Mrt-29: Cessie


Hierboven een impressie van de Langestraat, gistermiddag rond 16 uur. Ik weet niet wat al die mensen hier in de stad zochten. Volgens mij was er geen uitverkoop en speciale optredens waren er ook niet.

Het lijkt me ook niet dat de mensen hier een gezellig rondje wandelen. Daarvoor is het langs de nabijgelegen Oudegracht veel mooier. En omdat het daar wat breder is had je er af en toe ook een lekker zonnetje.

In tegenstelling tot het achterafgemeutel van weerman Kroll, regende het hier niet eindeloos. De laatste druppel viel om 08:49. Daarna was het eerst nog wat grauw, maar na 12 uur brak regelmatig de zon door.

En zoals Kroll er flink naast zat, heb ik ook de indruk dat de recessionisten er hier behoorlijk naastzitten. In Alkmaar is duidelik sprake van een cessie.

Dat was nog beter te zien bij de Ringersbrug, die niet alleen vol was:

maar ook nog een file had bij de opgang:

Om met de bus of fiets huiswaarts te gaan, heb je op deze brug weinig te zoeken. De overlopers die hier te zien zijn gaan richting Overstad waar zo’n 3000 auto’s geparkeerd staan. Er is hier dus nog voldoende geld om de auto te rijden en het milieu te verontreinigen.

Geplaatst op 2009-03-29, in Alkmaar, Shopmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Kijken, kijken en niet kopen is ook een sport…

  2. @Me!: Die de brug overgaan en met de auto komen betalen parkeergeld. De kniertige omwonenden kennende doen ze dat alleen als ze echt iets in de stad willen kopen.

  3. Raar eigenlijk, dat zo’n centrum altijd trekt. Ik neem tenminste aan, dat het ’t centrum van Alkmaar is. In Doetinchem hebben ze een heel plan ontwikkeld om het voor fietsers aantrekkelijk te maken naar de binnenstad te gaan en door de stad te fietsen, ook als je van buiten door de stad wilt. De fietsersbond heeft hierbij zelfs inspraak en denkt mee. Ik las het van de week en vond het wel een mooi plan. De voetgangers- en fietsersfile, die er nu af en toe is bij een ophaalbrug over de IJssel zal dan vast en zeker minder zijn. Komt ook door een parkeerplaats, trouwens.

  4. Ik heb hier zo om zitten lachen, tranen in m’n ogen.. je hebt helemaal gelijk!
    Als ik in de krant lees “terug naar het welvaartsniveau van 2005” dan denk ik: waar hebben we het over?

  5. Het is dat mijn ticket al geboekt is, maar als ik deze drukte zie twijfel ik ernstig of niet helemaal gek word in NL. Dat had je nu NIET moeten doen. ;-)

  6. @Vedat: Voor fietsers is het hier ook een stuk eenvoudiger op belangrijke straten in de binnenstad mag gefietst worden. Auto’s kunnen alleen aan de rand parkeren. De Langestraat is een echte voetgangersstraat. Als het flink druk is, dan is fietsen daar hoedanook niet echt mogelijk. Als het wat rustiger is doen mensen het wel, maar kunnen dan een bon van de stadswacht oplopen.
    Fietsers komen er trouwens ook doordeweeks. Ze komen van dichterbij. Automobilisten sparen hun boodschapbehoefte op tot de zaterdag. Dan is het een stuk drukker.

  7. @Jolie: De werkloosheid is in NL ontzettend laag en stijgt nog niet echt waarneembaar. Maar onze journalisten willen wel meehuilen met hun vakbroeders in de rest van de wereld. Want zeuren over de recessie is ‘hot’ en dat mogen ze niet missen. :-)

  8. @Lucienne: Gewoon niet op een zaterdag op die plekken komen. Afgelopen zondag was het er heerlijk rustig.
    (O ja, en de foto’s zijn een tikkeltje vertekend. :-) Zo heb ik de de Langestraat volledig ingezoomd genoemn. Dan lijkt het erger. En de Ringersbrug was open voor een schip toen ik de ‘file’ voor die brug nam.)

  9. Gisteren in Amsterdam het zelfde beeld. Maar de armoede moet nog komen, Wat in het vat zit verzuurt niet.

  10. Poeh hee. Nederland is vol, dat is wel duidelijk ;-)

  11. @Hanscke: Aan de andere kant kan het net zo aflopen als met de zure regen, het ozongat, BSE, Sars of bijvoorbeeld de vogelgriep. Volgens mij hypen de journalisten te vroeg. :-)

  12. @Bob: Valt wel mee. NordRhein-Westfalen is 10% kleiner en bergt 2 miljoen meer inwoners. (Om over Java nog maar te zwijgen. :-)

  13. Ik zet mijn fiets juist altijd op overstad neer, vanuit Alkmaar Noord is dat de enige bereikbare plek waar je nog enigszins je fiets kwijt kan. (tegen zo’n hekwerkje, en als het waait en je komt terug ligt je fiets om)

  14. @Woordenaar: Tegenwoordig loop ik naar de binnestad, da’s sneller dan m’n fiets uit de schuur halen.
    Toen ik nog in Langedijk woonde zette ik mijn fiets vaak bij slager De Vries. Ik had de indruk dat fietsendieven niet voor zijn lage raam en een winkel vol met mensen aan een slot zouden gaan rommelen. Dat bleek juist, ik heb er nooit last gehad.
    Tegenwoordig zou ik mijn fiets in de Breedstraat zetten. Daar is plek zat. Maar dat hangt natuurlijk helemaal af bij welke winkel ik zou moeten zijn.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

