Apr-10: Onvindbaar

Onlangs had ik wat foto’s gemaakt van wegwijzers. Die waren inmiddels wat naar onderen gezakt in mijn foto-map. Tot vandaag. Aanleiding was een klacht van onze bruggenbouwende burgemeester, over een wegwijzer die 40km verderop bij de A4 ontbreekt.

Wat mij betreft is dit te typeren als een splintertje op 40km afstand, waarbij zijn eigen verkeersambtenaren dikke balken in hun ogen hebben. Dat wil zeggen bij de ombouw van de N242 is het goed mis gegaan met de fietswegwijzers van Heerhugowaard naar Alkmaar. Het zou mij niets verwonderen als de wegwijzervolgende fietsers niet hier, maar in Stompetoren belanden.


En het erge is dat ik er ook nog bij betrokken ben geweest. Al jaren staan er heel wat fietswegwijzers compleet verkeerd. Volg je vanuit de binnenstad de wegwijzers naar Egmond, dan beland je in het Heilooër bos. Wil je vanaf Het Zevenhuizen naar Schoorl, dan word je richting zuid gestuurd, tegen de richting van een verkeersplein in.

Twee jaar terug heb ik 50 van deze missers in de gemeente Alkmaar verzameld en naar de verkeersafdeling gestuurd. Die waren er erg blij mee, maar hebben er tot nu toe niets mee gedaan. Niet veel later heb ik ook een advies gemaakt voor de nieuwe situatie van de N242, ik was immers toch bezig. Ook dat werd bar bloid ontvangen, en of ik het ook aan het N242-team wilde mailen. Dus heb ik dat netjes gedaan. En overal stond; ‘mail of bel me even als er meer info nodig is’.

Dus nix bellen en natuurlijk zelf aanmodderen. Dat heeft het onderstaande resultaat opgeleverd:

De rode lijn (A) krijg je voor je kiezen als je vanuit Heerhugowaard (H) naar het centrum van Alkmaar wilt fietsen. Het valt moeilijk te geloven dat iemand dit kan verzinnen. Vandaar dat ik onlangs die foto’s heb gemaakt, die me nu goed van pas komen. Het zijn vanuit Heerhugowaard de eerste 3 wegwijzers, waar ik wat verbeteringen op aangebracht heb.

Het eerste bordje (1) staat in Heerhugowaard bij het Nollencircuit. De wegwijzer naar Alkmaar stuurt de fietsers naar het zuiden langs de N242. Vrijwel alle fietsers, die in deze omgeving bekend zijn, gaan bij dit bord naar het westen en volgen de paarse lijn B. Dat is niet alleen een stuk korter, maar je rijdt meer op fietspaden en redt het zonder verkeerslichten.

Het tweede bordje (2) staat op een stukje Alkmaars grondgebied in de Schermerpolder. Je zou verwachten dat de fietsers hier met de N242 richting zuid gestuurd worden. Aan deze kant van de N242 ligt het pas vernieuwde fietspad (D) naar de oostkant van Alkmaar. Een groot aantal fietsers neemt deze route, maar pakt dan (net als de LF15) de Kippebrug en gaat via de groene lijn C dwars door Oudorp. Tegenwoordig is dat het kortste en het is ook verkeerslichtvrij. Nadeel is de smalle kippebrug en de slechte bestrating van ’t Wuiver.

Maar nee, de nieuwe fietswegwijzer naar Alkmaar wijst op punt 2 naar het oosten. Ik dacht werkelijk dat er vandalen aan dat bord hadden gezeten, zoals dat een half jaar terug gebeurd is met de LF-wegwijzers op de kruising Zevenhuizen-Geest. (Is natuurlijk ook nog niet hersteld.) Voor de zekerheid fietste ik toch maar even door de landbouwtunnel en zag aan het einde wederom een wegwijzer (bordje 3) naar Alkmaar. Het was dus wel degelijk de bedoeling dat de fietsers uit Heerhugowaard niet over het kortere fietspad (D) naar Alkmaar gaan, maar over de nieuwe smalle parallelweg. Die weg gaat naar Stompetoren, en ‘mag’ je delen met groot ‘landbouw’-verkeer.

En ja, daar staat aan het eind een verkeerslicht. Vervolgens mag je flink in de remmen om de krappe bocht in het nieuwe Omvaltunneltje te nemen en mag je hopen dat de Kraspolderbrug niet geopend is. Als je daarna langs de Nieuwe Schermerweg komt, dan krijg je nog 2 lastige verkeerslichten. En aan het einde mag je door het Ooievaarsnest stuiteren, omdat de ombouw van de Friesebrug voor de onderdoorfietsers nog niet klaar is.

Kortom Heer Bruinooge herstel eerst de grove wegwijzerfouten waar de gemeente Alkmaar zelf voor verantwoordelijk is, en begin dan pas te zeuren over een missend autobordje ergens bij Schiphol.

Geplaatst op 2009-04-10, in Fietsen, NH-matig, Regiomatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Ik ben toch blij dat ik een ingebouwde TomTom in mijn hoofd heb…

  2. Vreemd dat verkeerd plaatsen van bordjes. Dat bordjes ontbreken, dat is ook niet fijn, maar daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Kent dan niemand van de weg in Alkmaar? Ik bedoel natuurlijk van de mensen, die voor die bordjes moeten zorgen.

  3. Ongelooflijk is dat, gemeentebordjes. Ik ben er ook als fietser in (of eigenlijk langs de randen van) Amsterdam een paar keer fiks de mist mee ingegaan. Terwijl het zo’n leuke klus lijkt met precies het soort kaarten dat jij hebt ingekleurd. Maar dan dus wél de snelste en handigste route uitstippelen.

  4. @Me!: Vanuit de kant van Heerhogowaard is het wat lastig door een kruising van 2 grote kanalen en het kruisen van een setje grote autowegen. Het is dan niet altijd te zien hoe je daar door kan komen. Zo staat dat loopbruggetje niet op de Tomtom kaarten en daarop mist ook het fietspad tussen punten 1 en 2. Als je hier woont, dan is dat geen probleem en kies je na 2x voor route C of B. Een incidentele bezoeker maakt om die reden gebruik van de wegwijzers en loopt dat daar dus vreselijk op.

  5. @Vedat: Ik had dat niet zo goed beschreven, maar de provincie heeft die wegen daar veranderd en is verantwoordelijk voor het aanpassen van de bestaande en het aanbrengen van de nieuwe fietswegwijzers.
    De mensen die dat bij de provincie doen hebben er echt geen klap verstand van. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Zij horen hun voorstel aan te bieden aan de gemeentes voor commentaar en anders moeten de gemeentes daar om vragen. Dat is waarschijnlijk niet gebeurd. De gemeenteambetnaren hebben ten onrechte bedacht dat de provincie het wel zou snappen. Dus niet.

  6. @Jowi: Ik heb het voor 2 gemeentes (Alkmaar en Langedijk) uitgezocht en je (ik dus) schrikt van de hoeveelheid fouten en hoelang (tot 20 jaar) sommige fouten al bestaan. Alles doorgeven en vragen wat er mee gedaan wordt is veel meer werk dan gewoon zelf met wat steeksleutels de zaak verhelpen. Ik ben dan ook van mening beter geen bordje dan een volledig fout bordje. Daar voorkom je gewoon onnodige ellende mee.

  7. Ha fijn, een medestander. Ik verlaat me meestal maar niet op dit soort bordjes en verwijzingen. ’t Gezond verstand is handiger. Vreemd trouwens dat Alkmaar nix met jouw tips doet, beetje dom van ze.

  8. Goed om te weten, ik heb de neiging me veel te volgzaam op te stellen heb daar vaak achteraf spijt van. Ik zal proberen in dit soort situaties me niet te laten vangen!
    Wat betreft mijn tegels: je hebt gelijk, ze zijn niet makelijk schoon te maken, daarover ben ik vantevoren niet goed ingelicht. Maar de tegelaar heeft wat voegpoeder achtergelaten zodat ik de voegen wl schoon kan houden, en ik kan nu tegelendus eventueel vergang ik ze zelf over een paar jaar weer. Moet alleen nog leren snijden…

  9. De groene route lijkt me toch vereweg het kortst.

  10. @Thyme: Gewoon CPS gebruiken, dat werkt veel beter.

  11. @Hanscke: Vroeger was B even lang als C, maar door geknoei van de provincie is B 900meter langer geworden.
    Zelf neem ik (net als velen) meestal C. Maar voor fietskarren en tandems is dat af te raden. Het Kippebruggetje is vrij steil en smal. C staat niet aangegeven met fietswegwijzers.

  12. @Blue: Ze beloven er wel iets mee te doen, maar het vinden van ‘een potje’ neemt inmiddels al een dikke 2 jaar. :-)

  13. Al decennia worden in dit land de fietsroute’s besproken, uitgedacht, gerealiseerd en bewegwijzerd en onderhouden door figuranten en commissies die in een encyclopeadie moeten opzoeken wat een fiets ook alweer was…

  14. @Niklas: Dit betreffen geen touristische (thema-)routes, maar de normale rood op witte fietswegwijzers. Zoiets hoort een verkeersambtenaar van een gemeente te bedenken in samenspraak met de provinicie. De ANWB moet het werk uitvoeren.
    Rode fietswegwijzers moet rekening houden directheid (dus kort) en veiligheid (goed verlicht en het liefst over vrijliggende fietspaden). De groene wegwijzers zijn alternatieven voor de rode en kunnen door een leuk bos gaan. In dat geval is mooi een item en directheid iets minder.
    Voorheen moesten de rode fietswegwijzers ook geschuikt zijn voor bromfietsen, maar sinds de brommers vaak op de weg moeten is dat niet meer zo van belang. Groen is vaak verboden voor bromfietsen.
    In het bovenstaande verhaal maakt het niet uit. Bromfietsn mogen ook B en D volgen en moeten voor C net als de fietsers afstappen om over 1 loopbruggetje te gaan.
    De themaroutes zijn aan het verdwijnen door de komst van de knooppuntroutes. Die zijn hier wel redelijk goed bedacht.

  15. Ik ben laatst een keer van Alkmaar naar Haarlem gereden… en dat was met de auto… en ik schrok me rot van de borden en de wegen… en zat dus mooi op de verkeerde baan… dus het verbaasd me inderdaad niets als het met meerdere borden zo fout is…

  16. @Aline: Ik denk dat dat best mee kan vallen. Voor autowegwijzers is veel meer aandacht dan voor fietswegwijzers.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

