Sep-09: Paddebankstel

Dit loeder hierboven heeft een doorsnee van ruim 40 cm. Hieronder nog een die zelfs een halve meter breed is. Deze 2 paddebanken (zoiets kan men toch geen paddestoel meer noemen) staan dicht bij elkaar in het meest noorderlijke puntje van de Alkmaarse Hout.

Ik vraag me zelfs af of mensen wel weten dat dit puntje, naast de Singelgarage-inrit en vlakbij Truitje, nog deel uitmaakt van De Hout.

Ik woon naast De Hout en loop daar vaak een rondje door om het ziekenhuis. Daar kom ik dergelijke exemplaren niet tegen, die verstoppen zich dus in een uithoek waar je ze totaal niet verwacht. Je hoeft dus helemaal het bos niet in, deze paddebanken komen gewoon naar de binnenstad toe.


De hoogste tijd voor een aanvulling:

De bovenstaande foto’s heb ik op 8 september gemaakt. Net voor mijn vakantie maakte ik de volgende overzichtsfoto op 10 september 2008:

Ik dacht toen nog: ‘ik moet er snel bij zijn anders zijn ze vergaan’. Dat had ik dus ruim mis. Na mijn vakantie maakte ik op 29 september deze foto:

En ja, ze hebben de grasmaaibeurt en de reclamefoto op het bushokje ruim overleefd. (Links is de ingang van de parkeergage en rechts 1 van de drukste wegen van Alkmaar.) Ze zijn inmiddels beide tussen de 70 en 80 cm in doorsnee. En ik ben dit soort nog nergens anders tegen gekomen, niet in de rest van De Hout, noch de rest van Alkmaar en zelfs niet in m’n afgelopen vakantie. En ik ben door heel wat parken en bossen gefietst en gelopen.


Hier een vervolg. | Xi voor fraaiere foto’s mijn Paddopagina.

Geplaatst op 2008-09-09, in Alkmaar, Zwammatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 28 reacties.

  1. Deze kon ik nog niet. Maar hij is wel erg mooi.

  2. Deze heb ik nog nooit gezien, die is vast bijzonder.

  3. Die bovenste lijkt wel op een roos.

  4. Mooi hoor… zien er prachtig uit… en je hebt gelijk dit zijn banken… :)

  5. Ik heb inmiddels zo’n 1000 paddenstoelen op het internet bekeken en kom niet verder dan dat het om een reuzenzwam gaat. Volgens de Wikipedia-NL worden die 10 tot 30cm breed en leven ze op oud hout. Ik heb daar geen hout gezien, ze stonden midden in een stuk verwilderd gras. En ik heb mijn schoen van 30cm er naast gehouden en die dingen waren de helft groter.
    Op de duitse wikipedia staat dat de reuzenzwam 50cm wordt en zelfs een meter. Dat komt beter in de buurt. Zitten we hier dus met 2 ‘Duitstalige Riesen-Porlingen‘.

  6. Ik denk dat je bij het bepalen van de grootte een principiële fout maakt: het is niet een zwam maar een verzameling zwammen. Dergelijke groeisels zijn b.v. ook van elfenbankjes (waarvan meerdere soorten bestaan)te vinden. Het zijn allemaal soorten die op dood hout leven, het hout kan zich echter ondergronds bevinden of door de zwam geheel ingekapseld zijn.

  7. @Frans54: Dat vroeg ik me ook af. Alleen deze 2 zag ik staan, en geen kleinere ‘enkelingen’. Ze schijnen elkaar dus wel op te zoeken. Ik zal nog eens kijken als ie op is.

  8. Ze zijn zo verdwenen hoor, die banken. Maar jij hebt het over Alkmaarse Hout. Bestaat Alkmaarder Hout niet?

  9. @Vedat: ‘De Hout’, ‘Alkmaarderhout’, ‘Alkmaarder Hout’, ‘Alkmaarse Hout’ en ‘Westerhout’ worden allemaal door elkaar gebruikt zelfs op de website van de gemeente. (Gaddafi is dus niet de enige met varianten.) Eigenlijk is het de Westerhout die rond het ziekenhuis ligt. Alhoewel er ook mensen zijn, die vinden dat de Westerhout het westelijke deel van de Alkmaarderhout is.
    In Alkmaar heb je ook de Oosterhout in Overdie aan de zuidoostkant. De Rekerhout in Alkmaar-Noord, de Egmonderhout in De Hoef (Alkmaar-zuidwest). En dan nog de Oudorperhout (Oudorp), waar geen boom te vinden is.
    Beide stonden er afgelopen vanavond nog, iets groter dan eergisteren.

  10. Ik vind de benaming erg creatief. Eentje om te onthouden.

  11. ja klopt wel eens in de stad gezien…

  12. Ik weet precies hoe het zit met die grootte. Ze kunnen alleen groter worden dan 30 cm als ze niet ontdekt worden door jongeren die ermee gaan voetballen. En deze zijn kennelijk heel goed verstopt. Jammer dat je de verblijfplaats nu hebt verraden.

  13. Ofwel, er bestaan reuzenkabouters.

  14. Byzonder zeg! Dankjewel dat je ons zo mee kan laten genieten. Je moet er maar oog voor hebben. Al kun zo’n kanjer moeilijk over het hoofd zien.

  15. JOEKELS zijn het, gaaf.

  16. Ik vind het heel oer en heel freaky.

  17. jeetje wat een kunstwerk, ik dacht hetzelfde als Natascha: het lijkt wel een roos.. (kon je er maar een) Afgietsel van maken en als sculptuur in de tuin zetten, kun je er het hele jaar van genieten..

  18. Hij is prachtig en bijzonder! Deze Deze al gezien?

  19. Mooie foto, zou het lekker zitten?

  20. Schitterend zeg! Mooi gevangen ook. Ik krijg gelijk allemaal verhalen in mijn hoofd over padden en elfen en verschillende bankjes …. ;)

  21. Hij is weer fietse…..

  22. Volgens mij heeft de kappersmurf er met een krulsmurf aan gezeten.

  23. @ Frans : ik heb achterin mijn tuin ook zo’n groeisel, de zwammen leven op een stob die bovengronds al bijna helemaal verteerd is

  24. @Mack: Je had gelijk. Morgen eerst eens kijken wat er nog van over is eer ik hier reacties plaats.

  25. Zo, de broodnodige aanvulling staat er.
    @Vedat: Hoezo ‘zo verdwenen’? :-)
    @Mack:
    1. Alkmaarder kunnen niet voetballen of
    2. Ze weten de bal niet te vinden en
    3. Hoezo verstopt? :-)
    @Fialas: Helaas kan ik nog steeds niet zien wat er onder zit.
    @Dwarsbongel: Duidelijk een permanentje.
    @De rest: Idd erg bijzonder en joekelig. :-)

  26. @Thyme: Ik had vergelijkbare info gevonden op de NL-wikipedia. Toch vond ik die info niet zo gelijkend. Zo zijn de zwammen op mijn foto duidelijk een stuk groter dan 30cm, dikker dan 3cm (deze zijn 50 breed en ca 15 dik) en ik vind de randen ook minder gekruld. De duitse link die ik vond (en hierboven tussen de reacties staat), vond ik meer in de buurt komen. Het zijn dus vrijwel zeker Duitstalige reuzenzwammen. :-)

  27. Klopt ja.. die hollandse reuzenzwammen zijn iets fijner gebouwd. Maar ik vind ze nog altijd wel groot. Qua kleur heeft ie wel iets van die Eikhaas, die een beetje op de reuzenzwam lijkt. (gifrola frondosa)
    Moeilijk hoor, misschien is het wel een nieuwe mutatie.
    Zou hij zo groot zijn omdat het klimaat verandert? Warm en nat, dat is vast en zeker goed voor zwammen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

