Sep-05: Triofiets

Dit voertuig kwam ik een maandje terug tegen in Heiloo. Dergelijke fietsen had ik al eerder gezien, maar nog nooit gefotografeerd.

Zo kwam ik eerder een eenvoudigere versie tegen in Schoorl. Ik dacht dat dat ding te huur was en vroeg dat na bij de locale fietsenmaker. Daar bleek het om een fiets van een instelling te gaan, dus geen kans op huren.

Deze op de foto had een mooie rooie bekleding en ik verwachtte dat ie daarom bij een of ander (zorg)hotel hoorde. Na wat Googlen blijken ze in deze vorm te worden verkocht. De grote R staat voor van Raam, en zij noemen dit ding ‘Fun2go‘. Zelf zou ik het een Duofiets willen noemen, maar die naam wordt al voor andere fietsen gebruikt.

Omdat deze 3 wielen heeft is het ook een Trike. Een triofiets is het niet, maar wel met de gewone fiets die er tegenaan stond. Schijnbaar was dit koppel met z’n 3’en op stap.

Dat er een nadeeltje aan deze dingen kleeft werd me een week later duidelijk. Toen trof ik er een op de Zanderslootlaan. Dat is een mooi pad dwars door het Heilooërbos, dat Heiloo met het ziekenhuis en de binnenstad van Alkmaar verbindt. Dit pad staat twee keer in de kopfoto van dit weblog. Probleem is de smalte, en het smalste deel is aan het einde bij Heiloo. Het pad zelf is al niet breed en is aan de kanten overgroeid. Ook takken en struiken maken het pad behoorlijk smaller. Met een beetje snoeibeleid is daar veel aan te verbeteren, maar de gemeente Heiloo en aanwonenden zijn nog nooit op dit idee gekomen.

En ja, als zo’n voertuig van ruim een meter breed op dat smalle stuk voorbij komt, dan moeten tegenliggers de berm in. En op de drukkere momenten (het pad is erg populair bij scholieren en woonwerkfietsers) is dat zeker een probleem. Gelukkig is het aantal naastelkaarzitters uiterst beperkt. Zo ben ik er in de stad nog nooit een tegengekomen. Maar als het echt een trend wordt (en anders ook), dan mag Heiloo eens nadenken over bredere fietspaden.

Geplaatst op 2009-09-05, in Regiomatig, Rijwielmatig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 25 reacties.

  1. Ik heb nog een fiets van Van Raam. Het is wel een normale stadsfiets met vijf versnellingen. Fietsen met zeven versnellingen waren er toen nog niet. De fietsenmaker, waar ik de fiets kocht, had toen contact met Van Raam, die voor hem de frames maakte. Van Raam zat toen nog in Aalten en is later naar Varsseveld verhuisd. De verhuizing was echter schuin aan de overkant, alleen lag er net een gemeentegrens tussen die panden. Maar je had het over de breedte of smalte van het fietspad. Dat op zich is met een fiets van een meter breed nog wel te doen. Lastiger is het als er aan het begin of einde van de fietspaden paaltjes of hekken staan. De doorgang is dan soms een meter of zelfs minder en dan heb ik het alleen nog maar over de verharde fietspaden. De triofiets, die ik overigens ook duofiets zou noemen, of het moet zijn dat de derde persoon achterop wordt meegeteld, vind ik wel mooi om te zien.

  2. Off Topic: Jij hebt het een keer gehad over fietstunnels met een bocht, Xiwel. Laatst was ik in Emmerich am Rhein en bij het station ging ik een keer via de fietstunnel of voetgangerstunnel, onder het spoor door. De spoorbomen zaten dicht en er kwam net zo’n lange goederentrein uit Nederland. Ik had geen zin daar op te wachten en ging, via de trap, de tunnel in. In die tunnel, waarvan de muren waren versierd met graffiti, waren zelfs twee bochten. Het was een korte tunnel, maar toch kon je niet verder kijken dan de bocht.

  3. Dat is nou een een mooie fiets voor twee personen. Beter dan een tandem, en waarschijnlijk rustiger te rijden.

  4. Ook wel aardig vind ik de tandem die voor de helft uit een gewone fiets bestaat met daarvoor een soort ligfiets. Zoiets.
    Ik vraag me af of het wel stabiel rijdt.

  5. Nu begrijp ik waarom jij voor fietsen bent en tegen auto’s. Als je elke keer als je een ander soort auto tegenkwam een foto zou moeten maken, dan bleef je aan de gang.

  6. Lijkt me heel goed fietsen, net als de duofiets waarnaar je linkt.. Maar wat een prijs..! kDenk dat de antieke bakfiets, model De Blauwe Duim voor mij toch op 1 blijft staan :-)

  7. Bredere fietspaden nodig? Alleen maar voor zulke trikes? Ik zou in plaats daarvan een bord ontwerpen om bij smalle fietspaden neer te zetten: ‘Verboden voor trikes’. Veel goedkoper.

  8. Bij ons in de buurt zie ik ook regelmatig zo’n duofiets, maar ik ben het met jee ens, het is niet geschikt voor fietspaden, wel voor B-weggetjes.

  9. Ik geloof dat dit type fiets hier in de omgeving wel wordt gebruikt voor het fietsen van mensen met een verstandelijke beperking met een begeleider; dat bevalt beter dan samen fietsen op een tandem: makkelijker contact met elkaar bijvoorbeeld.
    Waar men er dan mee fietst weet ik eerlijk gezegd niet.

  10. Lijkt me een interessant experiment om van twee kanten zo’n fiets de fietsbrug over de Zuiderhogeweg hier te sturen, die heeft geen berm maar hekken aan weerszijden. En zo denkbeeldig is dat niet eens: aan (voor mij) de overkant van die brug ligt een grote zorginstelling en die kon best wel eens dit soort fietsen gaan gebruiken voor tochtjes met cliënten. Daar lijken ze ideaal voor: in tegenstelling tot een tandem heb je hier direct zicht op wat de ander uitspookt.

  11. Bij Weblog Berlijn heb ik een gastblog over Duitse Fietspolitiek.

  12. Oh, dat lijkt me gaaf zeg. Heerlijk met z’n tweeën fietsen door de natuur. Heel relaxed lijkt me dat op die fiets.

  13. Ik heb wel eens met blinden gefietst op een tandem. Communiceren lijkt me op zo’n duozitter gemakkelijker. Je bent op zo’n rit toch de ogen van je fietspartner, en dat kun je dan alleen met je mond doorgeven. Achterom praten is niet zo’n succes…

  14. Off topic: Klopt je tegeltjeswijsheid: “Een amateur bouwde de Ark, professionals bouwden de Titanic” nog wel? De moderne ark is toch gebouwd door een aannemer? Zie: http://www.arkvannoach.com/index.php/nl/over-de-ark

  15. Oh, je bent op vakantie merk ik. Gooi je er nog even een quizje tegenaan als je terugbent? Raad waar die staat!

  16. Hallo,
    We hebben het plan opgevat om in Haarlem met onze (schoon)ouders een rondje te fietsen.
    Ze zijn beide slecht ter been, en daarom willen we eigenlijk een soort van riksja of triofiets huren.
    Ze komen van oorsprong uit Haarlem, vandaar het idee.
    Kan je ons misschien helpen aan een redelijke oplossing?
    We hebben wel mogelijkheid om te vervoeren, pick-up auto
    Met vriendelijke groeten,
    Hans van der Leek.
    (Opm. Xiwel: Ik heb het telefoonnummer weggehaald en dit bericht per mail beantwoord.)

  17. Misschien mag je een stukje meefietsen als je het lief vraagt!

  18. @Frans54: Afgelopen vakantie kwam ik over een ‘fietspad’ van 20cm breed met veel pieken en dalen. Links 50 meter afgrond. (Gelukkig wel wat bomen die me opgevangen hadden.) Rechts een bergwand van 100 meter of meer. Ik was blij dat ik geen fietskar (in welke vorm dan ook) bij me had. Het ding hierboven had daar zelfs niet in z’n 1-tje en op z’n kant door gekomen. :-)

  19. @Trijntje en Niklas: Een tandem is zeker niet alles en vaak kan zoiets als hierboven een oplossing zijn. Groot voordeel: als je stilsta val je er niet mee om.

  20. @Niklas 2: Je bedoelt deze.

  21. @Mack: Misschien wel, maar minder vaak dan de vorige keer. Dat was me toch net teveel werk.

  22. @Xiwel, wat hartelijk, dat je een vraag-uit-de-reaxies (lees ik hierboven) per mail beantwoordt. En-eh, fijn dat je er weer bent, welkom thuis van je vakantie over n smal fietspad :)

  23. Mijn vader gaf me als kind een onverwoestbare fiets: een Solex waar de motor vanaf was gesloopt. Ik waande me een echte motorracer.

  24. Niklas 2: Die bedoelde ik inderdaad. Ik heb de bouw gedeeltelijk kunnen volgen bij familiebezoek. Je kon ‘m vanaf de weg zien groeien. Nadat ik die bouwer een keer gezien had in een praatshow ben ik een keer gaan kijken. Het eerste wat me opviel: In Noach’s tijd hadden ze nog geen stalen pontons om een ark op te bouwen…

  25. Zo te zien is het een Rolls Royce fabrikaat.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s