Aug-17: Bekende Lantaarn

Een kwartaaltje terug fietste ik bij prachtig weer naar Medemblik. Niet alleen de gemeente (die reikt tegenwoordig tot Wognum), maar ook het oude IJsselmeederstadje zelve. Ik fiets er graag naar toe. Ze hebben een goede snackbar en mooie haventjes.

Op de terugweg viel me hun oude raadhuis op, vlakbij het station van de stoomtram. Of beter de lantaarn voor dat raadhuis (linker foto) kwam me erg bekend voor. Vrijwel dagelijks loop ik langs een lantaarn die er erg op lijkt (rechter foto). Dat ding staat bij de ingang van de Grote Kerk hier in Alkmaar. Ik weet dat die stenen lantaarn een klein stukje verplaatst is, maar de oorspronkelijke positie is me niet bekend.

Dat de gemetselde lantaarn in Medemblik bij het raadhuis hoort is maar al te duidelijk, andere gebouwen staan daar niet. En dat raadhuis lijkt dan weer erg veel op ’t Hooge Huys, wat op de rechter foto in de achtergrond staat. Dus oversized stenen en oversized trapgevels, die voorzien zijn van kleine gemetselde puntdakjes.

Dus maar wat nagezocht. Het Raadhuis in Medemblik is in 1940 ontworpen door AJ Kropholler. Het Alkmaarse Hooge Huys is rond 1929 ontworpen door diezelfde architect.

Links achter de Grote Kerk staat het oude politiebureau, die eenzelfde bouwstijl heeft. Helaas kreeg ik die niet tegelijk op de foto met die stenen lantaarn. Naast dezelde grote stenen hebben ze ook allemaal dezelfde halfronde en verdiepte toegangsdeuren. Die zie je bij andere ontwerpen van die man ook terug. Duidelijk een gevalletje copypasterij.

Verder googlend vond ik een Reisverslag van 2 Krophollerzoekers. Daar las ik dat ons oude politiebureau in 1937 ontworpen is door AJ Kropholler en zij schrijven ook de lantaarn (met bankje) bij de Grote Kerk aan zijn denkraam toe. Meteen maar even een positie bedacht waardoor het politiebureau tegelijk met de lantaarn zichtbaar is.

Met die lantaarn in Alkmaar snap ik niet zo goed hoe het zit. Op de inscriptie staan 2 jaartallen, 1919 en 1932. 1932 sluit aan bij de bouw van het Hooge Huys dat toen gereed kwam, maar is te vroeg voor het politiebureau die pas 5 jaar later gebouwd is. Maar waar slaat dan die 1919 op? Daar ga ik toch eens navragen bij de Historische Verening Alkmaar.

Hier nog een foto die ik vandaag (18-08-2009) maake van het oude politiebureau. Die lijkt nog veel meer op het raadhuis van Medemblik. Naast steensoort, diepe deur en dergelijke is die eveneens voorzien van een betonnen rechthoekig wapentableau, keurig in het midden boven de hoofdingang onder een klein rond raampje.

Na een reactie van Emigrant vond ik nog een gevalletje van dupliceerderij. Emigrant wees me op een Kropholler-kerk (en -woningengen) in de Watergraafsmeer. Dat kerkbuurtje is mooi te bezichtingen via Google-straatzicht. En zo zie ik op die kerk een rond betongietsel van een Lepelaar, die Kropholler ook op het Hooge Huys (rechts op de foto) in Alkmaar heeft aangebracht.

Geplaatst op 2009-08-17, in Alkmaar, Kunstmatig, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Als een werk van Kropholler herkende ik dadelijk de kerk aan het Linnaeushof in Amsterdam-Watergraafsmeer, waar ik mijn jeugd heb doorgebracht, en ook de vormverwante St. Petruskerk aan de Lammenschansweg in Leiden, waar ik later jarenlang gewoond heb. Beide kerken vormen het middelpunt van een wooncomplex. Waarschijnlijk was dat destijds een opvatting: de kerk in het midden en de gelovigen eromheen gegroepeerd. Dat geeft meteen wat sociale controle, nietwaar.
    Die huizen, daar ben ik wel in geweest, in beide steden. Ze waren zeer stevig gebouwd, maar ook wat krap bemeten.

  2. Wel knap, dat het jou opvalt en dat je dan ook nog de link kunt leggen. Maar ja, daarvoor kun je ook goed omgaan met computers en hun systemen. Zo lijkt het zelfs of je even voor jouw “fans” in een helikopter bent gestapt om ons een betere kijk op de bouwwerken en hun samenhang te geven.

  3. @Emigrant: Die Lammerschanskerk met buurt heb ik even opgezocht.
    De Lineaushof in de Watergraafsmeer kan je zelfs met straatzicht bekijken. Ik herken daar een lepelaarlogo dat ook op het Hooge Huys te bekijken is. (Wat een kopieerder was die man.)
    Ik ben wel ooit in het oude politiebureau geweest toen die nog in functie was. Ik kan me daar alleen wat tegelwerk van herinneren. In ’t Hooge Huys kan iedereen zo binnenlopen, daar zit tegenwoordig de SNS/ASN-bank in. Vooral veel dikke muren.
    Ik zal eens opletten of die Kropholler zich hier ook met de woningbouw bemoeid heeft, we hebben aardig wat spul uit de 1930’er jaren.

  4. @Vedat: En dan te bedenken dat ik dit logje startte als tussendoortje. Die linker foto lag al een hele tijd te wachten op de harde schijf. Inmiddels maak ik er dan weer teveel werk van, zodat het ‘tussendoorderige’ er aardig af is.
    En over ‘fans’ denk ik nooit na. Ik vind het gewoon leuk om zoiets te maken en zou dat ook zonder fans doen.

  5. Ben je toevallig al eens in Heusden geweest? Ik ben daar al bijna dertig jaar niet geweest, en dat was ook zo’n mooi stadje.

  6. @Mack: Je bedoelt waarschijnlijk deze. (klikt daarin links op kilometer 0025.)
    Idd een mooi vestingsstadje.
    Later ben ik door nog een Brabantse Heusden gefietst, net ten zuiden van Asten

  7. Dat andere Heusden kende ik niet. Ik bedoelde Heusden aan de maas inderdaad. Mooi die foto. Ik herinner me die kanonnen.

  8. Vandaag nog een klein aanvullinkje met de 2 lepelaarlogo’s in de Watergraafsmeer en Alkmaar.

  9. Nou, die Kropholler paste wel steeds hetzelfde trucje toe, zeg! Wel grappig om te zien dat er in die tijd ook al aan ‘retro’ werd gedaan, want trapgevels waren toen natuurlijk al vreselijk uit de tijd.

  10. De lantaarn in Alkmaar is de zg Wendelaarlantaarn als eerbetoon geschonken door de Alkmaarders aan hun burgemeester dhr Wendelaar.
    Zie Dit is Alkmaar.

  11. @RMC: Klopt, ik was er ook al achter dat de 2 jaartallen het jubileum van voormalig burgemeester Wendelaar aangaf. Het staat in de grijze betonnen rand uitgehouwen, maar is door de verwering moeilijk te ontcijferen.

  12. Voor Kropholler was het inderdaad makkelijk geld verdienen. Google maar eens naar het Waalwijkse raadhuis en dan zul je niet alleen het gebouw herkennen, maar ook een zekere lantaarnzuil. In Waalwijk is zelfs de hele omgeving van het Raadhuisplein door Kropholler ontworpen

  13. @Christian: Ik had daar ook foto’s van gevonden. Ooit ben ik wel eens door Waalwijk gefietst, maar toen is het me niet opgevallen.
    Tegenwoordig wordt wel eens geklaagd dat alle binnensteden hetzelfde zijn, met de Blokkers, Kruitvaten, We’s en Zeemannen. Maar als het aan Kropholler lag was deze eenheidsaanblik al veel eerder ingezet.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

