Okt-18: 0442 Edermünde

Het mag duidelijk zijn, ik zocht vanuit Korbach weer de Eder op. Korbach was eigenlijk een soort ‘doorschietertje’ wat te maken had met de lege Edersee en de aanwezigheid van een volwaardig treinstation. Dat station bleek niet nodig, het weer was deze dag (16 September) een stuk beter en begon met veel zon. Het bleef wel fris (’s ochtends 8 graden en op de dag maximaal 15 graden) door de stevige noordoosten wind.

In het ontbijtzaaltje hing een prachtige kaart met alle (gemeente) wapens van het Kreis Waldeck-Frankenberg, waarvan Korbach (KB op de kentekens) de hoofdstad is. Ik had nog nooit van de plaats Waldeck gehoord (wel van een beroemde voormalige logger met die naam). Toen ik zag dat het oostelijker aan de Edersee lag, fietste ik daar via Ober- en Nieder-Werbe op af. Die laatste lag al aan de Edersee, die daar wel gevuld was. Nou ja, het water stond wel laag, maar er was weer duidelijk een (stuw)meer met wat bootjes te herkennen.

Na wat lastige klimmetjes tourde ik nu heel relaxed langs het meer op Waldeck af. Waldeck-West lag aan het meer, maar het ‘echte’ Waldeck bleek op een flinke heuvel te liggen. Dus dat moest wel mooi zijn. De stevige klim, waar ik zelfs met mijn kruipvertragingen moeite mee had, had ik er wel oor over. Bovenop lag een miezerig dorpje met een kleine kerk en wat souvenierswinkeltjes. Een halve heuvel verder lag het kasteel Waldeck.

Daarna kon ik wel met een noordgang naar beneden, wat ik maar niet deed. Dat dorpsstraterige landweggetje barstte van de kruispunten en ik kwam dan ook met half-versleten remblokjes in Waldeck-Ost. Via Wega en andere kleine dorpjes belandde ik in Fritzlar. Dat bleek een zeer mooi heuvelstadje. Ook hier weer heel wat vakwerkhuizen rond smalle autovrije straatjes en stegen met daarbij nog een mooie erg oude dom. Van binnen was die saai en donker en vanwege de kerkgangers heb ik er geen foto’s gemaakt.

Ik besloot vanaf daar op Edermünde af te koersen. Het stond op mijn kaart en ik wilde wel eens zien hoe de Eder in de Fulde uitmond. Onderweg heb ik 1 keer Edermünde op een fietswegwijzer gezien, en daarna nergens meer. De Eder zelf volgen werd na Felsberg lastiger omdat daar de Edervallei nouwer is. Tussen Gensingen, Elleburg, Guxhagen en Grifte bleef ik dan ook heuvelop en heuvelaf ronddwalen en het lukt me niet om bij de Edermonding te komen. Nu ik Google-maps bekijk snap ik waarom. Het gehucht Edermünde ligt helemaal niet aan de Eder, laat staan aan de monding daarvan. (Toch niet goed gezien, het bleek achteraf een gemeente zonder gemeenteborden te zijn.)

Bovenop een heuvel bij Grifte gaf ik het zoeken op en karde in naar Guntershausen aan de Fulda. Daar kon ik de Fuldaradweg niet missen. Mooie brede fietspaden, met zoveel bordjes dat verdwalen onmogelijk is. Op die manier slingerde ik hartje Kassel in. Ondanks mijn slechte (15-jaar oude) fietservaringen met die stad, bedacht ik er nu maar eens een bed te zoeken en die stad beter te aanschouwen.

Tussen 17 en 18 uur heb ik dat dan ook gedaan, simpelweg om een hotelletje te vinden. Ik vond nix behalve bergen stadsverkeer met als klapstuk een tramongeluk. Op een kruising waar 4 dubbele trambanen samenkomen stond de hele zooi muurvast. Rondom zo’n 20 trams die niet verder konden, passagiers die er uit hingen of rondzwalkten en wat politie. Het autoverkeer stond hierdoor ook klem en als fietser kon ik er nog wel gewoon langs. Net als de andere fietsers trok ik me niets van de verkeerslichten die nu behoorlijk voor nop van kleur wisselden.

Inmiddels had ik mijn buik alweer vol en mocht Kassel het deze nacht zonder me stellen. Ik bedacht verder te fietsen naar Hann. Münden, een touristische plaats waar het barst van de hotelletjes. Dat was nog anderhalf uur verder fietsen en misschien vond ik nog wel wat anders onderweg. Dus niet. Wel hele mooie landschappen en kuddes fietstouristen en ‘wielrenners’. In dit stukje heb ik meer fietsets gezien dan in de voorafgaande 460km, en hen inhalen werd een sport opzich. Ik fiets meestal al wat sneller, zo rond de 25km/h en reed nu gemiddeld 30 om voor het donker in Hann. Münden te zijn.

Dat laatste lukte en na 132km vond ik er een prima slaapplek. Maar inmiddels was het (na het douchen en omkleden) wel te donker om foto’s te nemen, dat deed ik de volgende dag. Een foto had ik al on-line gehangen en deze van de Weser-steen (met de muispijl er boven zie je de riviernamen (Deze optie werkt niet in WordPress.com, de 2de foto met riviernamen staat er nu gewoon onder.)) wil ik jullie ook niet onthouden. In het volgende logje meer over Hannoversch Münden.

(overzicht | vervolg)

Advertenties

Geplaatst op 2008-10-19, in Zwerfmatig-8s en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Zo’n tramkruispunt is dichter bij huis ook te vinden, zie hier de Amsterdamse variant van een “Grand Union.

  2. @Harald: Dus ook erg onhandig als daar in de avondspits een tramongeluk gebeurt. :-)

  3. Ach (weemoed!) Waldeck en Hexpress. Hoe zou het toch met ze zijn?
    Ik heb net even bij Waldeck gekeken, maar laatste log van april.
    Fietst u lekker verder!!

  4. @Thérèse en Hans: Dat vraag ik me ook af. Ik bedacht nog even dat DikkePret (de alter-ego van Hex) 2x daags de helling moest nemen tussen Waldeck-West en Waldeck. Zelfs als ze dat in de auto doet, dan nog valt ze binnen no-time af. :-)

  5. Wel jammer soms, al die zijstraatjes, als je een berg af kunt “zeilen.” Aan de andere kant ga je dan met zo’n onmundige snelheid, dat het bijna niet leuk meer is. Draag je overigens geen helm, Xiwel? Eigenlijk wel zo verstandig, maar ja, we zijn er niet mee opgegroeid.

  6. Kassel is een vreselijke plaats. Zo lelijk en saai.

  7. @Hette: Ik ben er ook al eens 25 en 12 jaar terug doorgefietst en had daar hele slechte herinneringen aan. Inmiddels wordt het in Duitse steden stukken beter door meer voetgangersgebieden, meer autovrij en goede fietswegwijzers. Dus dacht ik: ‘laat ik het nog maar eens proberen’. Dus goed fout gedacht het is (in mijn ogen) nog steeds nix. Er gaat teveel autoverkeer door er en is weinig te zien. Ook de trams maken het er niet beter op.

  8. @Vedat: Ik heb nooit een helm gehad en zou die hooguit dragen als het moet. Dwz bij fietsen in groepen als wielrenners kan zoiets verplicht zijn door de groep. Maar ik ben geen groepsfietser, daarmee voorkom ik al erg veel ongelukken.
    Het helpt ook niet echt. Echt goede onderzoeken zijn er niet, maar in Australië is aangetoond dat fietsers eerder de fiets laten staan als ze een helm op moeten.
    Een helm bij een motorfiets is heel anders, die rijden sneller en hebben ook andere beschermende kleding aan en zitten stil. Fietsers bewegen en trekken dus geen andere beschermende kleding aan. In dat geval gaat alleen dat beetje hoofdbescherming niet veel helpen. De kans is groot dat je dan ook meer risico gaat nemen zoals bij die helling, en dat kan wel eens gevaarlijker zijn. Zelf heb ik geen haast, dus beperk ik meestal mijn afdaalsnelheid tot 45km/h als ik veel zicht heb en de weg leeg is. Als ik hier mijn remmen had losgelaten, dan was ik boven de 100km/h gekomen, daar is geen fiets op uitgelegd. Door het remmen ging ik 30; mooi zat.

  9. Je was dus wel in Kassel geweest.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s