Jul-03: Gezonderd

Onlangs viel me dit ‘aangepaste’ onderbordje in Alkmaar-Zuid op. Wat mij betreft een terechte aanpassing.

Op dit moment wordt er in Alkmaar politiek nagedacht over een duurzaam verkeers- en vervoersplan. Toevallig was ik bij een commissie-vergadering die hierover ging. Het kwam al snel neer op een fiets versus auto-discussie. Sommige VVD-achtige politici denken dat auto’s prima zijn en in een binnenstad thuishoren. ‘Het nadeeltje van de vervuiling wordt inmiddels opgelost, auto’s worden steeds schoner en we gaan binnenkort electrsch. Dus waarom fietsen?’

Okay, dat laatste over de fiets werd nog net niet gezegd, maar wel gedacht. Een onzin-discussie waar groenere partijen in meegingen. Wat mij betreft driewerf dom. Ik ben het er mee eens dat de auto’s schoner worden, maar kleiner worden ze niet. Sterker nog ze worden steeds groter. Zo heeft de Fietsersbond ooit een actie gehad die heette ’12 op de plek van 1′. Zowel rijdend als geparkeerd nemen auto’s 12 keer de ruimte van een fiets. Maar als je tegenwoordig langs de Oude parkeerGracht loopt, dan is een kwart SUV of MPV. En op de plek van zo’n Oude Gracht-tractor passen al snel 15 fietsen.

Een ander vermeldenswaardig puntje stond op dat onderbordje: Fietsen is gezond. Je doet iets meer dan alleen onderuithangen en een gaspedaal intrappen. Wat dat betreft heb ik nooit de term ‘Sport’-auto begrepen. En ja, een beetje meer bewegen is prima tegen overgewicht en de stress. Veel mensen snappen dat, alleen het zootje kibbelende locale politici nog niet. In hun optiek valt alleen in een sportschool te bewegen en daar ga je natuurlijk met de auto naar toe.

Kom ik toch nog even terug op de ruimte. De smalte en wendbaarheid van een fiets is de reden dat deze vaak in 2 richtingen mogen op 1-richtingswegen. Die 1-richting voor auto’s is in steden vaak ingevoerd om ruimte te maken voor geparkeerde auto’s langs een smalle straat. Het bovenstaande onderbordje zie je vaak in Alkmaar, maar ook de versies hiernaast kom ik in en rond Alkmaar tegen. Schijnbaar lukt het niet om 1 duidelijk onderbordje te gebruiken.

Zelf ben ik voor bordje A. Iedereen snapt dat. B is al wat onhandiger, want het lijkt de bedoeling dat hier fietsers moeten botsen. De overige 3 hebben texten en dat is al een stuk onhandiger. En dat m.u.v. vragen oplevert weet ik maar al te goed. Regelmatig belanden mensen met die zoekopdracht op dit log, omdat ik er eens iets over getikt heb.

Advertenties

Geplaatst op 2009-07-03, in Alkmaar, Fietsen, Milieumatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Wederom ben ik het helemaal met jou eens, Xiwel. Het enige jammere vind ik de foto. Volgens mij kan alleen een fietser dit gedaan hebben. Daarmee doet hij de fietsers geen goed. Hij vervuild immers en dat is nou net een van de sterkere argumenten t.o.v. de automobilisten. (Ik neem aan, dat ik t.o.v. niet voluit hoef te schrijven.)

  2. Ik ga toch voor bordjes A of C en zou zelf bordje C overal neerzetten.

  3. Je moet ook eens in een sportauto gaan zitten natuurlijk om die term te begrijpen. En jij weet natuurlijk net zo goed als ik dat F1 rijden veel gezonder is dan de tour de France.

  4. Wij gaan met de auto naar een plek, jou wel bekend, om daar mooi te kunnen fietsen. Ik heb een link naar jouw weblog gemaakt en nu maar hopen dat je dat goed vindt. Eén ding moet mij van het hart. als ik in Amsterdam kom zie ik daar vele bakfietsen. die nemen wel heel veel ruimte in, 15 ipv één auto is dan absoluut niet waar, en ze zijn beslist niet wendbaar.

  5. @Hanscke: Dat klopt, er zijn tegenwoordig ook PC-Hooftfietsen als bakfietsen en van die moederfietsen met breed stuur en dikke banden die niet in de rekken passen. Toch hebben die fietsen een betere bezetting dan een gemiddelde auto. Op die moederfietsen gaan vaak 1 of 2 kinderen mee en zo’n bakfietst heb ik al eens gevuld gezien met 6 kinderen. Een bakfiets die alleen maar een bestuurder heeft zie ik hier zelden en dat kan niet gezegd worden van de SUV’s en MPV’s.
    En ik vind het erg leuk van die link. :-) Ik hoop dat de vakantie gaat bevallen.

  6. @Mack: Alles is zo ongeveer gezonder dan de Tour de France.

  7. @Me!: C vind ik niet zo handig. Met die optiek zou je het blauwe bord met de witte pijl ook moeten vervangen door een text als: ‘U mag deze weg alleen vanuit deze richting gebruiken.’

  8. @Vedat: Inmiddels heb ik hier een 2de bord gevonden dat op dezelfde manier zo bloedig is gewijzigd. Ik heb geen idee of het door een fietser gedaan is. Dat zou kunnen, maar rondhangende jongeren sluit ik ook niet uit.

  9. En al rijdt elke auto elektrisch: dat scheelt lokaal wel in luchtvervuiling, maar die elektriciteit wordt wel ergens in een centrale opgewekt. Efficiënter en schoner weliswaar dan met allemaal aparte verbrandingsmotoren per auto, maar vervuilingsvrij is het niet zolang we geen kernfusiecentrales hebben.
    En dit zegt een autoliefhebber (maar tevens fietsliefhebber)

  10. @Laurent: Ik denk dat ik daar nog eens apart over log. Ik heb al een paar keer een berekening gemaakt, en bij een gelijk motorvermogen lijkt het er op dat de gemiddelde electriciteitsproducent 3 tot 4x zoveel CO2 per autokilometer (440 gram per km) uitstoot dan een huidige benzineauto. Daarbij voorzie ik veel gezeik met de accu’s. Als daar niets aan verbeterd, dan gaan die korter mee dan de banden en dat levert een berg chemisch afval op.

  11. Ik heb je zoekopdracht gevolgd; de afbeelding is niet op mijn scherm te krijgen.
    Ook niet als ik rechtstreeks binnen je webpagina via je archief naar het logje ga waar de link op google naar toegaat.
    Dat maakt me wel nieuwsgierig natuurlijk ;)

  12. @Trijntje: Ik dacht dat het zoekresultaat al voldoende ‘bewijs’ was. Helaas is mijn webruimte-host al een paar maanden van slag waardoor her en der plaatjes niet getoond worden. Voor de ‘overbebordinglogs’ heb ik dat net even aangepast. Doe even F5 als ze nog niet getoond worden.

  13. Naar die berekening ben ik op zijn minst gezegd wel nieuwsgierig. Klinkt namelijk zeer onlogisch. Een elektriciteitscentrale en een elektromotor na elkaar zijn nog altijd een stuk efficienter dan een benzine motor. Dus stoten ze ook minder CO2 uit? In ieder geval wordt er minder energie verbruikt. (Nog maar afgezien van de vraag hoe schadelijk CO2 werkelijk is.)
    Met die accu’s heb je waarschijnlijk wel gelijk. Klinkt naar chemisch afval.

  14. @Bob: Ik heb ook mijn twijfels over de CO2-hype, maar dat is het enige getal dat ik van de Nuon krijg. Om 1 kWh te maken stoten zij 440 gram CO2 uit. Ik heb dat altijd erg veel gevonden, maar het zijn hun cijfers die zij jaarlijks aan de klanten geven. Die 440 gram is de mix van 45% gasgestookte, 25% kolenfgestookte centrales, 10% waterkracht en nog wat andere vormen.
    Het probleem met mijn berekening is dat ik niet weet wat het gemiddelde vermogen van een auto is bij een gemiddelde snelheid. Zelf denk ik dat dat zo’n 40 kW moet zijn, de meeste auto´s hebben een motorvermogen van zo´n 80 kW. Dus 2x meer dan nodig.
    Als je met 40 kW een uur rijdt, dan is dat 40 kWh = 40 x 440 g = 17600 g CO2. Met een uur rijden leg je gemiddeld 80 km af = 17600 / 80 = 220 g CO2 per km. Probleem is echter dat je 2x zoveel in een accu stopt dan er uit komt. De huidige accu’s zijn niet gemaakt voor een hoog rendement, maar voor een hoge capaciteit. En dan zit ik dus zomaar op 440 g/km.
    Dat zit dus niet alleen in het slechte rendement van de kolen en gascentrales, of het prima rendement van een electromotor, maar ook in het matige rendement van accu’s. En dat accu-rendement verschilt ook nog eens sterk tussen winter en zomer. Accu’s zijn in de winter een ware ramp, waarbij het vermogen halveert. Het is bij zulke vermogens als voor een auto misschien wel gunstig om de accu te verwarmen, maar dat vraagt ook electrisch.
    Overigens mist in het CO2-getal voor benzine-, diesel- of gasmotor niet de energieverliezen opgenomen voor het transporteren. Tankauto’s verbruiken immers ook. Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat dat gelijk is aan de verliezen in transformatoren en kabels.
    Volgens mij wegen accu’s ook veel meer dan een halfvolle tank. Dwz een volle accu weegt net zoveel als een lege en bij een tank is dat niet zo. Het zal mij niets verwonderen als een electrische auto door de accu’s gemiddeld 100kg meer mee moeten slepen.
    Om met een electroauto gunstiger te zijn moet het gemiddelde vermogen onder de 10 kW komen. Dat lijkt me erg weinig en als je een diesel met zo’n klein motortje uitvoert, dan wordt die ook gunstiger qua CO2. Ik heb dan ook het idee dat er te simpel gedacht wordt over volledig electrisch rijden.

  15. Nog even over die link.
    Je punt over m.u.v. was wel gemaakt.
    Maar als ik dan op zo’n blogpost terecht kom dan lees ik die ook.
    Dank je wel dat het plaatje er nu weer bij staat.
    Het is herkenbaar, de moeizame pogingen om aan te geven op welke tijden verkeersdeelnemers van allerlei soort ergens mogen komen.
    In Ede mogen de fietsers in het winkelgebied fietsen “buiten winkeltijden” ( of “buiten openingstijden”), ik weet even niet meer de exacte formulering.
    De mensen die dit bedacht hebben maken zich er makkelijk vanaf.
    Ik heb daar wel wat vragen bij. De supermarkten gaan om 8 uur ’s ochtends open. Er is één supermarkt middenin dit winkelgebied. Een andere aan de rand, bij de Markt.
    Mag je dan niet meer fietsen in het centrum? En hoe kan iemand weten dat er al winkels open zijn?
    Maandagochtend openen de winkels in Ede hun winkels op heel verschillende tijden. Dat kan varieren van 9 uur tot 13 uur – afgezien van de supermarkten, die gaan “gewoon” om 8 uur open. De winkeliersvereniging is het nog nooit gelukt om dit eenduidig te regelen.
    Op alle dagen geldt dat de winkels niet allemaal op dezelfde tijd dicht gaan, al zijn daar de verschillen niet meer zo groot als een aantal jaren geleden.
    Dus de bedenkers van het “fietsen mag als de winkels gesloten zijn” hebben zich er makkelijk vanaf gemaakt, zo van: de winkeliers maken geen eenduidige regeling. Dan moeten de fietsers het maar uitzoeken.

  16. @Trijntje: Hier hebben ze dat dan beter aangepakt. Op de meeste winkelstraten mogen fietsen dag en nacht komen. Op een handjevol straten mogen fietsers nooit fietsen. Dat doen ze wel en zeker na sluitingstijd en tijdens bevoorradingstijden lappen de meeste fietsers dat verbod aan hun laars. Mijn indruk is dat de stadswacht in die gevallen geen bekeuringen uitdeelt. Dat doen ze wel als die straten vol zijn met voetgangers en een fietsers wurmt zich daar tussendoor.
    En daarmee vraag ik me af wat stadswachten en/of politie in Ede doen. Met zo’n zwakke omschrijving van de ‘winkeltijden’ hebben agenten veel moeite om een goed proces verbaal op te maken wat standhoudt bij de rechter.
    Zelf zie ik liever een bordje met tijden en/of dagen.

  17. @xiwel,
    Ik zie in Ede in de praktijk alleen controles op fietsen in het winkelgebied op tijden dat de winkels overduidelijk open zijn.
    Ik vermoed dat er op tijden dat er een enkele winkel open is een gedoogbeleid is.
    Maar inderdaad, tijden en/of dagen zijn een stuk duidelijker.

  18. De foto is leuk!

    Ook ik kies voor bord A.

    Fietsvriendelijke groet,

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s