Mei-01: Dame in het Verkeer

Ooit leerde ik: ‘Wees een Heer in het Verkeer.’ Het diagram (bron CBS) rechts laat zien dat je dat nou net niet moet zijn. Vrouwen veroorzaken en zijn veel minder dodelijke verkeers-slachtoffer(s) dan mannen.

Vooral de groep mannen tussen 20 en 40 jaar maken er een zootje van. Voor hen worden al die verkeersdrempels aangelegd. Niet dat dat helpt, ze worden er eerder agressiever van. De oorzaak moet gezocht worden in woorden als ‘eer’, ‘trots’ en ‘ego’. Ofwel korte lontjes versus lange tenen. Links het verband tussen deze 2 onhebbelijkheden.

Bij automobilisten zijn deze stierlijk irritante uitschieters goed herkenbaar aan de keuze van het voertuig. Die zijn donker (liefst zwart) en van de types Golf, Léon en Swift met achterop een spoilertje (‘verpestertje’). Binnenin een berg boombox-herrie, die nadenken en opletten onmogelijk maakt. Als ik zeggenschap over de politie had, dan zou ik dit soort wagentjes meteen preventief laten ruimen. De brommers trouwen ook en niet te vergeten de motorfietsen. In die laatste groep is 99% van de ongelukveroorzakers een man.

Toevoegd Citaatje: ‘Het enige opvallende aan hem was dat hij met enige regelmaat kwam langsscheuren in zijn Suzuki met “harde uitlaat”‘.
En ja, ik was de kapotte uitlaat helemaal vergeten.

Advertentie

Geplaatst op 2009-05-01, in Overmatig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 21 reacties.

  1. Is dat gerelateerd aan het aantal wegkilometers en het aantal bestuurders. Ik ken heel veel vrouwen die niet meer dan de boodschappen doen…

  2. @Me!: Het betreft de gehele bevolking van Nederland. Ik heb nog verder gekeken en vrouwen maken volgens het CBS iets meer gebruik van het openbaar vervoer dan mannen. Toch zit er in de zogenaamde participatiegraad wegverkeer geen opmerkelijk verschil (mannen 84% en vrouwen 82%). Maar ook als vrouwen minder voor de auto kiezen, ook dan is dat een keuze.
    Bij de 20-40 jarige zal het verschil in autogebruik (kilometes/jaar) nog het minst zijn en juist daar is het aantal mannelijke slachtoffers het grootst.

  3. Dat je nou net “zwart” en “Swift” moet noemen. Hebben ze ooit wel eens getest op helderziendheid?

  4. @Frans54: Is het spoilertje je niet opgevallen?

  5. Nou, dat is in ieder geval één zwarte Swift minder…
    Even over de statistieken: er zijn voor zover ik weet (niet nagezocht) veel meer mannen op de weg dan vrouwen. Dat verklaart wel degelijk een deel van het verschil.
    Als tegenbewijs vermeld je de participatiegraad, maar die betekent volgens mij dat 84% van de mannen en 82% van de vrouwen deelneemt aan het autoverkeer. Dat zegt dus nog niets over het aantal kilometers dat ze in de auto afleggen. Mannen zijn veel vaker beroepsmatig op de weg en veroorzaken (mede) daardoor meer ongelukken.
    Overigens betwist ik niet dat mannen relatief meer brokken maken dan vrouwen, maar de cijfers zijn wel wat vertekend. Je zou de brokken per afgelegde kilometer moeten weergeven.

  6. In theorie zou dat staafdiagram van jou ook kunnen betekenen dat vrouwen relatief veel mannen doodrijden ;-)

  7. Hebben ze nu al eens een Golf (de Golf Aso?) uitgebracht met een naar rechts gebogen rugleuning van de bestuurdersstoel, zodat je vanzelf in de juiste houding achter het stuur komt te zitten als je een petje draagt?

  8. @Christiaan: Helaas geeft het CBS geen getallen over de zogenaamde vervoersprestatie per sexe.
    Er is wel een ander getal beschikbaar dat gaat over woonwerkverkeer. Mannen leggen (met de auto) gemiddeld 24km af tegen 17km voor vrouwen. Maar die getallen zijn niet per leeftijdgroep beschikbaar en je kan je indenken dat oudere vrouwen minder woonwerkrijden dan oudere mannen. Voor de groep tussen 20 en 40 lijkt dat verschil mij kleiner.
    Daarnaast rijden mensen die niet werken meer met de auto naar de winkel. Dus meer plaatselijk verkeer. En juist dat is per kilometer stukken gevaarlijker dan in de file staan op een snelweg of op wegen rijden zonder tegenliggers.
    Gevoelsmatig zou ik uit de beschikbare gegevens opmaken dat mannen tussen 20 en 40 jaar circa 10.000km per jaar achter het stuur zitten en vrouwen in leeftijdsgroep 8.000 km. Dat terwijl het aantal doden daar 5x zo hoog is.

  9. In Duitsland zijn er wel getallen beschikbaar over aantal kilometers per man/ vrouw en ongelukken en daaruit blijkt wel degelijk dat vrouwen per kilometer meer ongelukken veroorzaken: http://www.frau-am-steuer.de
    De website is meer komisch bedoeld, maar de getallen in het staafdiagram komen wel degelijk uit een serieus onderzoek uit 1999 van het Essener Institut für Autombil-Marktforschung. Overigens is het ook gewoon leuk eens een paar filmpjes te bekijken op die site. Niks voor Frauenversteher!

  10. @Bob en Christiaan: Ik heb m’n text wat aangepast. Het gaat mij vooral om de dodelijke slachtoffers. (Ongelukken zonder doden zijn goed voor de reparatie-economie.)
    In Apeldoorn zocht de politie naarstig naar wapens, terwijl het wapen in de vorm van een groot zwart projectiel van 700kg onder hun neus stond.
    Als vrouwen minder voor auto’s kiezen dan is dat gewoon erg verstandig. Dat zouden de ‘heren’ ook eens moeten doen. :-)

  11. Helderziendheid geldt toch pas iets je iets van te voren ziet aankomen, of mis ik iets?
    De natuur vindt mannen gewoon minder belangrijk dan vrouwen, daardoor zijn ze agressiever en bereid meer risico’s te nemen.

  12. @Mack: Frans z’n klok loopt achter. :-)

  13. Volgens mij wordt de Suzuki Swift niet meer gemaakt. Dat scheelt dus weer een heleboel doden per jaar, denk ik.

  14. @Bob2: Nog even over die oude Duitse getallen uit 1999. Als je die aanhoudt, dan zou het aantal mannen dat verongelukt 3x zo hoog moeten zijn als vrouwen. Hierboven is het bij de 20-40 jaren ruim 5x. Dus eigenlijk ondersteund die oude grafiek mijn betoog.
    Inmiddels denk ik echter dat het achterhaald is. In Duitsland is het aantal dodelijke verkeersongevallen sinds 1999 gehalveerd. En de kans is groot dat die verbetering vooral aan de vrouwenkant zat. Want als het aan de mannenkant zou hebben gezeten, dan had die website dat wel wereldkunduig gemaakt. :-)

  15. @Vedat: Maar 2de hands zullen ze nog wel een tijdje blijven.

  16. De Swift? Die wordt nog steeds gemaakt hoor. Ze zien er wat anders uit, maar dat is met de Golf ook zo.

  17. @Mack/Xi: nee hoor, mijn klok loopt voor dus ik dacht dat dit op 2 mei gebeurd was. :)

  18. Je bent wel erg bevooroordeeld in het voordeel van de vrouwen, maar dat is op dit gebied iedereen.
    Het gevaarlijkste gebied om auto te rijden, daar waar de dodelijk ongelukken gebeuren, zijn de provinciale wegen. Waar je 80 (in Duitsland 100) rijdt met tegenliggers. Dat is voornamelijk woon-werk verkeer.
    Ik denk dat vrouwen slechter autorijden dan mannen. Ze maken meer fouten bij voorrangssituaties, en schatten afstanden en snelheden slechter in. Waarom ze toch minder dodelijke ongelukken veroorzaken ligt aan het feit dat ze minder rijden, en dat ze zo voorzichtig zijn. Ze schatten hun eigen kunnen niet hoger in dan het is, i.t.t. mannen.
    Het is tegenwoordig zo ‘in’ om de vrouw als de betere mens af te schilderen dat bij ieder uiting in deze richting meteen mijn nekharen overeind gaan staan. In Duitsland begint binnenkort een nieuw TV-Programma met de naam ‘Frauen können’s besser’. Een man heeft al een klacht ingediend vanwege discriminatie.

  19. @Bob: Het verhaal gaat niet alleen over vrouwen en autorijden. Onder vrouwlijke fietsers en voetgangers vallen in NL ook veel minder doden. Waarbij in elke categorie 2x zoveel mannelijke doden zijn te betreuren.
    Halverwege je laatste stukje geef je een verklaring. “Vrouwen schatten hun eigen kunnen niet te hoog in.” Omgekeerd is het zo dat mannen tussen 20 en 40 (daarna valt het wel mee en daarvoor hebben ze geen auto) hun kunnen veel te hoog inschatten met daarbij een dosis stoerheid. Het ging me vooral om die uitschieter in de grafiek.
    En verder geef ik alleen maar wat tegengas. Ik ben wel een man, maar vind het sinds mijn 20ste niet verstandig als ik achter een autostuur kruip. :-)

  20. Nog even een voorvalletje. Gisteren reden er maar liefts 2 van dit soort zwarte k*tautootjes achter elkaar over de Geestersingel. Dat is een slingerweg rond de binnenstad met een doorgetrokken middenstreep wegens onoverzichtelijke bochten en een berg zebrapaden. En ja daar moest dat ene autootje de ander dus ‘eventjes’ inhalen.
    Ik vertel niets nieuws als achter de sturen jonge heren zaten. Dames zie ik in het algemeen nooit in dit soort autootjes en ik xi dames (zelfs geen jonge dames) ook nimmer dit soort ‘leukigheidjes’ uithalen.

  21. Ik rij in de stad netjes. Op de snelweg soms te hard.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: