het toch wel eens de moeite waard om deze stad een bezoekje te brengen… kan me niet herinneren er ooit te zijn geweest…

  2. Vooral dat plein met die terrasjes is er mooi…

  3. Delft is de moooiste tsad van NL, zelfs in de winter! (en die terrasjes dateren inderdaad van recenter datum dan 30 jaar geleden)

  4. Delft en Leiden , o schande, in beide steden ben ik nog nooit geweest. Moet ik toch eens regelen, want er is zoveel moois te zien zie ik

  5. Da’s bij mij thuis! Dan ben je dus door Lansingerland gefietst. Nou, weet je gelijk in welke omgeving ik ben opgegroeid.Zo mooi is het daar nu ook weer niet hoor. Met al die kassen. En Oud Verlaat is geen dorp maar een buurtschap dat tot Zevenhuizen-Moerkapelle hoort. Heb je trouwens ook nog het Bleiswijkse Verlaat gezien? Een van de oudste sluizen van Nederland.
    En Delft is gewoon een heerlijke stad!

  6. Xiwel, er is een dame in nood en jouw hulp is gewenst.
    http://frankiepebbles.web-log.nl/kiezelsteen/2008/08/schaak.html

  7. Delft is oud, maar inderdaad wel mooi. Ik kan me trouwens niet voorstellen, Xiwel, dat jij op een vol terrasje gaat zitten of heb ik dat mis?

  8. Inderdaad, ik verkeer in hoge nood. Laat je desondanx niet aan het werxetten hoor!

  9. @Hette: Dat was nog puzzelen. Het Bleiswijkse Verlaat vind ik niet op kaarten zoals Oud Verlaat. Ik vond in Google 1 fietstocht waarin die genoemd werd en als ik de beschrijving volg, moet het ongeveer hier zijn.
    En als dat zo is, dan ben ik er niet geweest. Ik fietste zuidelijker van oost naar west. Op de fietsbordjes ben ik het ook niet tegengekomen en Oud Verlaat dus weer wel.
    Ik weet niet waar je precies woonde, maar wist wel dat het hier ergens in de buurt was. Het kwam wel eens ter sprake op je log.

  10. @Hermien: Absoluut de mooiste tsad, omdat ik maar weinig tsadden ken. :-)
    Maar het is inderdaad ook een mooie stad. Toch zou ik het niet de mooiste stad van NL noemen. Elburg, Thorn, Enhuizen, Buren, Kampen, Hattem, Heusden, Willemstad, Amersfoort en Naarden vind ik ook mooi. Helaas valt al dat spul niet echt met elkaar te vergelijken en er is er ook niet een die er echt bovenuit steekt.

  11. @Hanscke: Het voordeel van die 2 plaatsen is, dat het hun station erg dicht tegen de binnenstad ligt.
    (Volgens mij is Dokkum ook best mooi, maar die is wat uit mijn herinneringen verdwenen.)

  12. @Xiwel, dat is juist. Dat is het Bleiswijkse verlaat. Oud Verlaat bestaat alleen nog in naam. Dezelfde sluizen als het Bleiswijks Verlaat zijn inmiddels weg daar.
    Ik kom inderaad uit de buurt. Berkel en Rodenrijs etc zijn geen onbekenden ;-) Je had eigenlijk langs de Rotte moeten verder fietsen naar Rotterdam. Ook een mooie route.

  13. Mijn compliment weer voor jouw perfecte fietsverslag. Ik zou je bijna willen vragen om daar een full-time bezigheid van te maken. Zo genietbaar zijn jouw reportages en observaties.

  14. @Hette: Ik had mijn zinnen deze keer op Delft gezet. Maar als me over gegeven had aan de bordjes, dan was ik zeker in Rotterdam of Gouda beland.
    Ik ben een keer eerder van Rotterdam naar Gouda gefietst, maar toen belandde ik langs de Hollandsche IJssel. Ik vind dat trouwens ook mooi, daar ik van scheepvaart hou. Achteraf gezien had ik toen natuurlijk de Rotte moeten volgen, maar mogelijk ontbraken en toen nog wat fietspaden langs dat riviertje. En zoiets is van uit een grote stad als Rotterdam erg lastig te vinden. Als ik weer eens in de buurt ben doe ik het andersom van Gouda langs de Rotte naar Rotterdam.

  15. @Rob: Zelf was ik het alweer een beetje zat. Ik vond dat ik nodig weer over iets anders moest loggen voor de broodnodige afwisseling.
    Dit soort verhalen gaat me makkelijk af. Ik hoef er bijna niet over na te denken, omdat die verhalen vanzelf naar bovenborellen tijdens het schrijven. Ik laat ook veel weg. Deels omdat ik het te lang vind worden en deels omdat ik het lastig vind om over mensen en ontmoetingen te schrijven, daar ik privacy van anderen heel hoog in het vaandel heb staan.
    (Maar wel bedankt voor je compliment. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

