Nov-10: Scoot- of Brommobiel?

Onlangs werd er in het nieuws gemeld dat er meer regels moeten komen voor scootmobielen. Volgens mij zijn er voldoende regels, maar weten politici en veel anderen niet eens het verschil tussen een scootmobiel en een brommobiel. Dus eerst maar een klein overzichtje:

Scootmobiel Standaard

Deze komt het meeste voor en wordt via gemeentes toebedeeld aan oudere mensen en/of gehandicapten. Hij is voorzien van een bromfietskenteken en heeft verlichting en reflectors. Op de weg of het fietspad mogen/kunnen ze maximaal 18km per uur, in voetgangersgebieden en in winkels mogen ze 6km/h. Voor dat laatste is een zogenaamde slakschakelaar, die begrenst de snelheid en zorgt ervoor dat ie binnen de winkel hanteerbaar is. De afmeting is ook zodanig dat ie langs de meeste kassa’s kan net als een rolstoel of kinderwegen.

Door de grotere achterwielen is ie ook goed te gebruiken in een dorp en zelfs tussen de dorpen. De regels komen overeen met die van een fiets. Als er gefietst mag worden, dan mag daar ook een scootmobiel (ook bekend onder de naam ‘booster’) rijden. Dus gewoon op het fietspad, de fietsstrook of de openbare weg. En licht aan als het donker is. Ze mogen net als de fiets ook in natuurgebieden als de duinen, omdat ze electrisch aangedreven zijn. Er geldt geen helmplicht of gordelplicht.

Veel conflicten zijn er niet. Ze zijn niet breed en gaan even snel als de gemiddelde fietser. Het echte conflict zit in de voetgangersstraten, bijvoorbeeld in een winkelcentrum of in een binnenstad. Als op zo’n straat niet gefietst mag worden, dan mag een scootmobiel niet sneller dan 6km/h wandelsnelheid. Vaak gebeurt dat niet omdat de ruimte een hogere snelheid uitlokt.</p?

Scootmobiel Opvouwbaar

Daar geldt hetzelfde voor als de standaard-uitvoering. Toch kent deze soort meer problemen. Ze zijn opvouwbaar omdat ze dan beter in een auto meegenomen kunnen worden. Tegelijkertijd is het een zwakkere en lichtere uitvoering met veel kleinere wieltjes. Dat laatste zorgt ervoor dat ze prima in een bejaardenhuis, winkel of nieuw winkelcentrum kunnen rijden. Rijden in een oude binnenstad of dorpsstraat met verzakte putten is al een stuk lastiger. Er bestaat meer kans op omrollen en dat geldt zeker voor natuurgebieden.

Brommobiel 25km/h
Deze is vooral bekend als het ‘invalidenwagentje’. Door de breedte van 115cm past er 1 dikke persoon of 2 dunnen voorin. Een brommobiel heeft een brommermotortje, dus een verbrandingsmotor. Hij mag dan ook niet in winkels of in natuurgebieden als de duinen. Hij is te vergelijken met de snorfiets en ze hebben net als de scootmobiel een klein geel verzekeringskenteken nodig. Of ze op een voetgangersstraat in een winkelcentrum mogen is me niet duidelijk. Dwz ik zie het hier niet in de stad en waarschijnlijk mag het niet. Als het wel mag, dan zal zo’n voortuig ook de loopsnelheid van 6km/h moeten aanhouden. Ook hier geldt geen helm- en gordelplicht.

Een groter probleem is dat deze dingen op fietsstroken en fietspaden moeten. Veel fietspaden langs provinciale wegen zijn hier te smal voor. En dat geeft veel overlast voor fietsers. Ook qau parkeren is hier een probleem. Ze zijn te klein voor een gewoon parkeervak en op het trottoir staan ze net als een motorfiets met zijspan behoorlijk in de weg. Vaak hebben de bestuurders een invalidekaart en dat houdt in Alkmaar in dat zij op de gratis invalideparkeerplaatsen kunnen staan. Toch zie ik dat niet gebeuren, meestal staan ze gewoon op een ribbelpad voor blinden.

Brommobiel 45km/h

Deze verschilt met een breedte van 145cm niet veel van een kleine personenauto als een Smart. Ook deze heeft een bromfietsmotor. Net als een gewone brommer of bromscooter is er een groter geel kenteken nodig en moet de bestuurder een bromfietscertificaat hebben. Dit bromautootje mag zeker niet op voetgangersstraten komen of in natuurgebieden die gesloten zijn voor bromfietsen. Het is echt niet zo dat deze door invaliden gebruikt worden, maar meer voor mensen die moeite hebben om een autorijbewijs te halen. Dat geeft ook meteen het probleem van deze dingen aan. Een deel van de bestuurders is niet geschikt om deel te nemen aan het verkeer op bijvoorbeeld provinciale wegen.

Toch mogen en moeten ze op een deel van de N-wegen rijden. Ze vallen binnen de regels die voor trekkers gelden met het verschil dat zij 45km/h mogen en trekkers maar 25km/h. N-wegen die verboden zijn voor trekkers zijn dus ook verboden voor deze voertuigen. Dit houdt in dat zij daar gebruik moeten maken van een parallelweg. Meestal is dit een opgeofferd fietspad en hebben fietsers last van deze wagens die toch nog vrij snel mogen. Parallelwegen zijn niet bedacht als doorgaande weg en het is dan ook lastig om met dit voertuig grotere afstanden af te leggen zonder een hele goede Tom-Tom. Ook zij hoeven geen helm op, maar het is wel de bedoeling dat zij de meegeleverde gordels gebruiken.

Als er al verkeersregelproblemen zijn, dan is het wat mij betreft met deze 45km-soort. Op een N-weg is het niets, want dan gaan ze te langzaam en op een parallelweg gaan ze te snel. Gevolg is ook dat ze veel door dorpen en over landwegen rijden. Daar gebeuren de meeste ongelukken omdat er meer kruisingen met zijstraten zijn, en meer fiets- en voetgangersverkeer is. En kombineer dat met een mindere rijvaardigheid omdat zij het autorijbewijs niet kunnen halen. Dus hier ag zeker iets op bedacht worden.

Overige troep

De wildgroei aan brommobielen zorgt er ook voor dat de Tuk-Tuk steeds vaker in de Nederlandse binnensteden te zien is. Dit is ook een soort brommobiel of auto. Sommigen passen qua breedte tussen de paaltjes door, die de voertuigen breder dan 125cm tegen moeten houden. Verder zijn er nog de trikes en quads. Eigenlijk zijn dit meer crossmotors en vaak is er een autorijbewijs nodig en een helm. Ze mogen dan ook niet altijd op het brom/fietspad. Verder bestaat er een scooter met zijwieltjes. Die kan ook door invaliden gebruikt worden. In tegenstelling tot de scootmobiel heeft deze een verbrandingsmotor en gelden er meestal de brommerregels. Een andere is de Segway, wat een scootmobiel zonder voorwiel is. Volgens mij mogen die ook op de stoep en in de winkels maar dan wel in slakkenstand, dus maximal 6km/h. In dat geval is de lol van de Segway af en wil niemand hem meer hebben.

Instructies

Bij al dit soort voertuigjes horen instructies. Vaak is dat zeer nodig omdat het oudere mensen betreft met minder ervaring in het verkeer. Toch mankeert het hier vaak aan. Zo heeft mijn vader ook een instructie gekregen bij zijn standaard scootmobiel. Hij kon de jonge (goedwillende) knul moeilijk volgen. Het beste was daatbij het testritje op de stoep. Later kwam ik erachter dat mijn vader heel veel niet meegekregen had. Hij klaagde over de trage snelheid en dat het daardoor zolang duurde om naar zijn zus aan de andere kant van het dorp te rijden. Toen bleek dat ie alles in standje-slak deed. Hij wist niet waar die schakelaar voor diende. Ik heb dus wat meer tijd genomen en daarna ging het goed.

Een kennis, die moeite had met het behalen van een rijbewijs, kreeg mot met de lokale politie. Die beweerde dat ie niet met z’n 45km-autootje op de 70km-weg door zijn wijk mocht. Volgens de agent moest hij moest gebruikmaken van het fietspad. Dat ging niet, want die was uitgevoerd met paaltjes om auto’s te weren. Ik heb dat uitgezocht en hij mag wel over een deel van die 70km-weg rijden, het deel waar geen trekkerverbod geldt. Dat is maar goed ook, anders kan hij zijn wijk niet uitkomen met dat ding. Het geeft wel aan dat een deel van de garagemedewerkers en politie nodig bijgeschoold moeten worden.

Advertenties

Geplaatst op 2008-11-10, in Overmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 23 reacties.

  1. Met dank voor een grondig overzicht.
    Mijn zus rijdt met een scootmobiel, nu weet ik eindelijk hoe dat ding officieel heet.
    Die brommobielen geven inderdaad de meeste problemen. Hier is het zo dat er geen parallelwegen zijn en fietspaden naast de weg zijn zeer zeldzaam. De brommobielen rijden dus op de provinciale weg en veroorzaken daar zonder uitzondering file. Ik vind het eerlijk gezegd ondingen die afgeschaft mogen worden. De enige acceptabele toepassing vind in de stad, daar houden ze het verkeer niet op, maar dan wel met de verplichting van een rijbewijs.

  2. Scootmobielen dekken een behoefte, daar heb ik ook geen problemen mee. De rest moeten ze afschaffen…

  3. Ik vind die scootmobiels (boosters) af en toe asociaal hard door winkelcentra rijden. Daar kan de booster niets aan doen, maar de bestuurder wel.
    In een Alkmaarse supermarkt zag ik dat je een (hopelijk langzamer) exemplaar kunt huren na inworp van een munt. In Amerikaanse supermarkten was ik dat al eerder tegen gekomen.

  4. @Henk A: Ik vind dat de berijders daar zeker op aangesproken mogen worden. Als het een voetgangersgebied is, dan horen ze niet harder te gaan dan 6km/h. Vandaag heb ik boodschappen gehaald in WC De Hoef. Toen had ik net het bovenstaande gelogd en bedacht ik er speciaal op te letten. De totale score was 2 geparkeerde brommobielen (25- en 45-type) en 1 rijdende scootbobiel. Die laatste wandelde ik voorbij in het Fritz Conijntunneltje. In het winkelcentrum zelf zag ik er helaas niet een. Maar volgens mij rijden ze daar te hard. Vreemd is dat niet, er wordt ook flink gefietst op die voetgangerstraat.

  5. Zo dit is een heel leerzaam log… wist lang niet alles… sterker wist alle verschillen ook niet… ;)

  6. Interessant overzicht, Xiwel. Ik kende de verschillen ook niet precies, laat staan de bijbehorende regels. Die zijn er dus wel, zoals je zegt, maar om ze uit te leggen heb je zoveel woorden nodig, dat daarmee wel duidelijk wordt hoe ingewikkeld het allemaal is. Ik kan me de roep om heldere regels dus wel voorstellen, al weet ik niet zo 1,2,3 hoe het dan wel zou moeten.

  7. @Christiaan en Aline: Het is dat ik er mee te maken heb gehad op verschillende manieren. Zelf denk ik dat de regels voor scootmobielen wel kloppen. Het probleem is dat zo’n apparaat zowel op trottoirs/winkels/huis als op de openbare weg gebruikt moet worden. Volgens mij is dat goed opgelost. Alleen het overbrengen van de regels naar de gebruikers gebeurt niet goedgenoeg en de politie of stadswachten mogen best deze mensen op hun plichten wijzen.
    Dat probleem met de brommobielen steekt anders in elkaar. Rond die 45km-voertuigen moet iets anders bedacht worden en dat is pas echt lastig want ook daarvan zijn er al heel veel in omloop.

  8. maar ze jagen soms zo asociaal hard met die dingen door de binnenstad…

  9. Dan moet je hier eens gaan winkelen in winkelcentrum de Mare. Alle pubers die er fietsen krijgen een bon maar ondertussen vliegen de scootmobielen met een rotvaart voorbij.
    Schandalig, loopgebied is loopgebied dus pas je aan aan die snelheid.

  10. @Huub en Kaat: Vooral De Mare lijkt me een scheurstraat. Diezelfde scootmobielers rijden waarschijnlijk wel netjes in de winkels. In dat geval zou de politie of stadswachten beter moeten optreden. Helaas denk ik dat een groot deel van hen ook nog nooit op een scootmobiel gezeten heeft of de gebruiksaanwijzing en de mogelijkheden heeft gelezen. Daarbij vinden ze het lastig om oudere mensen op hun gedrag aan te spreken. Want ook de oudere fietsers in zo’n winkelcentrum laten ze meer met rust dan de jongere. Pure leeftijdsdiscriminatie! :-)
    Het vervelende met dergelijke ruime voetgangersgebieden is dat het niet erg is dat er harder gereden wordt als er geen kip te bekennen is. Als dat toegelaten wordt, dan veruimen de snelrijders hun visi op ‘geen kip te bekennen’. En na een tijdje rijden ze er zelfs in de winkelspits heel hard.
    Het lijkt me nuu helemaal mooi met al die bruggetjes in De Mare.

  11. Jouw log maakt duidelijk dat er veel verschillen zijn en dat de meeste mensen die verschillen echt niet kennen en ook niet weten welke regels zijn van toepassing zijn.

  12. @Marcel: Klopt. Het is te hopen dat de bestuurders, politie en stadswachten dit soort dingen weten. Als niet-gebruiker hoef ik het niet te weten. Net zo min als dat ik iets van auto- of rolstoelregels weet. Die dingen gebruik ik ook niet. Als je de link naar het originele PvdA-stuk volgt, dan blijkt dat zij ook het verschil niet weten en denken dat een scootmobiel zelfs 40 kan rijden. Ze halen echt niet sneller dan 18, dat is zo ingesteld. Het geeft wel aan dat zij zich beter hadden moeten informeren bij gebruikers en leveranciers. Zo moeilijk lijkt me dat niet.
    Naar der leeftijdsgroep valt ook het aantal gewonden en doden erg mee met o.a. 5 doden op 150000 gebruikers. Onder de fietsers komen er 200 mensen per jaar om. De helft daarvan is boven de 58. Als je gaat kijken naar de groep rond 70, dan is een scootmobielkilometer niets gevaarlijker dan een fietskilometer.

  13. Zelf maak ik gebruik van een ‘gewone’, met de hand voortbewogen, rolstoel. Ik heb 37 jaar gereden in een aangepaste auto, maar dat gaat door omstandigheden niet meer.
    De suggestie om een scootmobiel te gebruiken heb ik voorlopig, zolang mijn conditie dat toelaat, van de hand gewezen.
    Een scootmobiel vind ik eigenlijk een onding. Maar dat ligt meestal, het is hier al meerdere keren gezegd, aan de gebruik(st)er. Hij/zij zou zich af en toe wel wat socialer kunnen tonen naar mede’weggebruikers’.
    Een mooie taak voor de politie om ook hun rijgedrag in de gaten te houden en, indien nodig, desnoods een bekeuring uit te schrijven. Zij zijn immers ook gewone verkeersdeelnemers.

  14. @Harry: Een mooie aanvulling. Ik vraag ne daarbij af of je ook instructies gehad hebt over bewustrolstoel gebruilk. ‘Achteruit de stoep op’ is redelijk bekend. Zo zullen er wel meer weetjes zijn. Toch xi ik nog veel mensen met rolstoelen klunzen ingeval deze geduwd worden.
    Ik kan me ook voorstellen dat de sportrolstoelers zonder veel moeite 18km/h halen. Maar doen zijn dat ook op een voetgangersstraat of in een drukke winkel? Ik denk van niet, dwz ik heb het nog niet meegemaakt. En ik xi er wel redelijk wat in de binnenstad. Krijgen rolstoelgebruikers bijvoorbeeld een setje met instructies bij hun rolstoel?

  15. @Xiwel: er is wel een mogelijkheid om rolstoelinstructie te krijgen, maar daar heb ik nooit gebruik van gemaakt. Ik ben, wat dat betreft, een autodidact. Ik weet bijv. dat de juiste bandenspanning belangrijk is, want dan loopt de rolstoel het lichtst. Bij te zachte banden heb je veel weerstand en duw je je het leplazerus.
    Maar ik ben wel door schade en schande wijs geworden. Ik heb ook wel eens sterren liggen kijken omdat de rolstoel achterover sloeg bij het oprijden van een helling (verkeerde gewichtsverdeling). Maar alles leert en went.

  16. Ik vind persoonlijk het allergrootste probleem met de brommobiels dat iemand die een bromfiets mag berijden er ook mee mag rijden. Gevolg: 16-jarigen die die dingen ook nog eens lekker opvoeren en gaan scheuren. Het schijnt zelfs zo te zijn dat bij elitaire scholen waar pa toch wel genoeg geld heeft alle 16-jarigen met een brommobiel naar school komen, en dat dat ondertussen voor grote parkeer- en verkeersproblemen zorgt.
    Je hebt gelijk dat de meeste bestuurders van brommobiels mensen zijn die om de een of andere reden niet in een auto mogen rijden. Vaak zijn het ook bejaarden die 45 km nog te hard vinden gaan. Gelukkig hebben wij die wagentjes hier niet, die zouden hier de bergpas niet omhoog kunnen….

  17. @Natascha; In Duitsland heb ik geen brommobielen gezien, wel scootmobielen en dan vooral de gammele soort voor in huis.
    Het lijkt er op dat de regels en gebruiken wat dat betreft erg per EU-land verschillen.
    Met dat opvoeren valt het hier mee. Ik weet daar niet van. Het zijn ook vooral instabiele vrouwen van een jaar of 40 die in de brommobielen rijden naast een berg oudere mensen.
    Toevallig was ik op een grote school om fietsenstallingen te inspecteren. Het aantal auto’s viel me erg mee en het viel me niet op dat er veel brommobielen tussen stonden. Dus hier kan dat elitairegedoe wel eens meevallen. :-)

  18. scootmobiels net zo hard als de gemiddelde fietser, dacht het niet die van mij gaat 15 en opa’s van 80 halen me nog fietsend in.

  19. @Niek: Hangt een beetje van het type af. Die rode linksboven gaan meestal 18km/h wat de snelheid is van een gemiddelde fietser. Zelf fiets ik wat harder en die opa’s met elektrische trapondersteuning tegenwoordig ook. :-)
    Die rechtsboven gaan meestal 12km/h en dat is maar goed ook anders stuiter je er van af.

  20. ik heb er dus zoon eentje zoals die links boven ^^ 18 zou een stuk beter voelen, als 23 jarig iemand die zelf ooit flink kon door fietsen als nog wat traag maar 3 km kan een hoop schelen voor het gevoel

  21. @Niek: Ze zijn op een hogere snelheid af te stellen. Vraag dat bij het bedrijf waar hij in onderhoud is. Sneller als 18 worden ze niet gezet, want daar zijn die dingen niet op berekend.
    Kan het zijn dat je niet de eerste eigenaar bent en dat ie voor de vorige rijder uit veiligheidsredenen wat lager afgesteld is? Ik ken het afstelbeleid niet zo, maar denk dat ze langzamer gezet worden als de berijder een verminderd reactievremogen heeft. Dan denk ik aan een hogere leeftijd of na een herseninfarct.
    De accu haalt ook een mindere afstand met een hogere snelheid. Dat zal ook samenhangen met het gewicht van de berijder.

  22. Wat jammer dat u in dit overigens goede stukje de term: OVERIGE TROEP gebruikt, alsof al deze vervoersmiddelen TROEP zouden zijn??????????? U doet zo wel heel erg denigrerend over vervoersmiddelen die grote klasse mensen Mobiel houden!!!!!!

  23. Sorry Johan, maar trikes, quads, tuktuks en segways schaar ik onder troep en zouden wat mij betreft niet op de openbare weg (laat staan het fietspad en de voetpaden) toegstaan moeten worden. Die scooter met zijwieltjes is een twijfelgeval, maar ook daar zijn betere alternatieven voor.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s