Jan-24: Zwerfstraat

Een jaar of 30 terug is in Alkmaar een winkelgebouw aangelegd tussen de Langestraat en de Augustijnsteeg. Dit gebouw kreeg de naam ‘De Lange Augustijn’. In het midden was een doorloop met aan weerszijde een stuk of 10 kleine zaakjes. Na enkele jaren mislukte deze opzet en werd het gebouw in gebruik genomen door Bristol en Xenos. De doorloop verdween net als de adressen aan die doorloop.

Grote kaartenmakers zoals TeleAtlas:

en Falk:

weten dat nog steeds niet. Je ziet de Lange Augustijn dan ook regelmatig op kaarten terugkomen. Op de Falkkaart staat de originele plek, maar op de kaart van TeleAtlas (in gebruik door Google, Tom-Tom, etc.) is ie aan de loop gegaan. Volgens hen zou hij nu dwars door de juwelier op de hoek Koorstraat-Langestraat moeten lopen. Rechts een fotootje om aan te geven dat dat niet zo klopt.

Hieronder nog 2 fotoos van de plek waar vroeger deze doorloop begon en eindigde.

Dit soort kaartfouten zie ik regelmatig. Op het kaartfragment van Falk zie je ook dat er om een wit vlakje (geen plein, maar de Fortisbank) te lopen is tussen de Heul en de Koorstraat. Dat is eigen terrein en dat lopen gaat door een groot stalen hek aan de Koorstraat echt niet lukken. Bij Google (dus TeleAltas) staat daar alleen een soort doodlopend weggetje wat dus net zo min te gebruiken is door dat stalen hek.

De ‘Linde-gracht’ op de Falkkaart loopt niet om een hoekje maar gewoon langs het water met dezelfde naam. Waar ‘Linde-‘ staat heet en hoort bij de ‘Heul’. Bij Google staat de Lindegracht wel goed, maar ontbreekt dat dwarsstraatje. Dit zijn zomaar wat voorbeelden omdat ze toevallig op deze kaartfragmenten staan. Daarbuiten zijn ook allerlei missers te vinden en ik vraag me af hoe het mogelijk is dat zaken die al ruim 25 jaar anders zijn, nog nooit zijn aangepast op deze kaarten.

Geplaatst op 2009-01-24, in Alkmaar, Shopmatig, Webmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. Zou dat komen doordat wordt uitgegaan van kaarten van de Topografische Dienst? Die worden ook niet continu gewijzigd, maar elk stukje Nederland wordt eens in de zoveel tijd herzien. De commerciële kaarten hobbelen er dan natuurlijk achteraan, als de verschillen al worden opgemerkt…

  2. @Niklas: Goed punt. Dus heb ik hier net de topografische kaart 19B van 2002 bestudeerd en daar staat De Lange Augustijn niet op. Dus als het al zo is, dan gebruiken ze wel hele oude topografische kaarten.

  3. Ik dacht dat die jongens van teleatlas met auto’s rondreden om kaarten te maken.

  4. @Me!: Ik weet dat TeleAltlas o.a. camera-auto’s gebruikt, maar die mogen niet in het voetgangersgebied en je krijgt ‘m ook niet door een onbestaand straatje. Dus nemen ze maar aan dat zo’n straatje nog immer bestaat, ook al komt ie niet meer voor in de gemeentelijke bestanden, die ze ook als uitgangspunt voor hun kaarten gebruiken.

  5. Daarom loop ik altijd stuk als ik in een oud historisch stadje de beschreven wandelroute wil lopen. Ik kan het nooit goed uitvoeren

  6. Je kunt vast veel meer van dit soort foutjes vinden. Maar je kunt het ook van de andere kant bekijken: er klopt ontzettend veel wél! Vorige week zijn we met de TomTom naar Denemarken gereden en het is geweldig hoe dat apparaat op het Deense platteland het kleinste weggetje weet te vinden.

  7. Weet je wat ik niet begrijp, Xiwel? Sinds de invoering van de TomTom of GPS of hoe je het ook noemen wilt, worden er toch satelietfoto’s gemaakt. Die foto’s wordne gebruikt voor Google Map en GPS, dus hoe kan het dan zo fout gaan of achterlopen.

  8. @Christiaan: Het is dat dit foutje al zo enorm oud is dat ik er aandacht aan besteed. Voor het digitale tijdperk stond deze fout ook al op landkaarten van bepaalde merken.
    Routeplanner-software is een heel ander verhaal. Die gaan ook vaak fout in binnenstedelijke gebieden omdat eenrichtingverkeer en of verkeerspalen er niet goed in zijn verwerkt. Ik had altijd begrepen dat die van de ANWB wel aardig was. Maar toen ik die teste door van mijn huis naar de bovenstaande hoek van mijn logje te rijden maakte die een paar flinke fouten. Eerst moest ik een dikke paal omver rijden en vervolgens tegen het eenrichtingverkeer in. Routenet deed het echter wel goed, maar die is weer niet voor de fiets te gebruiken omdat er geen hoofdfietspaden in verwerkt zijn. (Ook die paden liggen er al 20 jaar.)

  9. @Vedat: Net als vroeger blijven kaartenmakers gewoon luchtfoto’s gebruiken. Die zijn gedetailleerder. Maar ook op zo’n luchtfoto zou je de oorspronkelijke Lange Augustijn nooit kunnen herkennen. Dat was een doorloop door een winkelgebouw.
    Over die luchtfoto’s heb ik wel eens gelogd. Dit vind ik het mooiste voorbeeld. Op deze hoogte zie je nog een satelietfoto van 8 jaar oud en verder ingezoomd krijg je te maken met een luchtfoto (en een nieuwe landingsbaan) van circa 2 jaar oud.

  10. Zulke kaartfouten zijn funest voor mij, bij mij ontbreekt het orienterings-gen. Ik ben ook al enkele keren tegen foutjes aangelopen/ gereden, en ik moet dan heel erg mijn best doen om niet te verdwalen.

  11. Bij TomTom (& Co.) timmeren ze keihard aan de weg (ha ha) als het gaat om expansie naar bijvoorbeeld Griekenland en Turkije, maar dichtbij huis laten ze het versloffen.

  12. Qua online routeplanner zweer ik de laatste tijd bij Google maps. Geweldig hoe je de route gewoon kunt verslepen naar een route die je beter bevalt. Maar jij bent momenteel niet zo’n fan van Google, begrijp ik uit je nieuwste log ;-)

  13. @Christiaan: Ik gebruik Google maps ook vaak en ook de methode die je aangeeft. Het routeplanner deel daarvan deed mijn testje wel goed (wat de ANWB dus fout deed). Ik vind het heel mooi dat er ook een voetganger optie in zit, maar daarin ontbreekt bijvoorbeeld de Ringersbrug of het pontje van Buitenhuizen. In standje-auto mag ik die pont wel nemen. :-)

  14. Hoe het vandaag werkt weet ik niet, maar vóór 1996 toen ik nog gewoon-drukwerk deed en geen web, kreeg ik wel ns opdrachten om kaarten te maken in Adobe Illustrator. Dan kreeg ik een (soms best slecht-zichtbare) fotokopie of luchtfoto, die ik kon scannen en in Illustrator moest overtekenen: van bitmap-pict naar EPS-postscriptlijnen en vlakken, zeg maar.
    Ik had dat mijn opleiding ook als studie-opdracht gedaan, en daar werkte men destijds ook zo. Uurloon was goedkoper dan publicatierecht van een kaart kopen.
    Misschien is zo’n methode gevoeliger voor fouten, dat een tekenaar de bitmap-pict/foto niet correct natekent.
    Maar ik weet absoluut niet of er nog zo gewerkt wordt. Misschien zijn er tegenwoordig veel meer betaalbare kaarten op de markt. (Oh wat voel ik me OUD als ik zo over het verleden schrijf ;-/)

  15. @Jolie: Ik denk dat de huidige kaarten,en zeker die van grote internetkaartenmakers, vrijwel geheel automatisch tot stand komen. Ik weet dat er al jaren speciale auto’s door het land kriskrassen en waarschijnlijk geven die tegenwoordig GPS-signalen af, die computers omzetten in kaartinformatie.
    Dat kan ook het probleem verklaren dat het juist bij fiets- en voetpaden misgaat. Ze moeten dus ook een GPS-fiets inzetten lijkt me. :-)

  16. Op de vraag van Jan “ik vraag me af hoe het mogelijk is dat zaken die al ruim 25 jaar anders zijn, nog nooit zijn aangepast op deze kaarten.” kan ik wel een antwoord geven: “Omdat niemand het ooit gemeld heeft aan de kaartenmakers”. Je kunt er wel uitgebreid over op dit blog discussiëren, maar zo bereik je de kaartenmakers niet!
    Ik zal het vandaag melden aan TomTom. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat TeleAtlas het dan verwerkt heeft.

  17. @Eric: Ik heb de bovenstaande fout nooit gemeld, omdat ik die te grappig vind als voorbeeld. Binnen Alkmaar heb ik 5 en 2 jaar terug wel meldingen gemaakt van het gemis dat de Ringersbrug en het fietspad tussen het Geestmerambacht en Alkmaar-Noord ontbreken. Over de Ringersbrug lopen in drukke dagen zo’n 25.000 voetgangers en het fietspad is enorm druk in de zomers.
    Op de laatste mail aan TeleAtlas kreeg ik een ontvangstbevestiging met de melding dat zij er naar zouden kijken. Beide ontbreken nog steeds op de kaarten.
    Goed als je het ook eens probeert, hoe meer zielen hoe meer vreugd. :-)

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s