Okt-08: 0167 Betzdorf

Het weer zag er deze dag (zaterdag 13 september) nog niet super uit. De weg was nat en de lucht somber. Maar het was (net aan) droog en het waaide vrijwel niet. De temperatuur (17 graden) viel me ook best mee.

Een paar jaar terug heb ik een stukje langs de Sieg gefietst. Die Siegroute zag er toen goed uit. Het leek me wel wat om nu het resterende deel van die route te bekijken. Dat had wat voordelen, want door het Siegdal loopt ook een spoorverbinding (S-Bahn) en er zitten redelijke stadjes langs. Dus bij beroerder wordend weer kon ik alle kanten op.

De Sieg zelf had ik snel gevonden en het bijbehorende prachtig uitgevoerde fietspad ook. In Hennef vond ik het niet nodig om te stoppen en/of het station op te zoeken. Het was dus nog steeds droog. Vanaf daar werden de ‘paden’ wel ‘creatiever’. Dat er af en toe een landweg tussen zat en het asfalt overging in gravel of gewoon prut, was te doen. En ook daar lukte het me prima om de grootste plassen/meertjes te onwijken.

Niet veel verder begon ik me toch af te vragen of ik niet beter voor een grotere weg had kunnen kiezen. Dat begon al bij een spoorwegovergang die dicht was en opende nadat ik op een knop gedrukt had. Tot mijn verbazing werkte dat. Vlak daarna stond er een bord dat fietsers (behalve mijzelf had ik op deze route nog geen andere gezien) af moesten stappen. Ik negeer dergelijke onzinvoorstellen vrijwel altijd, maar deze keer toch maar niet. Het ‘pad’ was daar erg smal en de verharding was nogal natuurlijk gevormd. Via glibberige rotsen ging het steil (25%) een meter of 50 naar beneden. Zelfs te voet had ik moeite om mijn fiets en mezelf heelhuids beneden te krijgen.

Wat verderop in Eitorf werd in aangehouden door een Jahova. De man vond dat de wereld helemaal in de soep draaide en dat wilde hij maar al te graag uitdragen. Ook de torenhoge werkloosheid voerde hij aan. Toen vertelde ik dat ik uit Nederland kwam en dat daar de werkloosheid al 10 jaar erg laag is. God en/of de duivel hadden het dus duidelijk op Duitsland voorzien. Ik kwam dus lekker op dreef en gaf met legio voorbeelden aan dat het de laatste jaren stukken beter gaat (ook in Duitsland is het aantal verkeersdoden sterk afgenomen en rampen als de Pest en Spaanse griep liggen ver achter ons).

Nadat ie bekeerd was werd het weer ook beter. De grauwigheid trok op en de kleine buitjes hielden zich vanaf daar in. Ik bleef nog wel met de rivier meemeanderen, maar besloot dit toch maar langs de doorgaande wegen te doen. Qua verkeersdrukte vielen die best mee. In Dattenfeld zag ik nog een typisch Bommelkasteeltje. Au leek me wel een grappige plaatsnaam, dus moest ik daar even door.

Direct daarna zat ik in Hamm. Niet de grote, maar ‘Hamm (Sieg)’. Pas in het centrum zag ik dat er een Raiffeisenmuseum was in het geboortehuis van deze bekende bankman Freek-Willem Raiffeisen. Vanaf daar ging het lekker heuvelafwaarts en kwam ik in Wissen. Tot daar was ik in 2006 langs de Sieg gefietst, maar dan vanaf de andere kant. Wissen is een aardig stadje en ik heb er dan ook gezocht naar een slaapplaats. Die waren er ook, alleen ‘mijn soort’ ging pas over een uur open.

Dus fietste ik nog maar wat verder en kwam ik in Betzdorf terecht. Ook een leuk dorp waar ik de vorige keer langsgefietst ben. Ook daar had ik keuze uit een 5-tal hotelletjes. Dat kwam goed uit, want er stonden inmiddels 97 km op m’n dagteller en veel gekker wou ik het nog niet maken. Ik stond er zelfs een beetje versteld van dat ik niet buiten adem was of last had van vermoeide lichaamsdelen.

Bij een hotel stond het vol me mannen in groene pakken. De locale blazerskappel kwam daar bijeen. Nu wilde ik er toch wel slapen omdat dit pand redelijk ver van het spoor en de grote weg lag. Dat bleek geen enkel probleem. Later werd het prachtig zonnig weer. En terwijl ik meer naar het winkeldeel liep voor een avondmaaltijd, wezen mensen mij steeds terug. ‘U gaat de verkeerde kant op!’ In het restaurant ‘hoorde’ ik wat er aan de hand was. Voor mijn hotel was een parkeergaragedak waarop de jaarlijkse fanfaredag werd gehouden. Gelukkig hield dat rond een uur of 21 op en heb ik er prima geslapen.

(overzicht | vervolg)

Geplaatst op 2008-10-08, in Zwerfmatig-8s en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Dat was me het tochtje wel…

  2. Zo en nu ben je ook jehova geworden?.. ;)

  3. En? Hadden ze eten op dat parkeergaragedak?

  4. Dan had ik het deze keer wel heel goed fout, zo’n 170 km.. ik dacht dat je precies de andere kant op zou gaan fietsen.

  5. ben een beetje allergisch voor blaaskapellen… sorry…

  6. Dat lijkt me idd niet echt lekker als ze tot in de late uurtjes door waren gegaan.

  7. Als ik het goed begrijp heb je de jahovagetuige het licht getoond? En zie daar was licht.

  8. @Thyme: Viamichelin meet maar 91km tussen Betzdorf en Im Sondern. (Je bedoelde die toch bij Wuppertal?

  9. @Huub en Me!: Ik kan vooral slecht tegen de blikblazers. Ik ging dus de goede kant op, maar kon ondanks de afstand die herrie zelfs in het restaurant nog horen.

  10. @Aline en Hanscke: Die Jehova begrijpt nu wel dat ie geen nationale problemen meer kan aanvoeren als argument. :-)

  11. @Frans: Dat eten (en vooral drinken) hadden ze al eerder verorberd op het terras van het hotel. Dat parkeerdak was trouwens niet zo groot, deze 100mans fanfare pastte er maar net op. Vanuit het hotel keek je trouwens over dat parkeergaragedak, het hotel lag 20 meter hoger.

  12. Zo Zo, jij fiets dus nog steeds!

  13. Meestal volg ik de verkeersaanwijzingen in Duitsland toch maar op. Het is mij al vaker gebleken, dat zoiets verstandiger is. Maar, dat kasteeltje, nou ja, kasteel, is een echt Bommelkasteel, Xiwel. Voordat ik het aanklikte had ik al de ronde torens in mijn hoofd en dat klopte dus. Leuk verslagje.

  14. Bij het woord Sieg moet ik onbewust denken aan Siegfried de Draak, terwijl ik niet eens weet of dit iets is wat speelt daar.

  15. Je hebt een Jehova bekeerd. LOL. Die komen hier ook weleens aan de deur en ik heb ook dezelfde argumenten. Sorry ik kom uit Nederland. Daar is de werkloosheid veel lager. Bovendien heb ik hier ook een baan. Dan zijn ze heel snel weg.
    Leuk tochtje hoor. Ken de omgeving daar niet zo goed, maar het klinkt heel indrukwekkend.

  16. @Hette: Voor fietsen is het een erg mooie en aantrekkelijke omgeving.
    Het duurde zeker 10 minuten eer hij begreep dat ik geen Duitser was. Eerlijk gezegd snapte die het pas toen ik het zelf zei. Vervolgens ging zijn hele betoog in de soep. En met zoiets kan ik me ook best vermaken. :-)

  17. @Marcel: Sieg is verwant aan het Nederlandse zege. Dus overwinning of victorie. Eigenlijk best grappig dat ik dit verslag langs de Sieg als Alkmaarder op 8 oktober schreef. :-)

  18. Klopt, ik dacht richting Hagen. Lopend is het zelfs maar 86.5 km
    (sorry, ik overdrijf wel graag eens)
    maar dat is toch behoorlijk uit de richting.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

