Dec-16: Maxx Ellende

Sinds 2 dagen is Alkmaar een nieuw bussysteem ‘rijker’. Het heet Maxx en is van de Connexxion. Als je er op zoekt kom je in Almere terecht waar Maxx al langer in het stadsbeeld te vinden is.

Als ik die site goed lees dan staat Maxx voor maximale gerieflijkheid en maximale frequentie. In Alkmaar kan daar aan toegevoegd worden: Maximale overlast voor fietsers en voetgangers, maximaal leeg en maximale energieverspilling. En vanmiddag kwam daar ook maximaal oponthoud bij:

Alkmaar is geen busstad, hoe de gemeente en provincie het ook blijven proberen. Zoals eerder geschreven is de enige volle lijn die van Heerhugowaard naar Alkmaar. En dat betreft dan hoofdzakelijk luie scholieren, die 8km fietsen te ver vinden. De rest is vrijwel niet vol te krijgen. Forenzen uit de auto in de bus krijgen lukt hier echt niet en zeker niet met stadsbussen. Onze forenzen gaan immers naar de IJmond en Amsterdam.

Voor de stadsdienst zet de gemeente Alkmaar al enige jaren extra brede bussen in, waar gemiddeld 5 personen (inclussief chauffeur) in te vinden zijn. Die bussen reden een halfuurdienst. Middels Maxx is dat opgeschroefd naar een kwartierdienst. En vandaag kwam ik (en een berg fietsers en voetgangers) er achter dat dat verveledende gevolgen kan hebben. Op de foto zijn 3 bussen te herkennen in de Zilverstraat. Als je om de bocht zou kunnen kijken, dan kan je er nog 2 wachtende zien. Eerst dacht ik aan een verkeersinfarct, maar net om de hoek begreep ik dat voor de 5de bus het gehele Kennemerpark leeg was.

Die 5de bus stond netjes bij de halte aan het Kennemerpark (zo heet die straat om de bocht). Probleem was dat ie niet meer weg wilde komen. En ondanks dat daar meer ruimte is (en voor de bus een speciaal parkeervak), is ook die straat te smal voor deze brede bussen om elkaar te passeren. Maxx dom dus.

Met zo weinig gebruikers zou Alkmaar beter kunnen overstappen naar 20-zitters die een stuk smaller zijn. Maar nee, maximale breedte is alles. En als je vervolgens 8 bussen per uur (4x lijn 2, 2x lijn 3 en 2x lijn 4) door de smalle Ridderstraat, Zilverstraat en het Kennemerpark wilt jagen, dan kan dat op deze manier maximaal vastlopen.

De grootste slachtoffers zijn echter de voetgangers en fietsers. Voor hen is de Zilverstraat, Ridderstraat en Lyceumstraat een hoofdroute. Hun aantal per 10 minuten is minstens zoveel als er in deze 5 lege bussen past. Fietsen wordt hier dus veel gedaan, ook door migranten en ook in de winter. Met de fiets ben je nu eenmaal sneller ter plekke en hij stopt waar je maar wilt. Of wil de gemeente dit met deze bakbeesten-stroom maximaal ontmoedigen?


Lees anders ook:
2007-Mrt-05 NH-FB OV-Fiets en
2007-Mrt-20 Hoe is het mogelijk?
waarin in al eerder melding maakte dat de Ridderstraat en Zilverstraat te smal zijn voor deze brede bussen.

Advertenties

Geplaatst op 2008-12-16, in Alkmaar, OV-matig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 26 reacties.

  1. In italie rijden in de binnensteden extra kleine electrische bussen…

  2. Als ik dit zo bekijk kan die bus in die straten nooit harder rijden dan de langzaamste van de fietsers die er voor rijden. Dan kun je inderdaad beter de fiets nemen en is er weinig kans dat je mensen die bus in krijgt.

  3. @Frans54: Dat klopt. Daarbij komt dat ie ook een flink stuk Laat moet nemen. Dat is een voetgangerstraat waar fietsen en bus te gast zijn. Als daar een voetganger midden op de weg loopt, dan hoort ie ook daar achter te blijven. Dat gaat nog ietsje langzamer. :-)

  4. “dan hoort ie ook daar achter te blijven” en doet ie dat ook? Of probeert hij met veel tumult en geclaxoneer die voetganger toch aan de kant te drijven?

  5. @Frans54: Dat valt wel mee. De Laat is 12 meter breed. Winkelend publiek blijft vooral langs de kant lopen, behalve wat buitenlanders die deze regeling (terecht) niet begrijpen. Maar ook zij zijn ib hun eigen steden gewend dat bussen door voetgangersgebieden gaan en gaan dus vrijwel altijd aan de kant. Toch rijdt de bus er maar een kilometer of 10 per uur en soms loop ik hem zelfs voorbij.

  6. Alkmaar is ook helemaal niet gemaakt voor bussen. Hadden ze dat die stadplanners in de Middeleeuwen niet even kunnen vertellen, dat er ook ooit bussen door heen moeten??

  7. Is Conexxion niet een particulier bedrijf dat van de winst moet leven? Waarom onderhouden ze dan zulke onrendabele lijnen? En ze verhogen de frequentie hoewel er weinig klanten zijn. Vreemd.

  8. @Bob: Het stadsvervoer was tot een week terug van de gemeente die het uit liet voeren door Connexxion. Nu is dat overgenomen door de provincie die het uit laat voeren door Connexxion. Je kan bedenken dat de provincie er een berg subsidiegeld in steekt en dat die subsidies tot gevolg hebben dat zij fietsers en voetgangers pesten. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn, want de provincie zegt ook veel op te hebben met het fiets en wandelverkeer. Alleen laten ze dat niet echt met daden blijken.

  9. @Hette: Kleine bussen moet wel kunnen, maar die groters niet nee. :-)

  10. Ik weet van 2 plaatsen waar ze kleinere bussen gebruiken: Lemsterland (Fr) en Utrecht.
    Dom van Connexxion om dat zelf niet te bedenken. En dan dat quasi-hippe gedoe met die extra x-en. Alsof ik hier op dit weblog al niet genoeg x-en te verduren heb. ;-)
    Daar kunnen ze toch minstens rekening mee houden…

  11. @Verbal Jam: Je begrijpt dat ik er wel aandacht aan moest besteden. :-)

  12. Er is ook nog zoiets als vervoer op maat, heel veel mensen weten dat niet te vinden.
    Zou het een idee zijn om die kleine taxibussen van vervoer op maat groen-geel te verven en op dit soort lijnen in te zetten…

  13. Niet erg handig dus… eerder erg ongemakkelijk…

  14. Typisch voorbeeld van een gapende kloof tussen theorie en praktijk. Hier zijn de buslijnen dit jaar ook ‘verbeterd’: heb nog niemand gehoord (incl onszelf) die ergens een verbetering heeft ontdekt. Wel dat de bus nu naar plekken gaat waar niemand instapt en langskomt op momenten dat niemand mee wil, waardoor de reistijd naar mijn werk in mijn geval is verdubbeld. En naar de stad kan ik helemaal niet meer buiten de spits.

  15. @Thyme: Misschien werkt het vervoer op maat hier wel te goed en mist de reguliere stadsdienst deze klanten. (Was een grapje hoor. :-)
    Wat nu in de stadsdienst zit zijn idd mensen op leeftijd en/of slechtlopend of snappen het nog niet dat de fiets vlotter is. Vervoer op maat kan voor een deel een oplossing zijn, maar dat heeft het nadeel van afspreken. Dwz je moet zoiets vaak een dag van tevoren aanvragen en het is geen oplossing als je moe bent van het door de stad struinen en je spontaan terug wilt naar huis. Als het oproepsysteem vlotter wordt (binnen een kwartier na aanvraag), dan is het een goed alternatief. Tot die tijd lijken kleinere bussen me sowiso handiger.

  16. @Lucienne: Hier is in ACT?

  17. Ik zou in Alkmaar de neiging krijgen niet voor de bus opzij te gaan. dit is werkelijk niet normaal. In Doetinchem rijdt eens per half uur zo’n kleine bus een rondje. Die bus gaat dan niet de IJssel over. De route aan de andere kant van de IJssel is opgenomen in de route van bussen, die naar andere plaatsen rijden.

  18. @Vedat: Vlak langs de binnenstad gaan de regiolijnen. Van daar uit is het maar 600 meter lopen naar bijvoorbeeld de Laat. Dat is natuurlijk ook een zware concurrentie voor de stadsbussen.

  19. Had ik toch de krant weer goed gelezen, het was dit logje….. :-)
    Het lijkt inderdaad wel erger dan de laatste keer dat we elkaar spraken.
    Doe je nog wat aan die vuilniswagens ook ?? :-)

  20. @Brownie: Ik heb het nog niet gelezen. En had het na ruim 2 weken ook niet meer verwacht.
    Sinds 14 december is het de nieuwe dienstregeling ingegaan. Het komt er op neer dat er telkens treintjes van 3 stadsbussen rijden. Dus als het vastloopt, dan staan er vrijwel meteen 3 citaro’s van 2,55 meter breed bij 40 meter (3 x 12 met wat tussenruimte). Een kennis zij tegen me: ‘kunnen ze geen citaro-light gebruiken?’ :-)

  21. @Brownie: Inmiddels heb ik het gelezen. Zoals verwacht was het ingekort, maar ze hadden wel de bovenstaande foto overgenomen.
    Voor de rest valt er in een toevoeging te lezen dat iedereen de Connexxion moet hebben. Op een manier waarbij ik de zoveelste was. Eigenlijk was het andersom. De klagers over de verdwenen halte bij de Vleugels (daar moet gewoon een terminal komen :-) kwamen in de krant nadat ik dit stukje op m’n weblog gezet had. Dat de krant er 17 dagen over doet om iets met mijn bericht te doen is hun keuze.

  22. Vanmorgen weer twee stukjes bij lezers schrijven , zal je je het niet te persoonlijk aantrekken ???

  23. @Brownie: Het viel wel mee. De 2de reactie ging over een ander busstukje in de krant. Daarin beschreef een journalist van de krant dat het te warm was in de bus, omdat de chauffeur in zijn overhemd wilde zitten. Ik kan me daar wat bij voorstellen, in de winter werd ik ook wel eens de hoogovensbus uitgestookt.
    De eerste reageerder vond dat er in ‘mijn’ stukje te makkelijk gesteld werd dat de bussen leeg in Alkmaar rondkarren. Of dat niet wat beter onderbouwd kon worden. En hij sprak wat mij betreft de journalist (RS) van de krant daar op aan. Die heeft mijn onderbouwingen en nuanceringen er grotendeels uitgeknipt. Dus dat lost RS maar mooi zelf op. :-)
    Ik vond trouwens dat het over de breedte van deze Maxx-gevaartes ging, en daar werd niet op gereageerd. Toch was de foto in de rant mij duidelijk genoeg.

  24. De meeste bussen zijn trouwens ( wettelijk amximum ) 255 cm (spiegels niet meegeteld ) en niet zo veel breder dan een doorsnee bestel bus ( 200 – 210 ) De “kleine” busjes zoals die in Fryslan of zoals tegenwoordig ook hier rondtuffen zijn ook al gauw 240 …. ( zet maar 4 stoelen naast elkaar ) ik zie de “winst ” ook niet voor fietsers met 15 cm… Ze ogen natuurlijk wel veel kleiner door hun laagte en lengte.

  25. @Brownie: Die Citaro’s zijn idd 2,55 breed bij 12 meter lang. En zoiets is lastig door de 3 meter brede Zilverstraat te prakken. Bedenk ook dat ze de bocht bij V&D moeten nemen.
    De Connexxion zet de Fryskers in op lijn 123 Alkmaar – De Rijp. Die dingen zijn 2,20 meter breed en 8 meter lang. Die 35cm zal al een vooruitgang zijn.
    Er zijn ook nog andere bussen met 2 zitplaatsen aan 1 kant en 1 aan de andere kant van het gangpad. Arriva zet die in in Waterland en Gronigen. Helaas kan ik daar geen afmetingen van vinden.
    Er is natuurlijk nog een andere oplossing en dat is het lijnennetje door de binnenstad aanpassen. Als ik nu van de Bieb naar het MCA wil, dan wandel ik de stadsbussen die die route rijden er moeiteloos uit. Volgens de dienstregeling zouden ze sneller moeten zijn, maar die tijd is door die grote bussen niet te halen. Ze worden gedwongen zo’n 30km/h te rijden en dat lukt ze niet.

  26. Bedankt voor de link, met deze foto zitten we weer helemaal in 2009.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s