Aug-05: Bakfiets

Eindelijk eens een echte bakfiets op de foto. Deze stond bij de markt en zal daar dus wel mee te maken hebben gehad. Ik weet van een andere bakfiets(er), een iets meer vervallen versie die regelmatig door de stad scheurt. Hij rijdt zo snel dat ik die nog nooit voor de lens heb gekregen. Zijn bakfiets is immer vol met lege flessen en de fietser heeft zich qua uiterlijk op die inhoud aangepast.

Op de achtergrond nog een zwerfkinderwagen. Mensen laten die dingen gewoon midden op de stoep staan. Het moet toch niet gekker worden.

Geplaatst op 2009-08-05, in Rijwielmatig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 22 reacties.

  1. Wat een mooie! Zoeen had ik er graag gehad, al ben ik als rijbewijsloos persoon blij met m’n bakfiets, zo’n oude blijft de enige echte :)!
    Echt?? een zwerf-k’wagen? Bizar! Die dingen zijn te duur’, en je verslijt ze niet.. Zet dan een briefje bij de supermarkt: ‘gratis af te halen.

  2. Dit is echt een hele mooie. Die nieuwmodische kinderbakfietsen halen het hier niet bij

  3. Zo die zie je niet vaak meer… wel de moderne bakfietsen…

  4. Wauw, een fraai exemplaar. Haha, nostalgie hoor, de bakfiets. Met de bakfiets door Groningen centrum, medio jaren 80. Te snel fietsen met zware lading, hahaa, scheuren door de bochten. Man, wat een lol hebben we met zo’n ding gehad.

  5. @Jolie: De tassen hangen nog aan de kinderwagen en de ouders zaten verderop op de stoep van een ekowinkel hun kind te voeden. Ze hadden die wagen beter wat aan de kant kunnen zetten (in het parkeervak was achter de bakfiets ook nog plaats), hij stond nu midden op de stoep.

  6. @Allen: Idd een fraai en authentiek exemplaar. Alleen de achterband is niet origineel, die is duidelijk te smal.

  7. De bakker, de groentenboer en de melkboer. De loreboer, de oudijzerhandelaar, de visvrouw, wie reed er vroeger eigenlijk niet met zo’n bakfiets. Later kwamen er bakfietsen met een motortje er op, dat was scheuren. Bakfietsen kon je zelfs huren om spulle over te brengen en als je in de stad verhuisde, deed je het soms ook nog met de bakfiets. Maar genoeg over de bakfiets. Ik zie, dat jij een primeur hebt, zwerfbaby’s of zaten er geen afgedankte kindertjes in die zwerfkinderwagen, Xiwel?

  8. Bakfietsen om te huren voor een verhuizing. Drie jaar geleden heeft mijn dochter in Amsterdam dat nog gedaan. Alleen kwam ze er toen achter dat ze zo’n bakfiets toch wel erg zwaar vond en ze heeft een andere oplossing gezocht.

  9. Wat aso om je kinderwagen zo op de stoep te laten staan.

  10. Ik heb vroeger ook wel eens op een originele bakfiets gereden, maar ik vond het maar een zwaar kreng!
    Zo’n wandelwagen op de stoep is vervelend, maar ik erger me veel meer aan het soort figuren die hun fietsen in kudde dwars over de stoep zetten of precies voor de ingang van een winkel(-centrum), alsof er na hen niemand meer langs hoeft. Die lui zijn sociaal blind en doofstom!

  11. Kinderwagens moeten verboden worden.
    Fietsen ook, trouwens.

  12. Gezien je eerdere merkwaardige fietsen had ik eigenlijk een foto verwacht van een fiets met een oven of gasfornuis er op.

  13. @Frans: Ik wilde ook eens een normale originele bakfiets plaatsen. En zo eenvoudig zijn die niet meer te vinden. :-)

  14. @Dolby: Bakfietsen mogen nog wel?

  15. @Hette en Niklas: Als er wat fietsen verkeerd op de stoep staan hoor je iedereen klagen, maar van zo’n zwerfkinderwagen zegt niemand wat. (Behalve ik dus. :-)

  16. @Vedat: Zie eerder voor ouders en kind.
    Zelf heb ik zaterdagen op zo’n gemotoriseerde bakkersversie broodgevonten.

  17. @Niklas, Trijntje en Vedat: Ze trappen zwaar, je moet zo’n ding met geduld opgang helpen. Goede harde banden wil ook erg helpen.

  18. Die bakfiets herinner ik me vooral van vroeger in Utrecht, daar reden er toen nog behoorlijk veel rond.
    Tja, kindje kwijt? Het kan iedere moeder of vader overkomen. Tegenwoordig is een kinderwagen ook lastig toch, zeker als er een kind in ligt. Sommige ouders hebben echt niet door welke verantwoordelijkheden bij het ouderschap behoren.

  19. Schitterend ding zeg. Toen ik in april in NL was heb ik me verbaasd over alle kindervervoerbakfietsen. Daar had ik niks van meegekregen via nu.nl. ;-)

  20. Fijn dat het oude vertrouwde gemopper op de wereld en bewondering voor natuur weer terug is!

  21. leuke fiets,
    heb zelf een zelfde soort in iets betere staat,
    en nog 2 opknappers :)

  22. @Vincent: Hou je die opknappers zelf? Ik kan me goed indenken dat er gegadigden voor zullen zijn.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

