Okt-23: 0562 Eschwege

Zo’n rond half 12 vertrok ik dus met lekker fietsweer, maar ondanks het zonnetje werd het niet veel warmer dan 15 graden. Het was wel lekker windstil, dus eindelijk eens niet die koude oostenwind. Ik bedacht langs de Werra stroomopwaarts te fietsen. Ik had al eens langs de Weser gefietst in een tijd dat halverwege de Werra een zwaarbewaakte grens was.

Het was een mooi bewegwijzerde route en ik vond de bijbehordende totempalen met topfiets wel grappig. Witzenhausen en Alendorf zijn leuke stadjes. Bij Lindenwerra zat ik zomaar in het voormalige Oost-Duitsland. In dat huidige Thüringen moest ik voorrang geven aan een paar 100 overstekende koeien. Stond ik daar zomaar een kwartiertje te wachten op een eenvoudig prutweggetje, samen met een Barkas vrachtwagentje. Tijdreizen bestaat dus echt. 10km verder zat ik weer in Hessen, de grens tussen beide deelstaten verloopt er nogal grillig.

Na Alendorf begon het wel erg te slingeren. En dan bedoel ik de rivier en de aardige paden en landwegetjes die er voor de fietsroute bedacht waren. Hemelsbreed schoot het alleen niet erg op. Dus sneed ik af en toe een bocht af door een stukje B27 te pakken. De drukte daarop viel erg mee.

Net voor Eschwege kwam ik langs een fietsenwinkel, die alle fietskleding in de reclame had. Dat leek me wel wat. Mijn fietsbroek met van die geïntegreerde ‘brettels’ was al een tijdje versleten en ik had me voorgenomen om die in de vakantie te vervangen. In Nederland is dat spul behoorlijk duur. In Duitsland bleek het niet alleen een stuk goedkoper, maar daar ging ook nog eens 20% van af. Die ging dus meteen aan.

Rond een uur of 4 was in het centrum van Eschwege. Dat laatste uur was wat kouder door meer bewolking. Ik vond er een broodjeszaak en bestelde er wat warms om door te warmen. Naast mij kwam een oudere ‘lokalo’ zitten die me uit de doeken deed hoe mooi dit stadje wel niet was. Volgens hem moest ik dan ook het slot bekijken, waar elk uur een ‘Dietemann’ uit de toren komt.

Het is een redelijk levendig stadje met een leuk centrum en dat ‘Dietemannetje’ heb ik niet bekeken. Uiteindelijk besloot ik er toch maar te overnachten. 66km was niet veel, maar ik had geen zin om net als gisteren ergens laat aan te komen. Ik trof nu zelfs een VVV (‘Information’) die open was. Toen ik aangaf wat ik zocht kwamen zij met een aardig voorstel op ‘Slossplatz 9′. Ik moest dan nog wel even wachten want dat hotelletje ging pas over een half uurtje open.

Ik fiets er naartoe en zie links van Slossplatz 11 een bord hotel en trof daar een open deur. Dat leek me handig. Ik vertelde nog dat de VVV voor mij gebeld had, maar dat kwam niet echt over. De prijs was ook 3 euro meer, maar dat kwam natuurlijk omdat de info bij de VVV weer eens achterloopt. Ik kreeg een zeer grote kamer met alles erop en eraan en m’n fiets kon netjes in de garage.

Toen ik een uurtje later gedouched en omgekleed buiten stond zag ik opeens een wat kleiner hotelletje, 4 panden verderop. Dat bleek dus de bewuste nummer 9 te zijn. Het hotel dat ik gevonden had en de tussenliggende huizen hoorden bij een soort pleintje dat nummers had van een steeg die daar begon. Best maf zo’n situatie.

Later heb ik nog een stuk gewandeld en verzwikte ik mijn enkel door een te ruwe schoenzool. Ik heb die schoenen al wat langer en vergat eventjes dat ze niet mee wilden schuiven toen ik mijn been verzette. Toen ik een jaar of 10 was verzwikte ik regelmatig enkels. Daarna had ik het onder de knie, tot deze dag. Ik hinkelde naar de kant en heb er 10 minuten gestaan om de pijn te laten zakken. Daarna lukte het strompelen weer wat en heb ik nog wat gegeten. Nu (dus een dikke maand later) voel ik die enkel nog steeds. Dat komt omdat ik thuis meer loop, bijvoorbeeld naar de winkels. Daar ben ik maar even van afgestapt, ik doe dit soort dingen nu meer op de fiets en dat lijkt te helpen.

De volgende ochtend had ik in de eetzaal een eerste klas uitzicht op het slot dat de functie van raadhuis had. En om 9 uur stapte het ‘Dietemannetje‘ naar buiten en een paar secondes later weer naar binnen. Nou fantastisch, dat doen een paar ruitertjes hier in Alkmaar al jaren op de Waagtoren. We hadden tot een jaar terug nog een ‘leukere’. Op het Landbouwhuis liep bij het spelen van het carillon een stoetje van 8 kaasdragertjes in de rondte. Inmiddels is dat deel van het Landbouwhuis gesloopt en ik heb geen idee waar die ‘poppenkast’ nu huist.

(overzicht | vervolg)

Geplaatst op 2008-10-23, in Zwerfmatig-8s en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Volgens mij zit ik er structureel naast…

  2. @Me!: Dat kan een keer gebeuren, daarvoor is het dan ook een gok. De grote W met het slingertje er onder staat voor de Werra, maar had net zo makkelijk de W van Weser kunnen zijn. En dan was jouw gok helemaal zo gek nog niet. :-)

  3. Overstekende koeien in voormalig Oost-Duitsland. Hoe nostalgisch…

  4. @Hette: Ik heb eigenlijk teveel details weggehaald omdat ik het stukje wat te lang vond. Meer als die koeienoversteek trof ik er niet. Maar idd overstekende koeien tref ik vaker. In deze vakantie 4 keer en niet alleen in het voormalige Oost-Duitsland. Hier in de buurt steken regelmatig koeien een landweg over bij Egmond a/d Hoef.
    Eigenlijk zat het opvallende hier in de combinatie. Ik fietste op een veredeld 2-sporige prutweg. En ondanks dat dat oversteken zeker een kwartier duurde, was ik de enige wachtende met een vrachtwagentje van maar lieftst 1,6 meter breed. Die minivrachtwagentjes kwam ik later meer tegen en heb ik buiten Oost-Duitsland nog nooit gezien. En dat geheel maakte het idd erg (of beter gezegd overdreven) nostalgisch. :-) Ik heb de text dus nog een beetje aangepast.

  5. Me! had misschien ook naar het mos op de paal gekeken? Daardoor ging ik later nog twijfelen. Het lijkt er op of je richting Noorden of Westen ging maar in elk geval niet Zuid. Maar zoiets is een beetje bedrieglijk…

  6. Hoe is het met je enkel?.. heb je er veel last van gehad?..

  7. Hallo Xiwel,
    Door het Weratal ben ik eens met de auto gereden en ik weet nog dat ik zeer onder de indruk was van de mooie omgeving. Vergelijkbaar met het Rijn in het wijngebied in de buurt van Koblenz. Moet een fantastisch gebied zijn om te fietsen.
    Die kleine vrachtwagentjes die je gezien hebt komen van een van de weinige succesvolle origineel uit Oost-Duitsland stammende bedrijven genaamd Multicar. Die worden veel door gemeentes ingezet. Ik geloof dat ze in Waltershausen zitten.
    Ik lees nog even na in wikipedia en het blijkt dat ze het enige overlevende automerk zijn uit de DDR.

  8. Dat is weer een heftige fietstocht. Pff!

  9. @Bob: Het is zeker mooi fietsen. Maar toch vershilt het niet zo met grote delen van de Weser en de Fulda. En in mijn optiek is zo ongeveer alles beter dan de Rijn. Door het Rijndal wordt echt teveel verkeer gepropt. De Werravallei heeft daar veel minder last van, net als stukken van de Lahn die ook heel mooi zijn.
    Ik heb ook even gegoogled. Volgens mij was het een Barkas B1000, zie een toegevoegde link in het bericht. Hij zag er heel nieuw (glimmend donker grijs/blauw) uit, maar wel erg traditioneel. Op een andere site zag ik dat de afstand tussen de wielen 145 cm is. Dat viel me dan ook erg op. In NL zijn bijna geen personenauto’s meer te vinden die zo smal zijn, laat staan een vrachtwagentje.

  10. @Thyme: Die rivier maakte zoveel slingers, dat ik er regelmatig in de richtingen, noord, zuid en oost heb gefietst. Op de foto wijst mijn fiets richting oost.

  11. @Aline en Marcel: Het heftige zat vooral in het stukje wandelen door de stad. :-)
    En nu ik er thuis wat beter om denk, gaat het alweer een stuk beter met m’n enkel.

  12. Sjonge jonge de eeste plaats. Dat geeft de burgerres moed.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s