Okt-27: 0659 Gotha

Ook deze ochtend (donderdag 18 september) begon met zo’n graad of 8 behoorlijk fris. Maar het was lekker zonnig en droog, en dan wil ik graag fietsen. Eigenlijk moest ik eerst maar eens kijken of dat ging, want na die verzwikking was lopen niet bepaald een succes. In het hotel deed ik de grote brede trap naar beneden maar dubbel. Dus beide voeten hebben op elke tree gestaan. Maar goed het fietsen viel me mee.

Ik zocht weer de Werratalradwanderweg op, die ook hier weer prachtig was. Bij Wanfried zag ik voor het eerst een schip in de Werra. Duidelijk een nepschip, dat bij een gesloten restaurant hoorde. In Eschwege en op nog een paar plaatsen heb ik wat sluisjes gezien, dus scheepvaart moet wel mogelijk zijn. Maar echt, in de 150km Werra heb ik niet eens een kano kunnen ontdekken.

Wanfried is ook een leuk stadje en ze hadden er openbare fietskluizen in het centrum. Werkt als een kofferkluis op het station en kost niets. Dus fiets er in sleutel er uit en later weer omgekeerd. Ik heb er geen gebruik van gemaakt. Ik kon me niet voorstellen dat in zo’n rustieke omgeving fietsendiefstal bestaat.

Treffurt was nog wat mooier. In het oude centrum lagen veel kasseien van de fietsonvriendelijkste soort. In deze omgeving trof ik veel fietstouristen. Inmiddels bedacht ik naar Eisenach te fietsen en sneedt nog maar eens een stuk Werra-geslinger af. Via Schnellmannshausen kwam ik in Creuzberg. Daar lag een zeer oude brug over de Werra die alleen door fietsers en voetgangers gebruikt mag worden. Het kappeleltje dat bij de brug hoort heb ik naast de foto gelaten, die stond me te zwaar in de steigers. Helaas stond hier geen enkel fietsbordje richting Eisenach, terwijl dat nog geen 10km verder moest zijn. In ging dus nog maar een stukje verder over de B7.

Die bleek zo rustig omdat er 5km verder een groot bouwproject gaande was. De tijdelijke omweg had hellingshoeken tot 20 graden, wat wel even doorbijten was. In Eisenach zelf hield ik me aan de fietswegwijzers naar het centrum. Dat was duidelijk geen visitekaartje. Ondanks het mooie weer (inmiddels zeer zonnig en een graad of 16) was de aanblik van lege huizen en dito fabrieken uiterst troosteloos, en de compleet versleten straten met veel autoverkeer maakten het er niet beter op.

Het centrum was dan ook een verademing. Keurige wandelstraten, mooie pleinen en alle gebouwen zagen er daar wel netjes uit. Dat zal vast te maken hebben met de JS Bachzoekers. Ik hoor daar qua (de best redelijke deuntjes) muziek niet bij, maar wel vanwege aangetrouwde familie met die naam. Over fietswegwijzers had ik hier niet te klagen, naar alle windstreken wees wel iets.

Ik koos ervoor om naar Gotha door te fietsen, die route ligt langs de spoorlijn en een klein riviertje. Meteen na het centrum begonnen de puinhopen weer. Ik kan me alleen een staalstad in de Ukraïne herinneren waar het zo beroerd was. Daarbij maakte ik me vooral zorgen om m’n banden, maar die hebben het overleefd. Na een kilometer of 3 hield Eisenach op en was het opeens prima. De fietsroute ging over een mooi landweggetje langs de heuvelrand. Dat ging goed tot Leina. Ik kreeg daar de indruk dat ik Gotha zou missen als ik de bordjes bleef volgen, dus nam ik vanaf daar nog een stukje L1027. Die weg was wat drukker, maar dat vond ik niet erg.

Deze grotere weg liep langs het spoor en ik had in de gaten dat ik zo ook niet in hartje Gotha zou komen. Op een bepaald moment zag ik links een groot stadspark en wat leuke torentjes. Er stond niet aangegeven dat fietsen verboden was en net als de lokaalbekenden fietste ik over wat parklaantjes een heuveltje op. Daar zag ik een groot slot met in het midden een open poort. Ik ben daar netjes gaan lopen met de fiets aan de hand over een groot binnenplein. Aan de andere kant kon ik ook door een poortje en stond ik zomaar in het centrum. En dat alles zonder TomTom.

Gotha is een stuk rustiger dan Eisenach, terwijl het zeker een apart centrum heeft. Wat ‘hotels’ betreft zag ik er maar 2 op de bordjes. Het hotel heb ik niet gezien, maar wel een pension. Dat bleek uiterst modern met een kamer of 12 en rustig gelegen in het centrum. Na een douchen en omkleden heb ik de langzaamaan stad bekeken. Echt doorlopen vond mijn enkel niet leuk. Eten heb ik gedaan bij een grote, maar eenvoudige Griek naast het zuurstokkleurige raadhuis.

Aanvulling Achteraf:

Ik begreep dat Gotha ook een citadel, een gefortificeerde stad was. Daar heb ik dus naar gezocht, maar is op de grond -op wat afgebogen straten na- niet echt te zien. Zoiets kan je dus veel beter op het internet bijelkaar zoeken. Hieronder een luchtfoto van ongeveer 1 jaar oud. Als je er op klik verschijnt een handgeplakte kaart van rond 1600.

(overzicht | vervolg)

Advertenties

Geplaatst op 2008-10-27, in Brugmatig, Zwerfmatig-8s en getagd als , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Waarom fiets je niet gewoon naar de plaatsen die ik opgeef…

  2. @Me!: Heel mal, maar in het begin zaten we duidelijker op ‘één lijn’. :-)

  3. De puinhopen van de voormalige DDR. He, wat mis ik ze toch!!
    Ik vond Gotha nogal saai en zeker niet de indrukwekkendste stad in Duitsland waar we tot nu toe geweest zijn (ter vergelijking, Bautzen, Leipzig en Wittenberg zijn een stuk interessanter).
    Ligt er misschien ook aan dat we in december waren. Toen was het nogal koud.

  4. @Hette: Echt heel apart is het er (in mijn ogen) ook niet, wat dat betreft vind ik het qua totaal wel vergelijkbaar met Lutherstadt Wittenberg. Wat mij vooral opviel was dat het wat authentieker was dan Eisenach. Dat kwam me te kitzerig over. Rond Gotha was het ook een stuk netter/begaanbaarder, daar is het belastinggeld wat gelijkmatiger verdeeld. :-)
    En een indruk heeft idd veel te maken met het weer. In dit geval was het weer prima, net als in Eisenach. In Wittenberg had ik 4 jaar eerder nog veel zonniger weer en was het er mutjevol met fietstouristen die daar langs de Elbe gaan.

  5. Ik ben dus helemaal geen Heimatganger, maar ik ben er wel eens geweest op werk excursie en vond het toen wel allemaal heel bijzonder. Jouw fietsverslagen kleuren dat vluchtige beeld dat ik toen kreeg nog een beetje meer in. Maar dat vind ik wel van die fietsverslagen – het staat allemaal zo in het teken van het vervoermiddel.. “stuurstokkleurige raadhuis” … (flauw :-P haha sorry)
    Puinhopen heb ik eigenlijk alleen in Griekenland gezien. Behalve de beroemde, Sparta e.d. (waar geen hond te zien was) ook in het voorbijgaan in Athene. Maar daar reden we heel snel langs met een gehuurde auto, heb ik niet zo veel van meegemaakt.
    Zelf was ik op fietsvakantie vooral in Zuid Europa en daar zie je ondanks dat de mensen het gemiddeld veel minder rijk hebben dan hier in het Noorden toch meer vuilnisbelten dan ruïnes. Onze banden sleten zo hard dat mijn fietsmaatje die vuilnisbelten afstroopte op zoek naar oude banden, waarmee hij die van onze fietskarren weer oplapte (had ik al Sparta gezegd?) (oja).

  6. @Thyme: Die stuurstok heb ik maar aangepast. Zo af en toe heb ik nog een beetje last van wat dyslexie. Ik had het woord ‘betroft’ al wat eeder aangepast.
    Het voordeel is dat ik alleen fiets, want anders staat er ook nog veel gezeur tussendoor van hoe anderen in zo’n fietsgroepje ‘presteren’. Onderweg spreek ik ook geregeld mensen zoals in Eisenach een stel motorrijders op een terras. Hartstikke vermakelijk, maar ik vind het erg lastig om dat goed te beschrijven zonder allerlei uitleg. Dus schrap ik dat of begin er ik maar niet eens aan.
    Naast fietservaringen heb ik ook voor het werk veel en lang in het buitenland gezeten. Dus o.a. in de Ukraïne. Maar na een tijdje kloppen die inzichten niet meer. Zo’n land of stad verandert natuurlijk ook.
    Het zuidelijkste waar ik gefietst heb was van Chiasso naar Athene en van Alkmaar naar Lissabon. Griekenland, het gebied rond Lissabon en Zuid-Italië vond ik zeker geen succes. Ik blijf tegenwoordig dus liever ten Noorden van de lijn Burgos-Rome. Overigens hoef ik ook niet zo nodig naar Noorwegen of Zweden. Da’s me veel te leeg.

  7. @Hette: Ik heb nog een aanvulling geplaatst, die een beetje aangeeft waarom ik stadjes als Gotha best aardig vind. Ik vind het ook mooi dat er een groot park tegen het centrum ligt. Bij veel steden mist zoiets.

  8. Had je het niet kunnen laten staan? Ik vond het wel een leuke verspreking.
    Ik heb nooit alleen gefietst, dat zou me denk ik te zwaar zijn geweest. En ik moet denk ik even rechtzetten dat ik in Griekenland ook niet met de fiets was. Het zuidelijkste was de Cevennen, de zuidelijke kant van de Spaanse grens, dat valt dus nogal mee. We waren met zijn vieren: twee mensen en twee honden.. het was wel vrij Spartaans, vond ik en hoewel ik dat vier jaar achtereen heb gedaan heb ik er niet direct heimwee naar. Ik betrap me wel op het lezen van boeken van fietsers als Frank van Rijn en nu dus jouw blog.
    Ik denk dat je iets mist als je jezelf Scandinavie ontzegt.
    Bij ons was het fietsen een noodzaak vanwege gebrek aan rijbewijs en het feit dat er met twee honden in het gezelschap moielijk te liften valt. Daarom was Frankrijk als vakantieland ook een soort noodzaak, anders was het wel Noorwegen of Zweden geworden, ik heb hele goede herinneringen aan vakanties daar met mijn ouders. Maar dat was moeilijk met die honden die hadden dan niet mee gekund.

  9. In Gotha ben je al aardig hier in de buurt. Sag bloß dat je ook in Erfurt geweest bent.
    Die kasseien of Kopfsteinplaster zoals ze hier zeggen is inderdaad een euvel. Ik heb mijn (gewone) fiets erop aangepast zodat ik er behoorlijk op kan rijden, ik moer er namelijk iedere dag overheen: verende voorvork en zadelstang, maar wat het beste geholpen heeft waren dikkere banden (Schwalbe Balloon, 5″). Die Schwalbe’s heb je toch wel nodig hier in de stad waar je om de haverklap door weggesmeten gebroken bierflessen rijdt; die gaan namelijk niet lek: super-uitvinding!

  10. Wat een mooie tocht, Xiwel. Staat jouw fiets daar zo eenzaam midden op dat grote plein. Wat was er eigenlijk in dat gebouw, Xiwel?

  11. @Thyme: Ik heb wel in Zweden gefietst, Tussen Helsingor en Oslo. En dat was de reden dat ik geen zin heb in hun binnenland. Mij ligt alles teveel uit elkaar. Als ik nog eens die kant opfiets, dan volg in de kustlijn Malmö-Stockholm en steek ik over naar Helsinki en/of Tallinn. Ik ben ook wel eens door Schotland tot de Orkneys gefietst. Ook daar is het bar leeg en neemt het aantal winkels en landweggetjes enorm af. In zo’n geval zou ik met tent en proviant op pad moeten en daar ben ik te lui voor. :-)

  12. @Bob: Ik mag niet teveel van mijn plannen onthullen, wantd daarmee verziek in mijn gokquiz. :-)
    5 inch is 126 mm, die passen niet eens tussen m’n (ongeveerde) voor en achtervork. Zelf heb ik een hybridefiets met hybridebanden. Die zijn 38mm breed en dat vind ik al heel wat. Er is ook een groot verschil in kasseien. Die kleintjes vind ik niet erg, maar die grote (en vooral als er veel te grote ruimtes tussen zitten) zijn stukken beroerder. Rond Eisenach was dat afgewisseld met gefragmenteerde betonplaten en opgelapt asfalt. Dat was niet veel beter, want dat is zonder enige wals gedaan.

  13. @Vedat: Het was een slot. Hou je muis op de landkaart hierboven en dan is het het vierkantje onderin. Dat grote binnenplein was behoorlijk verlaten. Een deel van dat slot is in gebruik, o.a. voor een museum.

  14. De verTROSsing van de Werra is helaas al begonnen, zo zie ik links van het nepschip. Ik hoopte altijd dat dat zich tot pittoreske Hollandse havenstadjes zou beperken, blijken ze inmiddels al tot het oosten van Duitsland te zijn doorgedrongen.

  15. @Harald: Da’s toeval hoor, hoofdzaak was dat eerste schip in de Werra. :-)

  16. Wij hadden inderdaad tent en pindakaas voor minstens een week. We bakten soms zelfs ons eigen brood. In Noord Spanje is het een keer voorgekomen dat we drie dagen achterelkaar geen bakker tegenkwamen. Ik hou juist wel van niks en in de bergen kwamen we niet zo snel vooruit (met al die proviand) dus reden we soms geen 40 km op een dag en kwamen we dagenlang alleen in gehuchtjes waar hooguit een postkantoor annex annex slager was en je het brood vantevoren moest bestellen zodat we er vaak naast grepen.

  17. Het zuidelijkste waar ik gefietst heb was van Chiasso naar Athene en van Alkmaar naar Lissabon. Griekenland, het gebied rond Lissabon en Zuid-Italië vond ik zeker geen succes.
    Waarom niet Xiwel? was er daar teveel misdaad of een andere reden?

  18. @Margriet: In Griekenland en Zuid-Italië had ik behoorlijk last van verwilderde zwerfhonden. Die zijn weggelopen (of gedumpd) en vormen zelf roedels. Ze hangen rond de kleinere wegen en zien mij als een vijand. In Zuid-Italië was het daarbij echt mafia. Op mijn manier ga ik niet direct naar een touristische plek (waar het wel goed zal zijn) maar ik kom ook door de ‘normale’ delen waar de straten aan puin liggen. De bewoners vroegen zich af hoe ik daar durfde te fietsen. (Ik later ook. :-)
    Het malle is dat ook ook dwars door Baskenland gefietst ben en me daar beter op mm’n gemak voelde dan tussen Salerno en Napels.
    Bij Lissabon was het anders. Daar wonen gewoon teveel mensen. Eigenlijk woont heel portugal rond de Taagdelta. Dus teveel verkeer (een-en-al verkeerslicht) en daarbij kwam dat de zon er te sterk was. Als ik dat had geweten, dan was ik richting Porto afgebogen, dat een stuk kleiner is.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s