Apr-21: Aankaarten

Een paar maanden terug schreef ik iets over een zwerfstraat, die al 30 jaar niet meer bestaat en op de meeste landkaarten nog gewoon te vinden is. Nou heb je daar niet zoveel hinder van. Erger is het dat de Ringersbrug op een groot aantal kaarten ontbreekt. Zonder die brug moeten voetgangers een stuk omlopen. Zo ontbreken ook zeer drukke fietspaden tussen Alkmaar en Bergen (Sluispolderpad) en tussen Alkmaar en het recreatiegebied Geestmerambacht (Dijk en Waardpad). Paden waar dagelijks duizenden fietsers en voetgangers gebruik van maken.


Google maps en earth bieden tegenwoordig opties om een route te bepalen voor voetgangers. In veel gevallen klopt daar niets van. Voetgangers worden flink omgestuurd via een 4-baans N-weg die verboden is voor langzaamverkeer als voetgangers en fietsers. Dat terwijl er een veel korter (Dijk en Waard) fietspad voor handen is. Maar ja, die heeft de kaartenmaker niet aangeleverd. En daar zit precies het probleem. De grootste kaartenmaker voor Nederland is TeleAtlas. Hun kaarten vind je overal terug zoals in Google of TomTommetjes. Foute kaarten houdt dus foute adviezen van bijvoorbeeld Google en TomTom in. Voorbeeldje. Tussen A en B ligt ruim 20 jaar een recht fietspad van 4 meter breed. Dit pad is goed te herkennen op de ‘satellietfoto’.

Op dit moment is de landelijke Fietsersbond bezig om zelf een routeplanner voor Noord-Holland in elkaar te sleutelen. Van mij mogen ze, maar slim vind ik het niet. Deze vrijwilligers doen werk wat TeleAltas en andere luie kaartenmakers hadden moeten uitvoeren. Inmiddels heeft de Fietsersbond aardig wat geld van de provincie NH en de gemeente Amsterdam gekregen, dus die planner gaat er wel komen.

Probleem wordt het onderhoud en bijvoorbeeld migratie naar andere platformen als mobiele telefoons. Na een jaar of 5 hebben die vrijwilligers geen zin meer. Daarom moeten professionele kaartenmakers dit oppakken. Veel werk is dat niet, want bijna alles is prima te vinden op de Falkplan-kaarten. Helaas heeft Falkplan de slag op het internet ruim verloren. Dat neemt niet weg dat deze goede kaarten prima ingevoerd kunnen worden door TeleAtlas. Zoiets bespaart een berg ellende en een berg werkverschaffing waar het de Fietsersbondvrijwilligers betreft. Want wees eerlijk, deze goedwillende lieden zijn met elkaar de Falkplankaart aan het herbedenken.

Ik heb de Fietsersbond al een paar jaar terug gewezen op de kaarten van Falkplan. Vandaag heb ik ook contact gezocht met TeleAtlas. Naast het advies flink af te kijken bij www.kaart.nl heb ik ook een Google-kaart met heel veel aanvullingen naar ze gestuurd. Ben wel benieuwd wat daarmee gedaan gaat worden.

Geplaatst op 2009-04-21, in Fietsen, NH-matig, Webmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Die falkkaarten zijn idd wel goed en zeker actueler.

  2. TomTom heeft er ook hier in de buurt een handje van fietsers/bromfietsers/brommobielers de autosnelweg op te sturen, hoe nadrukkelijk je ook probeert hem aan het verstand te krijgen dat je langzaam verkeer bent.

  3. Als ik iets wil, dan kijk ik ook op de routeplanner van de Fietsersbond. Ik ben uiteindelijk niet voor niks lid.

  4. @Vedat: Hier valt nog weinig te bekijken op die routeplanner. :-)

  5. van de positieve kant bekeken; ieder jaar zijn er weer tal van fietstoeristen die na enige padvinders werk kunnen menen een gloednieuwe brug gevonden te hebben.

  6. @Jowi: Als gediplomeerd zwerffietser geef ik je volledig gelijk, maar ik gebruik dan ook nooit vooraf routeplanners of kaarten.

  7. Als ik “ongeveer” maar weet hoe ik moet fietsen. Kerktorens, molens en vroeger de fabriekspijpen waren de wegwijzers van mijn vader en hij heeft mij geleerd die als een soort kompas te gebruiken. Dat maakt het altijd heel spannend en daardoor ook leuk

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

