Nov-01: De Beuker

.. slaat niet zozeer op een bouwvakker of apparaat dat hier op de foto doende is om m’n oude school in elkaar te beuken. Nee, dat gebeuk deed me vooral denken aan een oude leraar en zijn verhaal over het losliggende dak.

Hoe die leraar werkelijk heette weet ik me niet eens meer te herinneren, wij noemden hem steevast ‘De Beuker’. Deze gedronge leerkracht (hij had veel weg van Andy Dalziel) stootte regelmatig met zijn volle vuist tegen een schouder van een leerling, om die op die manier even gedag te zeggen. Dat gebeuk zou hem nu bergen boze ouders en veel schorsingen opgeleverd hebben. Toen niet, want je was een slappeling (tegenwoordig watje) als je door zijn vriendelijk bedoelde gebeuk omrolde en je ook maar het idee zou hebben om dit aan een ouder te vertellen.

De puinhoop hierboven links op de foto is de echte reden voor mijn terugblik. De Beuker gaf in dat lage linkergedeelte praktijkles in scheikunde en natuurkunde. Een van zijn verhalen was dat het platte dak boven zijn lokaal los lag. Dan kon de druk van een eventuele explosie weg. “En dan moet je niet dom gaan zitten kijken naar het dak dat omhoog gaat. Dat dak komt een keertje terug en dan kan je maar beter wegwezen.” Na dat riedeltje zong ie dan nog even op het ritme van de ambulance-sirene: ‘Is-ie-dood? Is-ie-dood?’

Dus eindelijk ligt zijn dak in puin. Hebben we dat ook gehad. Of ie zelf het hoekje om is weet ik niet. De kans is groot, of hij loopt als 85-jarige ergens achter een rollator andere bejaarden te stangen.

Hij mocht onze klas met electronica-nerds niet zo, tenminste dat liet ie maar al te duidelijk blijken. Zelf denk ik dat het wel meeviel en ik heb hem een keer op een glimlach betrapt, die niet voor ons bedoeld was. Dat had te maken met de nooddouche boven de klasdeur. Bij iedere klas vertelde hij, dat ze het niet hoefden te proberen om hem met die douche nat te krijgen. Dat was nog nooit geluk en zou ook ons niet gaan lukken.

Wat maanden later in de pauze moest een klasgenoot toch eens kijken wat er met die douche te bedenken was. Wat bleek, de hevel waar de aan- en uit-touwtjes aanzaten was los. Ja, dan krijg je zo ’n douche inderdaad niet aan de praat. Gelukkig had een andere leerling een tang bij zich en al snel kwam er flink water uit de douche. Dat piste op de vloer voor de deur en het hield niet meer op. Het dichtdraaien wilde niet meer lukken. De prullebak die ook in die hoek stond werd gebruikt om het water op te vangen. De pauze was voorbij en De Beuker zou weldra naar binnen komen. Dat werd opgelost door de hoofdkraan dicht te draaien. Die zat onder de wasbak net rechts van de deur.

Wij zaten weer netjes op onze plek. De Beuker loopt langs de wasbak en wil een bekertje water intappen. Dat lukte dus niet, die zat achter dezelfde hoofdkraan. Met een grote glimlach zakte hij door zijn kniën en mompelde nog wat van ‘ha ha we hebben de de grapjurkjes de hoofdkraan dichtgedraaid’. Hij draait die hoofdkraan open en stond toen opeens zwaar onder de douche. Onbedoeld hadden we iets geflikt wat andere klassen nooit gelukt was.

Geplaatst op 2008-11-01, in Alkmaar en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Ik vond het op een scholengemeenschap waar mijn MEAO deel van uitmaakte af en toe ronduit jammer dat ik geen scheikunde had. Daar hadden ze namelijk ook een scheikundeleraar die er wat aparte ideeën en gewoontes op nahield. Zoals proberen een nieuw brandblusmiddel te fabriceren uit de meest onwaarschijnlijke mengsels. Af en toe ging dat behoorlijk mis, die mislukkingen hebben heel wat prullenbakken gekost. Zijn idee om eens te demonstreren wat er gebeurde als je een trafo achterstevoren aansloot was ook zeer geslaagd (hoewel het PEB daar duidelijk anders over dacht).

  2. Volgens mij waren die scheikundeleraren overal hetzelfde. Die van ons maakte buskruit in de klas en bij het ter ontploffing brengen buiten sneuvelde enkele ramen van het schoolgebouw.

  3. Nou dan heb ik altijd maar brave scheikundelerearen gehad. (Nee ik zat niet op een meisjesschool hoor.) De materiaalkundeleraar was wel pittig maar veel wilder dan krijtjes tegen het schoolbord gooien om aan te tonen dat krijt bros was is het nooit geworden.

  4. @FrMeTh: Die Beuker had wel mooie verhalen en ik heb wel begrepen dat ie zich wel eens liet verleiden tot ‘de leukere’ proeven, maar in mijn bijzijn is er nooit is aparts gebeurd. We hadden hem ook maar weinig, 1 of 2 uur per week, aangezien de theorielessen op dat gebied door anderen werden gegeven in dat hoge gebouw rechts.
    Na de Mavo vond ik het niveau op deze school qua natuur- en scheikunde zeer matig, wiskunde was helemaal prut. Gelukkig hadden ze wel 2 zeer goede leerkrachten electronica (digitaal en analoog), anders zou ik er echt voor nop rondgelopen hebben.

  5. Wij hadden juist een nerd van een scheikundeleraar, wiens grootste wapenfeit het laten ontploffen van een pak koffie door het in een vacuum te leggen. Nou nou…gauw laten vallen dat flauwekulvak.

  6. Maar hoe reageerde de Beuker op die onverwachte douche? Het zou hem sieren als hij dat wel kon waarderen…

  7. @Christiaan: Ik schreef in het begin van dat stukje dat ik hem 1x kon betrappen op een glimlach die niet voor ons bedoeld was. (Eerst had ik dat ook aan het eind staan, maar die dubbeling heb ik later geschrapt.) Dwz hij zei er niets van, maar volgens mij had ie diep in zijn hart een soort van waardering onder het motto die jongens kunnen toch wel iets. Je moet dan ook bedenken dat hij nooit geweten heeft dat dit per ongeluk zo liep. De kans is groot dat hij dacht dat het echt doordacht was. :-)

  8. Mijn huidige werkgever heeft mijn mavo omver gebeukt om zo plaats te maken voor het nieuwe Museum want het huidige kan nog niet 1/3 van de collectie laten zien…

  9. @Aline: Dan weet ik eindelijk met zekerheid wie je werkgever is. :-)

  10. HOL! (H-ard-O-p L-achen)
    Dan hebben wij maar een saaie schooltijd gehad. Bij ons zou niemand op het idee komen een leraar onder de douche te zetten.
    Ik kan me voorstellen dat de hele klas dubbel heeft gelegen.

  11. @Bob: Later wel, maar zeker niet op het moment dat De Beuker er bij was. Wij wisten op dat moment ‘echt van nix’ en we waren bang dat ie zwaar zou uitvallen. Wat ie vaker deed en nu dus juist niet.

  12. Xiwel, ik zit me rot te lachen. Ik zie het helemaal voor me. durfden jullie trouwens wel te lachen?

  13. @Vedat: Het antwoord stond al boven je reaxi. Volgens mij is er in zijn bijzijn niet gelachen. Later wel. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

