Mrt-18: Nummer 13

In het Alkmaarse deel van Koedijk wordt op dit moment een nieuwe ouderwetse windmolen gebouwd. Hierboven een foto die ik een paar weken terug nam.

Alkmaar staat niet echt bekend als een molen-gemeente, ze presenteren zich meer met kaas, voetbal en funshopperij. Toch bedacht ik dat er hier flink wat molens staan. Met deze Gouden Engel erbij, zijn het er 13 op een landoppervlakte van 29,3 km2. De buurgemeente Schermer is veel beruchter om haar molens. Toch hebben die er ‘maar’ 17 op 61,4 km2, wat duidelijk een lagere ouderwetse windmolendichtheid oplevert.

Maar ook Zaanstad met de Zaansche Schans haalt het niet bij Alkmaar. Zij hebben er 15 op 73,9 km2. En als ik de molendatabase mag geloven dan scoort Alkmaar zelfs een fractie beter dan Graafstroom (waarin Kinderdijk ligt) met 27 molens op 66,5 km2.

Hier nog even een voorlopig lijstje:

   gemeente      molens  km2  molens/km2
1  Alkmaar          13  29,3    0,444
2  Leiden            9  22,0    0,410
3  Graafstroom      27  66,5    0,406
4  Kaag en Braassem 19  63,4    0,300
5  Schermer         17  61,4    0,277
?  Zaanstad         15  73,9    0,203

Geplaatst op 2009-03-18, in Alkmaar en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Is dit een bestaande molen die wordt verplaatst en dus opnieuw gebouwd of is dit een hele nieuwe molen?

  2. @Marcel: Ik kon het bedrijf altijd als de maalderij Bos, maar heb er nooit een molen gezien. Als ik hun website doorlees, dan heeft er een molen gestaan tot 1930. Of dat op dezelfde plek is weet ik niet. In elk geval is deze dus spiksplinternieuw en is het geen restauratie van een ruïne.

  3. Wat leuk dat molens in de oude stijl gebouwd worden. Gaat hij ook echt gebruikt worden of wordt het meer zo’n tentoonstelling?

  4. @Bob: Hij gaat graan malen en het wordt een museum. Dat is vast afgekeken van ’t Roode Hert dat 2km verder al jaren hetzelfde doet.

  5. Ja, als Alkmaar ze allemaal nieuw gaat nabouwen is er geen kunst aan natuurlijk. ;-)

  6. Laat mij dan maar het origineel…

  7. Er zal ongetwijfeld een verhaal komen over de plek van de molen en de molen, want om nou in deze tijd een nieuwe molen te bouwen is wel een beetje vreemd. Er moet meer achter zitten, volgens mij.

  8. @Vedat: Dat verhaal is te lezen op hun website waar bovenin een link naartoe staat.

  9. @Arnoud: En die oude worden steeds vervangen omdat ze met die rieten daken nogal snel in de fik gaan. Enkele jaren terug is de Sluismolen (ook Koedijk) herbouwd na een brand in 2001. Molen C is in 2007 herbouwd. Die brandde af in 1999 en 2004.

  10. Ik ben niet zo’n mens van cijfertjes en wie heeft de meeste, maar hij ziet er wel prachtig uit deze te bouwen molen.
    En ik zou niet weten waarom het niet meer in deze tijd zou passen.

  11. @Thérèse: Ik heb een statistiektic dus kan er niets aan doen. Deze cijfers heb ik er zelf bijgezocht, want over de bovenstaande molen is al genoeg te vinden op het internet.
    Inmiddels hangen de kale wieken er aan en is het houtwerk afgetimmerd. Ik dacht eerst nog dat er riet gedekt zou worden, maar dat gaat niet gebeuren. Daarmee is het de eerste houten molen in de gemeente. De meeste hebben een rieten dak en 2 zijn helemaal van steen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

