Jun-16: Fietssnelweg vervolg

10 dagen terug logde ik over vreemde kombordlocaties en verkeerdgeplaatste snelheidsborden. Mijn hoofdgedachte was toen: ‘Letten gemeente en regionale kranten zo slecht op dat hen niets vreemds opgevallen is?’ Daarnaast vond ik het niet verkeersveilig en ik heb dus ook maar een mailtje naar de gemeente gestuurd.

Op dat mailtje heb ik nog geen antwoord en zelfs geen bevestiging van onvangst gehad. Nou hoeft dat ook niet (meer), gezien het onderstaande ‘antwoord’:

De borden zijn dus aangepast. Het setje borden bij de molen is terecht weggehaald en naar het begin van deze verplaatst. Tegelijkertijd is 50 netjes veranderd in 30. Dus mooi opgelost en nog lekker snel ook.

Fietsstraten zijn in Nederland redelijk onbekend, ook bij flink wat verkeersambtenaren. Toch bestaan ze in Nederland al een jaar of 5. De langste en bekendste ligt tussen Oss en Heesch. In onze omgeving is er nog een te vinden in Bergen-binnen langs de Van Blaaderenweg. Die ligt net als de Oude Helderseweg-fietsstraat op het oude Bello-traject; het voormalige tramlijntje tussen Alkmaar en Bergen aan Zee.

De fietsstraat is overgewaaid uit Duitsland (las ik net). In de afgelopen jaren heb ik flink wat door Duitsland gefietst en pas op de laatste dag van de laatste vakantie zag ik daar voor het eerst een fietsstraatbord (in Emden). In dat land komen ze dus ook niet zoveel voor.

Het is een soort pleister voor probleemwegen en houdt het midden tussen een vrijliggend fietspad en een weg met fietsstroken. Sommige wegen zijn te smal voor fietsstroken. De gewenste minimumbreedte van een fietsstrook is 1,8 meter en als het niet anders kan mag 1,5 meter ook. Met een weg van 5 meter hou je dan weinig ruimte over voor de middenbaan waar auto’s mogen rijden.

Als een weg smaller is dan 5 meter en als zo’n weg op een belangrijke fietsroute ligt en doorgaand autoverkeer onwenselijk is, dan kan een fietsstraat een mooie oplossing zijn. Het setje duitse borden vind ik wat duidelijker, maar geeft net als de Nederlandse borden aan dat de straat er is voor de fietsers en de auto’s (van bewoners, bevoorrading e.d.) er te gast zijn en rekening moeten houden met die fietsers.

Advertenties

Geplaatst op 2009-06-16, in Alkmaar, Fietsen en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. Er moeten snel veel meer fietsstraten zijn. Dat vind ik, omdat ik tot nog toe nog niemand heb ontmoet, die fietsstraten kent. Nou zal het wel zo zijn, dat het bord de automobilisten aan het denken zet, maar dan nog ergeren zij zich aan fietsers, die niet direct aan de kant gaan. Dat schijnt bij automobilisten te horen, zich ergeren, en al helemaal als het om fietsers gaat, ook al staat er bij het bord, dat ze te gast zijn.

  2. Hier liggen ook een paar fietsstraten. Voornamelijk zijn dat straten die vroeger gebruikt werden voor sluipverkeer. Bord plaatsen en einde oefening.

  3. Nee de bekendste ligt tussen Sleen en Erm. Wie dut mij wat?

  4. @Me!: Ik heb wel eens begrepen dat het niet zo eenvoudig is. Volgens mij verplicht de wetgever dat een fietsstraat pas een fietsstraat mag heten als ie duidelijk op die manier is ingericht.

  5. @Vedat: Dat ergeren gebeurt niet op dat stukje Oude Helderseweg. Simpelweg omdat een doorgaande automobilist daar niet gaat rijden. De 3 hengelaars die dat per dag wel doen hebben niet zoveel moeite met die paar fietsers.
    Bij een fietsstraat met autoverkeer van en naar aanwonenden zal het ook wel meevallen. Vaak gebruiken die (of hun kinderen) die straat ook als fietser.
    Irritatie is er pas echt als er jachtig autosluipverkeer rijdt. Die hebben haast (kunnen ze 20 seconde eerder thuiszijn) en dan zijn die fietsers erg lastig. Wij hebben ik Alkmaar een paar van die wegen, maar dat zijn geen fietsstraten.

  6. @Mack: En ik dacht nog wel dat je uit Veldhoven kwam.

  7. Blijkbaar is het zo snel opgelost, dat ze geen email meer konden versturen.

  8. @Marcel: Een mailtje met ‘Bedankt, we hebben het aangepast.’ had ik prima gevonden en lijkt mij niet zoveel werk. :-)

  9. Ik heb zo’n fietsstraat voor het eerst gezien in Houten.
    Mijn woonplaats Ede heeft er nu ook tenminste één.
    Ik had het er met mijn dochter over, die net in die tijd rijles had.
    Daar werd voor dit soort straten de term “auto te gast” gebruikt.
    De inrichting in Ede laat nog wel te wensen over. Auto’s geven niet de meeste problemen. Die kunnen er onmogelijk hard rijden.
    Het zijn de voetgangers die de straat vooral als een voetgangersgebied gebruiken.
    Niet onbegrijpelijk, want er is niet een logische looproute en de straat is zoals gezegd snelheidbeperkend, dus als voetganger loop je er niet veel risico’s.

  10. @Trijntje: Ik heb het even opgezocht en het gaat om de zogemnaamde Winkelhaak die langs het spoor loopt. Zo ik het kan bekijken is het daar de bedoeling dat voetgangers rechts of linkshouden. Zelf zou ik de spoorkant houden, dan heb je minder last van bevoorradingsverkeer dat daar ook rijdt. Ik denk dat de gemeente dacht dat hier niet zoveel voetgangers zouden komen. Als het wel een looproute is (bijv. naar het station), dan hadden ze beter aan de spoorkant een trottoir aan kunnen leggen, daar is voldoende ruimte voor en vooral oudere mensen vinden dit prettiger.

  11. Het is zeker de bedoeling dat voetgangers links of rechts houden, maar dat doen ze dus niet.
    En er lopen best veel mensen, zeker op het stukje tussen de markt en de doorgang naar links naar de Grotestraat.
    De gemeente zal inderdaad dit niet als looproute hebben gepland.
    Ze hebben het wel bewust als fietsroute gepland als deel van een langere fietsroute door Ede.
    De Fietsersbond (ENFB) heeft veel kritiek op het eindresultaat, niet alleen op dit stukje maar ook op het vervolg, dat gek genoeg niet langs het Museumplein loopt.
    De route als geheel geeft veel gezigzag over het spoor en loopt gedeeltelijk langs de Telefoonweg.
    Langs de Telefoonweg is een verhoogd fietspad aangelegd, dat te smal is om fietspad te mogen heten en erg onveilig aanvoelt om op te fietsen. Het is er vrijwel onmogelijk om iemand in te halen bijvoorbeeld, waardoor fietsers de strook op en af fietsen, als ze dat durven. Er zijn mensen die niet langs deze strook durven fietsen, sommige ouderen bijvoorbeeld.

  12. @Trijntje: Vanuit Alkmaar kan ik alleen afgaan op wat luchtfoto’s en je beschrijving. En dan lijkt het mij ook een vreemde route. Ik neem aan dat de Stationstraat een (te) drukke weg is en zou kiezen voor de route Winkelhaak-Nieuwe Stationsstraat-Maanderweg. In elk geval zou ik zo’n doorgaande route aan 1 kant van het spoor houden.
    Zo’n verhoogde fietsstrook moet voorkomen dat auto’s van de fietsstrook gebruik maken. We hebben hier ook een stukje in de stad en dat valt wel mee. Maar die is dan ook 2,2 meter breed. Fietsstroken smaller dan 1,8 meter zijn naar mijn gevoel te smal om verhoogd aan te leggen. Het heeft ook alles met het fietsers-aanbod te maken. Bij veel fietsers krijg je meer inhalers en daar moet ruimte voor zijn.

  13. In mijn woonplaats Marburg heb je niet geslapen! Aanbevolen voor een volgende keer, is best een aardig stadje. Veel mooier dan Biedenkopf, waar jij gepit hebt.
    Sind ik hier twee jaar geleden ben komen wonen was mijn ketting veel vlugger versleten dan vroeger in Frankfurt (3000 km). Kan het eraan liggen dat ik hier zoveel schakel, wegens de steile wegen overal, of had ik gewoon een rotketting getroffen?
    Fietsstraten ken ik uit Frankfurt, ja het helpt, hoewel, je had het vast al gedacht. de auto’s kruipen daar toch ook weer in….
    Nog iets: ken je http://www.bikemap.net? Daar kan je je fietsroute op aangeven, is misschien ook iets voor jou.

  14. @Emigrant: 6 jaar terug ben ik door Marburg gefietst. Ik sliep toen in Lich en Frankenberg/Eder. Marburg heb ik toen wel goed bekeken en ik vond het een mooi stadje. Helaas was ik daar rond een uur of 1, dus heb ik daarna nog een stuk gefietst. (Hier het verslagje.)
    De laatste vakantie was ik idd weer vlakbij Marburg. Dat was me toen net te ver voor een slaapplek. Dus werd het Biedenkopf. Achteraf geen spijt van. Marburg had ik al eens redelijk bekeken en Biedenkopf heeft een aardige berg met kasteel en wat leuke straatjes er naar toe. Daar was geen toerist te bekennen. En ze hebben er een prima Chinees restaurant.
    Ik maak graag zelf kaarten en had die op mijn website staan. Helaas ligt die site plat door een ruzie tussen providers. Als ik zin heb dan komt op dit log nog wat van dat spul terug. Ik zal die bikemap.net ook eens bekijken.

  15. Nog een keer over Ede:
    Vanaf de winkelhaak naar de Stationsstraat kun je alleen komen, officiee, als je voor het station Ede-Centrum het spoor oversteekt naar de Telefoonweg.
    De ENFB heeft er inderdaad op aangedrongen de route aan één kant van het spoor te houden, maar dat is dus niet gebeurd.
    Er is een fietspad in het verlengde van de winkelhaak tot aan de Nieuwe Stationsstraat, maar je mag niet fietsen over het stukje Nieuwe Stationsstraat vanaf het Museumplein tot aan de Breelaan.
    Je mag ook niet fietsen over het Museumplein.
    Je kan wel net voor het Museumplein het spoor oversteken naar de Telefoonweg.
    Er is ook een fietspad langs het spoor vanaf de Telefoonweg naar de Schaapsweg, met het spoor links van je als je deze richting fietst. Dat fietspad is wel echt een vooruitgang.
    En inderdaad, dat verhoogde fietspad is dus smaller dan de norm.
    Waar het wel breed genoeg is, langs een deel van de Veenderweg bijvoorbeeld, geeft het minder problemen.

  16. Mijn oudste dochter heeft vorig jaar een summercourse gedaan in Marburg.

  17. @Trijntje: Ik had ook dat Toermalijnpad op de luchtfoto’s gezien, maar dat leek me erg klein. Was niet goed zichtbaar vanwege de vele boomkruinen. Ik snap nu wel het probleem en het is erg lastig als de gemeente (onder druk van de horeca?) zowel het stukje Museumplein tot De Halte en ook de Nieuwe Stationstraat fietsvrij wil houden.

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s