Apr-18: Alkmaar-Zuid

Vanavond gaat AZ de competitie winnen. Geen Waagpleiner die daar niet van overtuigd is. De voetballers hebben in elk geval prachtig weer en de fans ook. Probleempje is wel dat de wedstrijd tegen de Arnhemmers pas om 20:45 begint. Menige fan gaat dat niet meemaken. AZ staat dan ook voor ‘Alkmaar Zuipt’ en daar zijn ze vanochtend om 11 uur al mee begonnen.

Ooit begon AZ als AZ’67 waarbij de A voor Alkmaar stond en de Z voor de Zaanstreek. Dat had te maken met Wastora, de voormalige hoofdsponsor van AZ, die in Alkmaar en Zaandam grote wasmachine-, stofzuiger- en radio-winkels had. Toen Wastora er mee kapte was het met AZ’67 ook vrijwel gedaan, totdat Dirk S (berucht van Frisia Financiering) de helpende hand toestak.

Scheringa is een Wognumse Westfries en heeft niets met de Zaanstreek. Tegenwoordig hoor en lees je dan ook ‘AZ-Alkmaar’ of ‘De Alkmaarders’. Na het eerste stadion in de Hout werd ook het 2de stadion in de Kooijmeer in Alkmaar gebouwd. Beide in Alkmaar-Zuid en dat lijkt me inmiddels een betere omschrijving voor de letters AZ.

Onlangs had Dirk S bedacht dat er in het stadion wat extra zitjes moesten komen. Geen gekke gedachte, een winnende club trekt nu eenmaal meer fans. Daarbij bedacht ie dat de gemeente Alkmaar (en niet Zaanstad) de kosten moet voorschieten en dat de DSB (zeg maar Frisia) dus bij mijn gemeente gaat lenen. Voor een bankier is dat wel een heel vreemd voorstel.

Nou vind ik dat niet zo erg, als de gemeente maar wel goed oplet en bijvoorbeeld bij Frisia afkijkt om een goed contract in elkaar te zetten.

En nu denken jullie vast: ‘Goh wat leuk voor Alkmaar, hebben zij ook eens wat te vieren.’ Dat valt wel mee. Elk jaar vieren we dat we van de Spanjaarden gewonnen hebben en elke vrijdag wordt iets met Kaas gevierd. Van die Borsato zijn we ook nog lang niet af en sinds enkele maanden hebben we een heuse wereldkampioen in de gemeente rondlopen. AZ mag nu wel de nationale competitie winnen, maar of ze ooit wereldkampioen gaan worden?

O ja, en volgens de gemeente gaat het AZ-feessie pas morgenmiddag beginnen. Denken ze.

Geplaatst op 2009-04-18, in Alkmaar, AZ-matig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Ik heb het gelezen dat AZ speelt, als absolute Dummy in voetbal wil ik toch wel hopen dat ze winnen hoor :-D
    Love Joanna

  2. Kees Kist, Pier Tol, Hugo Hovenkamp, Jan Peters, Eddy Treytel, e.v.a.

  3. AZ heeft van Vitesse verloren. Twenthe trouwens ook van Feijenoord. Dus als morgen Ajax van PSV verliest (of gelijk speelt) dan kan het boottochtje naar het politiebureau morgen rond een uur of 19 alsnog doorgaan. Als Ajax wint, dan komt de spanning weer een klein beetje terug in de competitie en dat lijkt me (als niet-voetbalkijker) ook wel aardig.

  4. @Xiwel: Als Ajax van PSV verliest? Nou, dan krijgt AZ het landskampioenschap dus toch nog in de schoot geworpen.

  5. @Mack: Dan is het maar al te duidelijk dat niemand kampioen wil worden en zit AZ met een schoot vol gebakken peren. :-)

  6. Heerlijk als je niet van voetbal houdt. Dan kun je hier heel onbevangen lezen.

  7. @Me!: Join the club. :-)

  8. Ik denk dat AZ Ajax omgekocht had.

  9. @Mack: Ajax zal wel een lening bij DSB hebben. :-)

  10. Toen ik vanavond na het fietsen thuis kwam hoorde ik, dat AZ kampioen was geworden en dat Ajax de grootste nederlaag van dit seizoen had geleden. Eerlijk gezegd gun ik het Scheeringa niet zo, al is het maar vanwege die abnormale hypotheken, die de DSB-Bank bij veel mensen heeft genomen en ook dat huichelachtige van de ex-minister van financiën in dat filmpje, dat jij hebt aangehaald.

  11. Dit is niet een echt leuke winst. Kampioen worden moet je niet krijgen, ook niet na een heel seizoen goed voetballen. Kampioen worden moet je afdwingen. In mijn optiek hadden ze nu moeten wachten tot het einde van de competitie. Dit is zo klein jongetjesachtig, maar dat past wel weer bij de voetbalwereld.

  12. @Vedat: Dat van een filmpje kan ik me wel herinneren, maar niet op dit log. Ik kan ‘m hier ook niet vinden. Je bedoelt toch deze?

  13. @Hanscke: Dat is een nadeel, dat aan een competitiesysteem kleeft. Ik xi ook liever het zogenaamde ‘knock-out’-systeem. Dan kan je alleen kampioen worden door alleen maar te winnen. Al met al heeft AZ dat eigenlijk ook gedaan, ze hebben 24 wedstrijden gewonnen en de rest gaat dat dit seizoen niet meer halen. Je kan het dus ook zien als een schaatser die voor de eindstreep onderuit gaat en toch nog de snelste tijd klokt.

  14. He toch, sloeg de schrik bij die Alkmaarders toch ineens toe met die vreemde nederlaag tegen Vitesse. Dus we hebben hier in Eindhoven gisteravond maar een handje geholpen. ;-)
    Maar het is van harte gegund hoor. Voor één keertje dan. :-)

  15. @Guidje: Rond een uur of 17 was ik bij het Waagplein en ik heb Alkmaarders nog nooit zo hard horen juigen voor een PSV-doelpunt. Wat is de wereld toch aan het veranderen. :-)

  16. Inderdaad, Xiwel, dat filmpje bedoel ik.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

