Apr-06: Knobbelen

Het Catanen-logje van Christiaan zette me aan het denken. Klopt het dat je vaak hetzelfde gooit met dobbelstenen? Ik had die ervaring niet. Het zal van de gooier af kunnen hangen of misschien zijn de dobbelstenen niet goed. Zo rollen sommige mensen te krampachtig uit angst dat er pionnen omgeknikkerd worden of de dobbelstenen van de tafel vallen.

Ik dus op zoek naar wat dobbelstenen. De totale vangst kwam niet verder dan dit setje:


Links een geval uit Taiwan. Het blijkt dat hier de 4 windrichtingen op staan. Dat kon ik met het woordenboek achterhalen. De overige 2 zijdes lukte niet. Het zijn waarschijnlijk ‘omhoog’ en ‘naar beneden’. Dus erg handig voor een zwerffietser, als ik die symbolen maar kon onthouden.

Rechts is een setje eigenmaaksel wat een dikke 20 jaar oud is. Ik maakte dat naar aanleiding van het TV-spelletje ‘Cijfers en Letters‘. En het mag duidelijk zijn dat ik meer met dat cijferen had dan met het letteren. Hierboven een willekeurige worp, je mag de onderste getallen met elkaar vermenigvuldigen, optellen, aftrekken, delen en machtsverheffen om zo dicht mogelijk bij dat bovenste 3-cijferige getal te komen.

Maar ook die zijn niet echt geschikt voor zo’n dobbelsteeneerlijkheidstest. Want dat die zelfgezaagde blokjes niet exact vierkant zijn weet ik wel 100% zeker. Dus nam ik mijn toevlucht in het JavaScripten. Zie hier het Dobbelding. Voordeel is dat dat ding ook zelf bijhoudt hoevaak een bepaald getal gegooid is. En jawel hoor, de ‘random-functie’ van JavaScript is behoorlijk eerlijk.

Niet dat Christiaan c.s. daar wat aan heeft. Het is niet leuk dobbelen met een PC op tafel. Het programmaatje is zo klein dat ie het waarschijnlijk ook op een mobieltje doet. Maar mobielloos als ik ben, kan ik dat niet testen.

Vervolgens knobbelde ik nog een decimale versie in elkaar. (Het Knobbelding.) Elke ‘knobbelsteen’ heeft de getallen van 0 t/m 9. En met 2 knobbelstenen is dus elk heel getal tussen 0 en 99 te gooien. Kortom handig om een zwerfroute uit te zetten met behulp van het fietsknooppuntensysteem. Je gooit zo’n nummer en fietst daar op af. Een paar worpen moet voldoende zijn voor zo’n 100km onverwacht fietsplezier.

En ook dan kan je bedenken dat het meeslepen van een laptop (om onderweg te dobbelen) niet alles is. En ja ook dat zal wel in een mobieltje passen. Maar het kan nog kleiner, ongeveer zo plat als een creditcard. Het volgende idee is ontleend aan een vooroorlogs monopolyspel, waar geen dobbelstenen bij zaten maar een dobbeltolletje.

Een paar jaar terug verzon ik daarop de ‘zwerftol’. Men neme lene een (verlopen) creditcard en je print het 10-kantje hiernaast op een etiket. Plak dat etiket op de creditcard en knip het 10-kantje netjes uit. Boor een gaatje in het midden en steek daar een lucifer door. Eventjes tollen en hij valt stil op een getal tussen 0 en 9. Tol 2 x en je hebt een knooppuntnummer. Daarna is ie eenvoudig op te ‘vouwen’ en kan ie mee in de portemonnee. Overdduidelijk een devolutionair idee.


Aanvulling 2015:
Dit bericht werkte prima bij Webminlog, maar WordPress.com laat geen Javascript toe. Daarom staan die delen nu op m’n Blogspot.

Geplaatst op 2009-04-06, in Gokmatig, RTV-matig, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. wel knap, zoals je die dingen hebt uitgedacht. Maar als je toch aan het zwerffietsen bent kun je toch net zo makkelijk op een knooppuntkaartje kijken. Dat doe ik ook, als ik tenminste zin heb om af te stappen, en onderweg, bij een knooppunt, verander ik dan nog vaak als ik denk, dat ik ergens misschien iets leuks te treffen.

  2. Jaaaaa, mooi gemaakt Xiwel! Ik had al het idee dat je wel wat zou kunnen met het onderwerp ‘dobbelstenen’.
    Het zou leuk zijn om in het dobbelding een overzichtje te zien van de totalen als je steeds met twee dobbelstenen gooit. Bij Kolonisten van Catan draait het namelijk daarom: bij elke worp krijg je grondstoffen die gekoppeld zijn aan die uitkomsten, behalve bij de 7. De 6 en de 8 moeten dus de beste getallen zijn, die de meeste grondstoffen opleveren. Beide zouden in 5 van de 36 worpen moeten vallen.
    In je dobbelding zal dat vast de uitkomst zijn. En met ouderwetse dobbelstenen (mits zuiver) waarschijnlijk ook, als je maar vaak genoeg gooit. Toch kan iedere catanspeler je vertellen dat tijdens elk spel bepaalde getallen dominant zijn, en dat zijn lang niet altijd de 6 en de 8. Misschien komt dat doordat een spelletje Catan slechts enkele tientallen worpen telt.
    Aan de dobbelstenen ligt het zeker niet, want dan zouden ieder potje dezelfde getallen dominant zijn. En dat is zeker niet het geval.

  3. Ik gebruik nooit dobbelstenen, maar dat wil niet zeggen dat de theorieën niet interessant zijn.

  4. @Christiaan: Ik heb ‘m aangevuld.

  5. @Me!: In dit geval laat ik je dobbele reaxi staan. :-)

  6. @Vedat: Zelf heb ik geen bal aan dit logje. Tijdens het fietsen wil ik nog wel eens op een fietsknooppuntenoverzichtsbord kijken om te zien of ik ergens een leuk doorsteekje kan nemen, maar meer ook niet. Daarbij komt dat ik alle landelijke weggetjes tot op 50km van m’n huis wel eens befietst heb. Dus weinig kans op verassingen.

  7. 4+5 = 9. maal 6 = 54, + 12×25 = 354

  8. @Frans354: Deze valt idd mee, er zijn ook nog wat andere oplossingen mogelijk.
    Ik heb nog wat verder gezocht naar een youtuubje van de nederlandse versie van ‘cijfers en letter’. Daar kon ik nix van vinden, waarschijnlijk te oud. Het staat stampvol met franse versies, en volgens mij is het daar nog altijd op TV. Ik vond ook een leuke britse versie.

  9. Dat is een hele sterke, die had ik ook zo snel niet gevonden, ontdekte pas waar hij heen wilde toen hij met 75 ging vermenigvuldigen.
    (en er zijn inderdaad nog minstens 2 oplossingen : 12(25+4)+6 en 12(25+5)-6 )

  10. Of deze:
    6 – 5 + 1 + 12 = 14 x 25 = 350 + 4 = 354

  11. Heb nog een dobbelsteen liggen die altijd op de 1 terechtkomt, dus met de 6 boven. :-)

  12. 12×5 = 60 -1 = 59 x6 = 354, en er zijn er vast nog wel meer met deze combinatie (die Engelse is lastiger maar kan ook anders: 100+3 = 103 x 6 = 618 x75:50 = 927 +25 = 952 )

  13. Ah, fijn dat je ook de som van de dobbelstenen hebt toegevoegd. Nu kan ik beoordelen of jouw dobbelding rechtvaardiger is dan ouderwetse dobbelstenen. En het antwoord is NEE. Ik heb 36 dubbele worpen met je dobbelding gedaan en de uitkomsten van de afzonderlijke dobbelstenen zijn:
    De 1 = 16 (verwachting was 12)
    De 2 = 10 (verwachting was 12)
    De 3 = 14 (verwachting was 12)
    De 4 = 13 (verwachting was 12)
    De 5 = 9 (verwachting was 12)
    De 6 = 10 (verwachting was 12)
    Dat is al niet wat je zou verwachten. Maar de sommen van de dubbele worpen zijn nog schever verdeeld:
    Som 2 = 2 (verwachting was 1)
    Som 3 = (verwachting was 2)
    Som 4 = 5 (verwachting was 3)
    Som 5 = 7 (verwachting was 4)
    Som 6 = 6 (verwachting was 5)
    Som 7 = 4 (verwachting was 6)
    Som 8 = 2 (verwachting was 5)
    Som 9 = 5 (verwachting was 4)
    Som10 = 4 (verwachting was 3)
    Som11 = 1 (verwachting was 2)
    Som12 = (verwachting was 1)
    Je ziet dat met name de 4 en de 5 zijn overbedeeld en dat de 8 (normaal samen met de 6 het beste getal bij Catan, omdat de 7 een andere functie heeft) nauwelijks gevallen is. Dat is precies de frustratie die ik met mijn eigen systeem heb uitgebannen!

  14. Je geeft duidelijk aan dat er met catanen te weinig geworpen wordt en dat het de geluksfactor van een dobbelsteen daar te groot voor is.
    Als je in dat programmaatje de spatiebalk lang ingedrukt houdt, dan kan je bijvoorbeeld een 300 dubbele worpen doen. Dan kan er dit uit komen (maar net zo goed iets anders).
    De 1 = 93 (- 7%)
    De 2 = 110 (+10%)
    De 3 = 86 (-14%)
    De 4 = 110 (+10%)
    De 5 = 105 (+ 5%)
    De 6 = 96 (- 4%
    Som 2 = 8 (8,3) 4%
    Som 3 = 14 (16,7) 16%
    Som 4 = 27 (25,0) -8%
    Som 5 = 30 (33,3) 10%
    Som 6 = 46 (41,7) -10%
    Som 7 = 45 (50,0) 10%
    Som 8 = 45 (41,7) -8%
    Som 9 = 36 (33,3) -8%
    Som10 = 24 (25,0) 4%
    Som11 = 19 (16,7) -14%
    Som12 = 6 (8,3) 28%

  15. Te weinig worpen? Statistisch gezien misschien wel, maar een spelletje duurt zo al drie uur! Een spelletje met 300 worpen zou zomaar een hele dag kunnen duren!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

