Okt-22: Paddestoel-Update

Op Teletekst las ik een bericht dat het beter gaat met de paddestoelen. Bij Thyme las ik dat zij allemaal paddestoelen in het bos had gezien. Dus scande ik hier het bos, de Alkmaarse Hout, rond het ziekenhuis nog maar eens.


En nee hoor, weer nix. In Augustus-2006 kwamen we er in om en deze herfst vrijwel niets. Na een uur intensief speuren kwam ik niet verder dan wat spul op een omgevallen boom.

De enige uitzonderingen staan zo dicht mogelijk bij de stad en het autoverkeer. Ik had over deze 2 paddebankstellen al anderhalve maand terug gelogd. En ja ze doen het nog steeds. Deze Gigantus Robustica’s zijn echt heel taai. Hieronder een foto om te laten zien dat ze naast 80cm in doorsnee ook zo’n 20cm hoog zijn.

Tegelijkertijd is het autoverkeer op de achtergrond te zien. Ofwel 1 van de Alkmaarse plekken met de meeste fijnstof. Zullen ze daar op groeien?

Mack maakte zich ooit zorgen om vandalen. Nou, die zijn hier niet. Zelfs met 8 Oktober (dan vieren ze hier een of andere overwinning op wat Spanjaarden) ging het goed. Het boompje tussen de paddebankstellen werd door de optochtkijkers netjes als stalling gebruikt en op de bovenste foto van 20 Oktober is te goed zien dat ook dat doorstaan hebben.

Ik ga er weer over loggen als ze hun verjaardag vieren.


Hier een vervolg. | Xi voor fraaiere foto’s mijn Paddopagina.

Geplaatst op 2008-10-22, in Alkmaar, Zwammatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Ik hoorde later op de redactie dat we beter hadden kunnen schrijven dat het dit jaar ‘minder slecht’ gaat met de paddenstoelen in plaats van ‘beter’. Misschien kan dat jouw lange zoektocht verklaren…

  2. Hier staan er anders genoeg rond…

  3. @Me! en Christiaan: Ik denk dat de paddestoeltijden per gebied nogal kunnen verschillen. Toen we er hier zoveel hadden was het eind-Augustus. Mogelijk heb ik een berg paddenstolen in September gemist omdat ik toen op vakantie was.
    In Duitsland viel het me trouwens ook niet op dat er veel paddenstoelen waren en ik ben door behoorlijk grote bossen gefietst.

  4. Paddestoelen in Duitsland zijn allemaal al weggeplukt ;-)

  5. Paddenstoelen worden overal geplukt helaas… wij moesten ook al zoeken… maar de vliegenzwam die wij ontdekt hadden was 2 weken later ook niet meer te vinden…

  6. Ik heb de paddestoelen gezien bij Apeldoorn in het bos.
    Hier in de buurt kom ik weinig tot wandelen of iets dergelijks, is niet echt spannend, overigens wordt constant alles omgeploegd ten behoeve van meer asfalt of huizen, dus verwacht ik ook niet zo veel.
    Marmein http://www.marmein.nl/ echter heeft zelfs cantharellen gezien.
    Het is denk ik ook niet te ontkennen dat het natter dan normaal is geweest deze zomer. Goed paddestoelenweer dus…

  7. Champignons met gebakken kabouters, heerlijk!

  8. Toen ik van de week met een uit Frankrijk afkomstige vriend door de duinen liep, plukte die een ‘lekker’ uitziende paddenstoel; hij wilde thuis uitzoeken of die eetbaar was. Hij vertelde erbij dat je in Frankrijk bij twijfel met je paddenstoelen naar de apotheek kon gaan voor deskundig advies. Dat heb ik hier nog niet geprobeerd.

  9. @Marius: met die bovenstaande heb ik 6 fietstassen nodig om een zo’n paddenbanken te vervoeren. Gelukkig zit de apotheker op maar 200 meter. Ik denk dat ik die in dit geval beter maar de paddenstoel kan sturen. :-)

  10. @Hette en Aline: Het is me niet echt opgevallen dat mensen hier paddenstoelen plukken. En of ze daar nu net dit jaar mee begonnen zijn (in voorgaande jaren tonden er veel meer paddenstoelen) denk ik niet. Ik heb ook nog even in de duinen gekeken, daar staan nog wel paddenstoelen. Aan de duinrand zijn ze weg, dat duidt duidelijk op plukkers. Mij is plukken vooral opgevallen in de bossen ten zuiden van Pirmasens (Rheinland-Pfalz). Hele groepen franstaligen plukten daar.

  11. @Thyme: Dat weer kan het wel verklaren dat we hier nu opeens te andere hele grote hebben en dat de standaard paddestoelen hier veel minder zijn. In het eerste halfjaar viel er ontzettend veel regen in het zuid-oosten en viel hier bijna niets (een kwart van Limburg/Gelderland en de helft van Zuid-Holland/Utrecht). Pas in de laatste maanden is hier enorm veel regen gevallen. Voor paddestoelen kan dat wel eens te laat zijn en was de grond lange tijd te droog. Ik zal eens nazoeken of die grote dingen juist meer van de droogte houden.

  12. Daar zit wel wat in. Ik heb zojuist hier eens rondgekeken en zag idd geen kleine paddestoeltjes, alleen maar een paar grote pollen op een plaats waar ze normaal ook wel altijd staan maar niet zo uit de kluiten gewassen als nu. Daar zal wel flink veel mycelium in de grond zitten dat jaren oud is. Paddestoelen zijn niet de eigenlijk plant, het zijn alleen maar de vruchten, meen ik me te herinneren van de biologieles.
    (De rest van de reaxi is verplaatst naar Kwakmatig.)

  13. @Thyme: Biologie heb ik zo snel laten vallen, dat ik niet eens weet dat ik het ooit gehad heb. Achteraf vind ik dat niet zo erg, je moest toch wat laten vallen en ik wilde geen bioloog worden. Dit soort logjes zorgt er dan ook voor dat ik regelmatig aan het Wikipediën sla.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

