Dec-13: Afkofietserij

Een jaartje terug heb ik een logje gemaakt met de naam ‘Eigen Land Eerst!‘ Ik had daarvoor Nederland in 200 blokjes verdeeld. Bij Duitsland hoeft dat niet. Die hebben dat zelf gedaan. Hun land is (op dit moment) verdeeld in 382 kentekengebieden. In de afgelopen jaren ben ik door 297 van die gebieden gefietst; ofwel zo’n 78%.



(Klik op het kaartje voor een grote leesbare versie.)

Als malloot met een afkortingentic kan ik in Duitsland mijn hart ophalen. (Door omstandigheden ben ik rond 2010 gestopt met mijn online-afkortingenbestand. Een klein deel met wat Duitse en Franse topografische afkortingen heb ik op dit weblog geplaatst.) De hele dag zie ik auto’s waarvan ik denk: ‘Hee wat moet die Heidelberger (HD) hier in Lauenburg (RZ)’ of ‘Waar mag KYF in hemelsnaam liggen?’ En als opeens alle autokentekens langs de kant van de weg met KYF beginnen, is het me duidelijk dat ik in het KYF-gebied fiets.

Overigens heb ik ook heel wat kentekens gezien die niet meer uitgedeeld worden. Net zoals in Nederland steeds gemeentelijke herindelingen zijn, worden ook de kreisen samengevoegd tot een nieuwe grotere. Zo fietste ik 4 jaar terug nog door QLB (Quedlinburg) en WR (Wernigerode) die tegenwoordig met HLB (Halberstadt) HZ (Landkreis Harz) vormen.

In Berlijn (Bundesland BE) en Sachsen (SN) ben ik nog nooit geweest. Berlijn (kreis B) trekt me niet zo, net zomin als de grotere agglomeraties in Sachsen. Toch lijkt me Bautzen (BZ) nog wel wat. Helaas werd dat deze keer nix vanwege de temperatuur. Wie weet een andere keer.

(Met Frankrijk is het niet zoveel anders. Hier een kaartje met departementen en regio’s. 87 van de 96 departementen heb ik op de fiets bezocht. (91%))

Geplaatst op 2008-12-13, in Zwerfmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Ehm, wil je volgende vakantie niet eens naar Frankrijk gaan? Daar ken ik meer.

  2. @Mack: Daar mag ik niet meer komen, ik heb er teveel gefietst. (zie bingokaart :-)

  3. ro heeft veel en vaak in duitsland gewerkt en kent ook veel van de kentekens. Altijd als we er zijn zoek ik de “minst voorkomende” eruit en wil ik weten of die ver van huis is :)
    duitsland is heerlijk!

  4. Wat?? Je wil niet naar Sachsen??? Hoe leuk is het daar! En Leipzig is echt super. Je zult je toch niet afvragen wat het kenteken BS in Rotterdam doet hopelijk.

  5. @Hette: Maak je geen zorgen, BS spreek ik meestal op z’n Engels uit. :-)
    Eerlijkgezegd heb ik met de grote steden van Sachsen net zoiets als met die in het Rurgebied. Dat voorgevoel werd versterkt toen ik door Eisenach ging alhoewel Erfurt me weer alles meeviel. Met een trein naar Leipzig of Dresden gaan en dus niet per fiets lijkt me gewoon prettiger. Maar BZ ligt toch in Sachsen? En mocht ik daar een keer naartoe fietsen, dan is de kans groot dat ik ook wel door die grotere steden kom.

  6. Ik was een tijdlang ook redelijk ingevoerd in Duitse kentekens, maar dan alleen die afkortingen die je veelvuldig in Zeeland tegenkomt ;-)

  7. Xiwel, ik ben afgelopen Pasen met de fiets in Berlijn geweest en het is tegen de verwachting in een echte aanrader. Overal zijn brede fietspaden langs de grote weg, en het autoverkeer houdt goed rekening met de fietsers. Je kan overal goed komen met de fiets, beter dan in Erfurt. Ik waande me in Nederland. Plus dat er in Berlijn natuurlijk zeer veel te zien en te beleven is.

  8. @Bob: Ik had ook begrepen dat in Berlijn fietsen goed te doen moet zijn. Het zal ook tussen m’n oren zitten en te maken hebben met mijn slechte ervaringen in Den Haag en Amsterdam.
    Daarbij kan ik me voorstellen dat in Berlijn fietsen beter gaat dan in- en uit Berlijn fietsen. Vaak heeft daar een stad minder aandacht voor. En juist op die plekken liggen de grote ringwegen waar je onderdoor of overheen moet.
    Maar wie weet als ik er een volgende keer in de buurt fiets.

  9. @Christiaan: Hier aan de kust komen (net als waarschijnlijk in Zeeland) vooral Duitsers van net over de grens (KLE, COE, WES, WAF, NE, MS, VIE). Voor hen is onze kust dichterbij dan die rond Aurich. En daarbij komt dat langs die kust niet zoveel te beleven valt.

  10. Ik zie dat je in Beieren ook nog wat af te turven hebt. Maar ja, die bergen hè! In “mijn” landkreis ben je al geweest.

  11. @Natasha: Dat klopt. Het heeft ook te maken dat ik vaak in NL begin en/of eindig en dus meer door NW en RP kom. Rond Erfurt had ik een idee om door het Thüringerwald richting Inn (volgens mij liggen daar ook fraaie stadjes aan) te fietsen, maar daar was het weer helaas niet naar.
    CHA is al een hele tijd terug. Dat was een tochtje van NL naar Praag en via Basel terug.

  12. Heel interessant gelijk even de kaart van Nederland bekeken ben in 45,5% van Nederland geweest…

  13. Dat je je zo bezig houdt met auto’s. Nou ja, eigenlijk meer met de kentekens en de herkomst. Er zijn wel leukere dingen te zien dan auto’s.

  14. @Vedat: Zoals ik al schreef is het een afkortingentic. En ongewild trekt het mijn aandacht. Trouwens schepen doen dat ook; GRE = Greetsiel, DIT = Ditzum en NEU = Neuharlingersiel (Nieuw Harlingerzijl :-).