Feb-19: Het Cameraplein

Op de bovenstaande foto een hoekje van het Canadaplein. En de bril hoeft niet op om er maar liefst 5 beveiligingscamera’s te ontdekken. In de hele binnenstad zijn er een stuk of 100 camera’s en dat aantal groeit nog steeds. Ook op bedrijventerreinen als de Boekelermeer barst het van de camera’s om dieven of andere kwaadwilligen af te schrikken. Elke bus is inmiddels voorzien van camera’s, net als de grote parkeerterreinen en parkeergarages.

De enige plekken waar geen camera’s te vinden zijn, betreffen fietstunneltjes en fietsenstallingen bij de stations. Vooral bij stationstallingen worden veel fietsen gestolen en kapot gemaakt. Als camera-afschrikking ergens nut heeft, dan is het daar wel. Maar nee, de gemeente en spoorwegen blijven zich verwonderen hoe het komt dat het qua fietsenstallen bij de stations zo’n puinhoop is en dat daar zoveel fietsen gestolen worden. Dombo’s! Hang wat camera’s op en jullie krijgen antwoorden op deze domme vraag en tegelijkertijd neemt het mollen, stelen en de overlast af.

In december vond de gemeente met hun doorlopende enquête uit dat fietstunneltjes slecht scoren als het om onveilige gevoelens gaat. In werkelijkheid valt het gelukkig mee. Maar ook hier kunnen camera’s een gevoel van veiligheid geven.

Anderhalf jaar terug schreef ik iets over een malle haakse fietstunnel. Die tunnel is bedacht door de provincie. Deze manier was goedkoper, dan hadden ze minder last van de omwonenden aan de westkant. Uiteindelijk begrepen ze bij de Provincie dat het toch wel een beetje dom was en werd er camerabewaking toegezegd. Dat gebeurde door J. Kilian. Niet een aankomend broekie, maar een beleidsambtenaar die zowat met pensioen gaat.

Een jaar na zijn toezegging werd gezgd dat het lastig was. Nog een jaar later werd gezegd dat het wegbezuinigd was en het laatste jaar zegt de Province dat deze toezegging nooit gedaan is. En door dit onbetrouwbare zootje ‘provincialen’ worden burgemeesters, wethouders en ambtenaren van de gemeentes Alkmaar, Schermer en Heerhugowaard al jaren voor de gek gehouden.

Inmiddels begint Opa (stadspartij van Alkmaar) te zwichten voor de provinciale chantage en denken ze dat de gedupeerde gemeentes toch maar zelf moeten opdraaien voor de kosten. En Opa heeft gelijk, dat deze onzin inmiddels lang genoeg geduurd heeft. En wees eerlijk die paar cameraatjes moet voor Alkmaar geen probleem zijn. Desnoods verslepen ze er een paar van het Canadaplein.

(Ik vond hier een evaluatie van het Alkmaarse cameratoezicht.
Ik heb het aantal camera’s aangepast naar 100. Ze blijken allemaal boven mijn favoriete looproutes te hangen, waardoor ik de indruk kreeg dat er aanzienlijk meer moesten zijn.)

Geplaatst op 2009-02-19, in Alkmaar, Fietsen, NH-matig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. het lijkt wel of er camera’s nodig zijn om de camera’s te bewaken…

  2. 400 camera’s, onvoorstelbaar in Duitsland! Een van de (weinige) voordelen van het wonen hier is dat de Datenschutz nog serieus genomen wordt. Camera’s in openlijke ruimtes mogen alleen onder strenge voorschriften geinstalleerd worden. Er zijn tal van problemen voorstelbaar. Ik wil niet alles overschrijven, maar hier is het aardig beschreven.
    En als je vindt dat “wie onschuldig is, heeft niets te verbergen”, dan ben je al aardig murw gebeukt door de Nederlandse regering.

  3. Zou het kunnen zijn dat die cameras op het Canadaplein worden betaald door winkeliers – ik zie daar bv een Chinees… die zijn niet zo krenterig…
    en camera’s op echt gevaarlijke plaatsen worden natuurlijk snel gesloopt door vandalen, dat is weggegooid geld.

  4. @Me!: Daar heb ik ooit ook een logje over gemaakt. :-)

  5. @Bob: Ik schreef al camera-afschrikking. Wat er met die beelden gebeurt is een heel ander verhaal. Daar zijn hier ook hele discussies over. Zelf zit ik daar niet zo mee. Ik heb nog geen negatieve ervaringen gehoord van famile of kennissen. Ik vraag me wel eens af of alle camera’s aan staan (ik denk vrijwel zeker van niet) en of er naar de beelden live gekeken wordt (zal ook veel minder zijn gewoon uit kostenoverweging) en of er opgeslagen wordt en er naderhand naar gekeken wordt. Van dat laatste weet ik alleen dat het gebeurt bij zware misdrijven (b.v. moord op een winkelier) en dat verhaal ken ik alleen uit de grote steden, hier in Alkmaar heb ik daar nog niets van gelezen of gehoord.
    Maar dat optische effect is er wel degelijk. Er lopen nu meer mensen avonds door de stad, die vroeger uit angst wegbleven. Voordeel daarvan is dat de vandalen een minderheid worden en minder uitspoken. Dat is ook mijn uitgangspunt voor stationsstallingen en die haakse fietstunnel. Voor dat fietstunneltje is vrijwel geen alternatieve route. Dus als mensen zich daar onveilig voelen dan is het of thuisblijven of de auto pakken. In zo’n geval heb ik liever wel camerabewaking.

  6. @Thyme: Klopt, een deel is van bedrijven. Boven zijn dat een café en een supermarkt.
    Dat stukmaken valt erg mee. Ik heb daar nog niets van gezien of gehoord. Dat terwijl de meeste in ‘ons’ hoerenstraatje hangen. Maar ook deze dames willen graag dat de camera’s daar blijven.
    Er is wel een verschuivingseffect. Zo is er een jaar terug een bewaker van dat straatje vermoord, precies buiten het gebied waar de camera’s hangen. Dat verschuivingseffect is bij zo’n fietstunnel niet zo erg en juist gewenst.

  7. Wat ik mij dan afvraag of al die camera’s dan ook voortdurend “gelezen” worden

  8. Ik neem aan dat ze door het grote aantal vaak elkaar ook afdekken wat ongetwijfeld helpt om de camera’s heel en ter plaatse te houden.

  9. Oh, en de vraag of ze het wel allemaal en permanent doen blijkt op de meeste plaatsen voor de vandalen weinig interessant. Zolang er geen lampje op zit dat aan of uit verklikt zijn er twee mogelijkheden: a. men trekt zich er sowieso niets van aan en b. men neemt het zekere voor het onzekere. Onder vandalen en aanverwanten schijnt optie b iha de voorkeur te hebben (totdat er genoeg drank in zit)

  10. @Allen: Ik heb onder m’n logje een link toegevoegd naar een evaluatie van het cameratoezicht in Alkmaar. Toen (in 2005) werd er in elk geval vaak live gekeken, en voelden bewoners, winkeliers en bezoekers zich veiliger door het cameratoezicht.
    Overigens ben ik geen pleitbezorger van ongebreideld cameratoezicht. Ik ben er wel voor om het toe te passen op plekken waar het het meest gewenst is. Bij het Omvaltunneltje is vrijwel 99% van de doelgroep (omwonenden, fietsers en voetgangers die dit tunneltje gebruiken) voor. Die 1% betreft waarschijnlijk de heren Mooij, Puts en Kilian, die toevallig allemaal bij de provincie NH in Haarlem werken en hier dus nooit komen.

  11. Waar kan je tegenwoordig nog ongezien in je neus peuteren? Wat gebeurt er met al die opnames? Ook verwacht ik een ongefundeerd gevoel van veiligheid: er hangt een camera, maar werkt ie wel? Wie kijkt er naar? Als er iets gebeurt, hoe lang duurt het dan voor er hulp komt? Of wordt alles alleen vastgelegd voor in de rechtbank later???

  12. Ik ben zeker voor cameratoezicht, maar overdrijven hoeft natuurlijk ook niet.

  13. @Lucienne: De meeste van je vragen worden beantwoord in het evaluatierapport wat ik toegevoegd heb. Dat neuspeuteren kan gewoon overal, dat doen die mensen die de beelden bekijken immers ook. :-)

  14. @Marcel: Probleem is dat wanneer de overheid er te kort plaatst, de bedrijven (winkels, kroegen) en burgers dit zelf gaan aanvullen. Op het gebruik van duie camera’s is minder zicht.

  15. Ik heb het aantal camera’s aangepast naar 100. Ze blijken allemaal boven mijn favoriete looproutes te hangen, waardoor ik de indruk kreeg dat er aanzienlijk meer moesten zijn.

  16. Dat het alweer anderhalf jaar geleden is, dat je over die fietstunnel schreef, zeg. Sinds die tijd let ik nog steeds op, als ik een fietstunnel in rijd of ik er helemaal doorheen kan kijken.
    Jouw conclusie, dat het in werkelijkheid wel meevalt slaat hopelijk alleen op gebeurtenissen in en rond fietstunnels. Veel fietsers mijden de fietstunnels, juist omdat het hen een onveilig gevoel geeft. Ik kijk ook altijd eerst even, voordat ik een fietstunnel in ga, zeker op plaatsen waar veel jongeren hangen. Dat doe ik trouwens ook als ik onder bruggen door fiets en ook dat een vorm van onveilig gevoel, Xiwel.
    Over de vernielde fietsen rond stations blijf ik me telkens weer verbazen. Het maakt eigenlijk niet uit of het een station in een grote stad is of in een klein dorp. Ik snap werkelijk niet wat de mensen, die dat doen, bezielt.

  17. @Vedat: Bij de gewone Alkmaarse fietstunneltjes valt het idd mee. Die worden goed gebruikt. Dat nieuwe haakse provinciale tunneltje lijkt idd ‘rustiger’. Het lijkt er op dat daar fietsers wegblijven. Voor hen is vrijwel geen alternatieve route. Deze mensen blijven dus thuis of pakken de auto.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

