Nov-15: 1170 Scharnebeck

De laatste dagen had ik getwijfeld of ik niet meer richting noorden moest gaan zoals naar Schwerin. Het weer zorgde er voor dat ik voor zeker koos en de Elbe bleef volgen, waar regelmatiger een pension of dergelijk te vinden zou zijn. Bij Lauenburg wilde ik hooguit nog maar Geesthacht en dan afbuigen bijvoorbeeld richting Lübeck om zo in een grote boog om Hamburg te fietsen. Want Hamburg trekt me niet. Teveel haven, industrie, grote wegen en buitenwijken.

In Lauenburg zag ik wat rondvaartboten liggen. Ik overwoog om zoiets te nemen als het slecht weer zou zijn. In dat geval was het wel iets om met zo’n boot naar hartje Hamburg te varen. In het halletje van het pension lagen wat foldertjes. Daaruit bleek dat die rondvaartboten een heel andere kant op gingen. Ze gingen niet met de Elbe stroomaf- of stroomopwaarts, maar ze gingen naar het zuiden een stuk kanaal naar Wolfsburg op en neer.

En dan bedoel ik letterlijk op en neer met de het ‘Hebewerk Scharnebeck’. Ik snapte dat het hier om een scheepslift ging en die lag maar een kilometer of 25 ten zuiden van Lauenburg, vlakbij Lüneburg. En daar ik iets met techniek en scheepvaart heb wilde ik dit niet missen. Ik heb niet voor niets 13 jaar terug een vergelijkbaar ding bij Strépy tussen Charleroi en Mons opgezocht.

Helaas was dat gevaarte toen nog niet klaar en viel er weinig te bekijken. Later had ik meer geluk in de Vogezen. En nu dus hier in Scharnebeck. Deze schijnt al 34 jaar in gebruik te zijn en overbrugt ‘maar’ 38 meter (die in België ruim 70 meter). Dat mocht de pret niet drukken. Met prima weer fietste ik er in een dik uurtje naartoe. Ik had geluk met de keuze van de landweggetjes en fietste het laatste stuk over de dijk langs het kanaal.

En daar zag ik dit ding steeds dichterbij komen. Er kwam net een schip uit en niet veel later ging in diezelde bak een volgende omhoog. Het is een dubbele lift. Alleen de oostelijke bak was in gebruik en de westelijke bleef beneden liggen. Het ging vrij vlot. Toen ik iets verder fietste om het stijgende schip van opzij te fotograferen was ie al vrijwel boven.

Er ging een weg met fietspad onderdoor en zo kon ik mooi zien dat de aansluiting maar een paar druppels lekte. Onder de bak door kijkend richting Lauenburg is goed te zien dat deze met 4 vijzels op en neer geschroefd wordt. Heel wat tegengewichten zorgen er voor dat de 4 electromotors maar 160kW elk hoeven te zijn. Zo’n bak water met schip weegt circa 5800 ton. (Meer info.)

Aan de andere kant was een trap naar het bovenkanaal. Vandaar had ik een mooi uitzicht op de weg die ik gefietst had. Ik heb er een heel tijdje rondgekeken. Dit bezoekje maakte de regenachtige dag van gisteren meer dan goed en het was nog maar een uur of 11.

(overzicht | vervolg)

Advertenties

Geplaatst op 2008-11-16, in Kunstmatig, Zwerfmatig-8s en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Wow, wat gaaf. Ik heb zoiets nog nooit gezien, wel van gehoord. Ik heb bij een bruggenbouwer gewerkt maar iets dergelijks nooit onderhanden gehad.

  2. @Thyme: Hier ligt de nieuwe scheepslift van Strépy, die is inmiddels een paar jaar in gebruik. Vlak om de hoek liggen daar 3 oude kleinere stalen scheepsliften uit 1890. Die werken hydraulisch ik had begrepen dat in de nieuwe van Strépy ook met hydrauliek gewerkt wordt maar zeker weten doe ik dat niet. De reden voor dit soort dingen is dat een sluis maar een beperkte hoogte kan overbruggen, anders wordt de zijwaardse druk in de sluis te groot. Het Hellendvlak van Ronqueires is een stuk bekender. Die ligt tussen Mons en Brussel en overbrugt ook 70 meter maar doet dat over een baan van 500 meter. Van die dingen heb ik wel foto’s maar die heb ik nog nooit ingescanned. Er is wel veel (en vooral Frans) spul over te vinden.
    Veel van dit soort contrapties zijn er niet. Die van Scharnebeck was me tot in Lauenburg volledig onbekend. Als ik er niet geslapen had, dan was dat waarschijnlijk zo gebleven.

  3. Het ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Dat is eens iets anders dan een sluis…

  4. Sluizen vind ik altijd al fascinerend, dus dit zal ik ook wel heel mooi vinden als ik het life zou zien.

  5. Een scheepslift, wat mooi, Xiwel. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Ik vind sluizen al indrukwekkend, maar dit is wel heel bijzonder.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s